Predpoklad a jeho dokonalejšia forma – hypotéza
Predpoklad je výrok o tom, čo sa môže v budúcnosti stať, alebo o tom, čo bude zistené, čo ešte doteraz zistené nebolo. Exaktnejšou formou predpokladu je hypotéza. Hypotéza presne určuje, ktoré premenné sa budú skúmať. Hypotéza nemusí byť potvrdená, ale musí byť skonštruovaná tak, aby mala zmysel a aby vychádzala z faktov, bola koherentná s vedeckými pojmami a princípmi vedy. Spontánne detské predpoklady majú zvyčajne implicitný charakter. Tým, že sa predpoklady stávajú explicitné a ich tvorba sa stáva vedomou, deti získavajú schopnosť vidieť prepojenie predstavy, ktorá je testovaná, a predpokladu, ktorý vzniká na základe tejto predstavy. Učiteľ môže deťom pomôcť nasledovnými spôsobmi:
  • ak sa v situácii vyskytne jednoduchý vzťah premenných, viesť žiakov k tomu, aby tvorili predpoklady na základe uvedomenia si tohto vzťahu,
  • viesť žiakov k tomu, aby používali možné vysvetlenia javov a na základe týchto vysvetlení tvorili predpoklady,
  • diskutovať so žiakmi o tom, ako dospeli k určitým predpokladom, a tak ich odlíšiť od dohadov,
  • viesť žiakov k tomu, aby testovali vlastné predpoklady a interpretovali výsledky vzhľadom na stanovenú výskumnú otázku, z ktorej predpoklady vyplynuli.
Kým predpoklady vedia tvoriť aj šesťroční žiaci, kvalitnejšie hypotézy môžeme očakávať až od žiakov, ktorí dokážu konštruovať experiment (9 - 10 roční žiaci). Predpoklad: Ak uložím semeno do tmy, nevyklíči. Hypotéza: Prítomnosť svetla ovplyvňuje klíčenie semien.