Komunikačná spôsobilosť ako predpoklad vedeckej práce žiaka
Rozvoj komunikačných spôsobilostí je prirodzenou súčasťou výskumne ladenej koncepcie prírodovedného vzdelávania, pričom samotná komunikácia je vnímaná ako prostriedok overovania logických súvislostí produkovaných pri individuálnom empirickom skúmaní a predpokladaní. Učiteľ žiaka vedie k tomu, aby pozoroval realitu, aby s realitou manipuloval a priebežne si svoje zistenia, myšlienky, predpoklady, idey zaznamenával do stručných písomných alebo grafických záznamov. Postupne sa tak rozvíjajú rôzne rečové schopnosti (v ústnej aj písomnej podobe) a spolu s nimi sa rozvíja aj spôsob premýšľania žiaka.

Reč sa v uvedenej koncepcii používa najmä na:
  • formulovanie vedomostí (pomenovať, označiť, klasifikovať, porovnať a posúdiť skúmané a podobne);
  • vytvorenie súvislostí (interpretovať, reorganizovať, vytvárať zmysel – vysvetľovať);
  • vyjadrenie názoru, vlastného uhlu pohľadu (presviedčať, argumentovať);
  • interpretovanie informácií získaných zo sekundárnych informačných zdrojov (realizovať výskum, dokumentovať, informovať).
Vo všetkých prípadoch sa dôraz kladie na argumentáciu žiaka, aby si uvedomoval dôležitosť opodstatnenia svojich tvrdení.

Ak má žiak možnosť prezentovať svoju predstavu a argumentovať pre ňu, iniciuje sa modifikácia predstavy kvalitnejšie a rozvíja sa objektívne premýšľanie nad skúmaným javom.