Interpretácia predstavuje pragmatickú stránku pozorovania a celkového vnímania skutočnosti. Ide o prvý náznak vysvetlenia pozorovaného. Spôsobilosť interpretácie sa objavuje spontánne, čím je žiak starší, tým viac sa zameriava na interpretáciu. Kvalita interpretácie pozorovaného závisí najmä od množstva minulých skúseností, ale aj od spôsobilosti človeka vyhľadávať podobnosti a odlišnosti medzi interpretovaným javom a minulými skúsenosťami, prípadne vedomosťami.
Podobne ako interpretácie, aj predpoklady sú postavené nielen na tom, čo bolo pozorované, ale aj na minulých skúsenostiach a na mentálnych modeloch, ktoré sme si na základe minulej skúsenosti vytvorili. Vzhľadom na edukačné ciele v tejto oblasti je potrebné sa zamerať najmä na tvorbu skutočných predpokladov a odlíšiť ich od dohadov, ktoré nemajú podporu v minulej skúsenosti a nie sú vysvetliteľné realizovaným pozorovaním. Tvorba skutočných predpokladov vyžaduje o niečo rozvinutejšie kognitívne funkcie, ale celkom účinne je možné dieťa usmerňovať v ústupe od nepodložených dohadov k tvorbe skúsenosťou podložených predpokladov.