Sebaregulačné vlastnosti osobnosti
Sebaovládanie je sprostredkované vôľovým procesom.

Vôľa je procesom cieľavedomého a zámerného sebaovládania a sebariadenia a predstavuje vrcholný orgán sebaregulácie. Významnú úlohu pritom majú vôľové vlastnosti cieľavedomosť, zásadovosť, vytrvalosť, rozhodnosť.

Sebaovládanie sa prejavuje v zadržaní a premáhaní neželaných prejavov správania, ktoré by sťažili alebo prekazili dosiahnutie cieľa. Prejavuje sa ako schopnosť prinútiť sa splniť žiaduci čin, premôcť to, čo človeka od toho odrádza, splniť prijaté rozhodnutie.

Nedostatok sebaovládania má fyziologický základ v nedostatočne vypestovanom vnútornom útlme. Súhrn kladných vlastností vôle utvára silnú vôľu osobnosti, výsledkom viacerých nedostatkov je slabá vôľa.

Najdôležitejším predpokladom formovania pevnej vôle sú ustálené záujmy, city, sformovanie svetonázoru, správne organizované podmienky života, činnosti osobnosti, ktorá je zameraná na dosiahnutie viacerých, ale jasných cieľov (Kačáni a kol., 1999).

Ako vidíme učiteľ pri formovaní sebaregulačných vlastností osobnosti žiakov zohráva dôležitú úlohu.