V predreformnom období (medzi poslednými dvoma koncepčnými reformami v rokoch 1976 a 2008) bolo možné registrovať úsilie o zmenu zaužívaných spôsobov vzdelávania v primárnom prírodovednom vzdelávaní. Tieto snahy, i keď neriešili principiálny koncept vyučovania prírodovedných predmetov, pomerne intenzívne ovplyvnili spôsoby vyučovania prírodovedných predmetov, dá sa povedať, na lokálnej úrovni. To znamená, že učitelia boli ovplyvňovaní rôznymi tendenciami, pričom z nich selektovali len to, čo bolo v súlade s ich individuálnym prístupom k vzdelávaniu, resp. bolo pre nich „bezbolestne“ akceptovateľné. Tie najvýznamnejšie vplyvy vymenujeme a stručne opíšeme:
|
-
Integrované vyučovanie (úsilie malo viesť k pragmatizácii nadobúdaných poznatkov, avšak jeho praktická aplikácia sa v slovenských podmienkach zvrhla na nekoncepčné vytváranie tzv. vzdelávacích tém, ktoré integrovali bez principiálneho premyslenia čokoľvek s čímkoľvek).
|
|
-
Intenzívne využívanie pomôcok, pokusov, vizualizácií (pomocou ktorých sa učitelia snažili zatraktívniť priveľmi „scientifikovaný“ obsah prírodovedy; nepremyslené používanie pomôcok a vizualizácií však môže spôsobiť napríklad zotrvávanie žiaka v konkrétnom myslení bez primeranej abstrakcie).
|
|
-
Humanizácia prírodovedného vzdelávania (pod uvedeným pojmom sa skrývali rôzne prvky výchovy, ktoré dávali dôraz na individualitu žiaka s tendenciou vychádzať v ústrety potrebám žiaka, pričom tie boli vyzdvihované nad všeobecné spoločenské potreby; prostredníctvom nepremyslenej „humanizácie“ vzdelávania môže učiteľ implicitne znižovať nároky na pojmové učenie a vynakladanie kognitívneho úslia žiaka, čo vedie k menej kvalitným edukačným výstupom).
|
|
-
Rozvoj univerzálnej „tvorivosti“ (tvorivosť v prírodovednom vzdelávaní nie je možné stotožňovať s tvorivosťou umelca; uvoľnené myslenie dieťaťa pri tvorbe vysvetlení pozorovaných skutočností je veľmi dôležité; zároveň je však potrebné, aby dieťa dokázalo identifikovať a selektovať podstatné a súvisiace poznatky, nápady a myšlienky; voľná, takmer umelecká tvorivosť v prírodovednom vzdelávaní nie je efektívne využiteľná);
|
|
|