Jednou z dimenzií prírodovednej gramotnosti sú prírodovedné predstavy žiakov. Zjednodušene by sme mohli prírodovedné predstavy definovať ako súbor vedomostí a ich vzťahov, ktoré človek má, pričom významné postavenie zohráva aj spôsob (štruktúra, hierarchia) usporiadania vedomostí v mysli človeka. Predstavy detí sú často vzhľadom na ich nedostatočné skúsenosti nedokonalé. Takýmto predstavám (konceptom) hovoríme prekoncepty. Vytvárajú sa spontánnym učením, získavaním každodennej skúsenosti, uspokojovaním potreby po poznaní, po vysvetlení pozorovaných javov. Deti prichádzajú do školy s empiricky získanými poznatkami, ktorých charakter môže brániť získavaniu pravdivejších predstáv o svete. Prekoncept je systém, v ktorom neustále prebieha transformácia, integrácia a osvojenie nových alebo odlišných informácií. Prekoncepty sa javia ako výsledok všetkých interakcií subjektu s jeho prostredím ako tie vysvetlenia, ktoré sú subjektu vlastné a opisujú niektoré z jeho interakcií s týmto prostredím. Prekoncepty nie sú chybným chápaním skutočnosti. Sú v neustálom vývine, ktorý je výsledkom ich interakcie s novými poznatkami a skúsenosťami.
Deti si vytvárajú predstavy o svete najmä na základe vlastných skúseností, pričom rozvíjať je potrebné predovšetkým to, akým spôsobom sú informácie o pozorovaných javoch spracovávané