Súčasťou tvorby školského vzdelávacieho programu je tvorba primeraných obsahových a výkonových štandardov. Škola si napr. vytvorí predmet s názvom technika. Aby bolo možné vytvoriť vzdelávacie štandardy, najskôr je potrebné objasniť význam predmetu, dôvod, pre ktorý ním škola obohacuje vzdelávací program, a určiť ciele tohto predmetu. Ak je napríklad cieľom, aby žiaci prepájali prírodovedné poznatky s ich technologickým využitím a podporovali tak pragmatickosť osvojovaných poznatkov, potom by mohli mať štandardy nasledovnú podobu.
Obsahový štandard formulovaný v otázke: Ako premiestniť náklad na väčšiu vzdialenosť? Výkonový štandard: Žiak vytvára návrhy riešenia problému s využitím skúsenosti. Pokúša sa o vysvetlenie návrhov a overuje ich experimentálnou činnosťou. Diskutuje o riešeniach so spolužiakmi. Vie vysvetliť to, ako je možné zvýšiť trenie, a uviesť príklady, kde potrebujeme trenie zvyšovať.
Obsahový štandard formulovaý v otázke: Ide po lyžiarskom svahu rýchlejšie ťažší alebo ľahší lyžiar? Výkonový štandard: Žiak chápe hmotnosť ako silu, ktorou pôsobí predmet na podklad a že je prejavom gravitačnej sily. Poznatok vie využiť pri tvorbe predpokladov o pohybe predmetov.