Psychohygienické zásady vyučovacieho procesu
Vznik a pretrvávanie tohto stavu je podmienené viacerými faktormi, ku ktorým sa radí: povaha práce, schopnosť zvládania a riešenia náročných situácií, individuálne vlastnosti učiteľa, kritický postoj rodičov voči učiteľovi, nevďačnosť žiakov, konfliktné situácie v učiteľskom zbore, nedostatočné spoločenské uznanie, stúpajúce spoločenské požiadavky, nenaplnenie ideálov učiteľa, a v neposlednom rade aj zanedbaná psychohygiena.

Osobnostné charakteristiky učiteľa zvyšujúce riziko výskytu syndrómu vyhorenia:
  • nedostatočné sebapoznanie, sebaúcta, sebadôvera, sebareflexia,
  • nízka frustračná tolerancia, tendencia k impulzivite,
  • neschonosť relaxovať, odpočívať, uvoľniť sa,
  • tendencia k stereotypom, rigídnosť v uvažovaní a konaní,
  • neujasnenosť životných hodnôt, priorít, zmyslu života,
  • neschonosť empatie, spolucítenia a adekvátnej komunikácie.