Na základe výsledkov rôznych druhov výskumov sa zistilo, že väčšia časť našich sociálnych vedomostí má formu scenárov, ktoré opisujú typické sekvencie pochodov (návšteva reštaurácie, predstavovanie sa, varenie kávy a pod.). Popritom sa psychológovia usilovali vyjadriť ten istý jav vyjadrením podobných štruktúr, ktoré nazvali schémy. Schéma nie je podstata pojmu, je to niečo, čo je typické pre objekty, javy, situácie, ktoré pojem opisujú. Pojmy neexistujú izolovane od iných pojmov. Ich obsah sa utvára spájaním do hierarchických štruktúr s inými pojmami (tvorba sémantickej siete). Charakteristiky pojmov však nie sú definujúce, ale skôr typické. Hľadáme, čo je typické pre súbor existencií, a to spoločne nazveme pojmom. Zhustenie informácií do pojmov je najvýhodnejšie tam, kde je možné ich použiť v nových situáciách. Tento proces sa dá rozdeliť na dve fázy: porovnanie (matching) a odvodenie (inference). Cieľom je to, aby pojem získal čo najvýstižnejšiu charakteristiku, preto je potrebné porovnať všetko, čo o danej realite vieme, s podobnou realitou, prípadne s inými pojmami, s ktorými utvára hierarchické štruktúry. V prípade priradenia pojmu sa začína proces odvodzovania. Na základe vytvorených charakteristík pojmu tvoríme vzhľadom na realitu očakávania, predpoklady.
Pojmy opisujú nielen objekty, ale aj situácie. Pojmy si napĺňame postupným získavaním skúsenosti so situáciami. Postupne si vytvoríme určitý algoritmus, koncept situácie, určitý scenár. Plánovanie už nebude založené na hľadaní logických dedukcií, ale na aplikácii tohto scenára, konceptu na rôzne situácie (pojmy ako nákup, oslava a iné). Tak ako pri opísanom plánovaní, aj pri rozhodovaní používame pojmy na základe automaticky rozpoznanej situácie. Podobne je to aj s procesom vysvetľovania existencie a vlastností predmetov a javov. Na základe vytvorených pojmov ich automaticky priraďujeme situáciám. Pojem priraďujeme k situáciám, s ktorými zdanlivo korešponduje. Prostredníctvom takto vytvorených pojmov sa utvárajú komplexnejšie predstavy o javoch a situáciách.
Systematizácia poznatkov do predstáv (konceptov) sa realizuje často až po získaní skúseností, nie počas jej získavania. Naopak, reality sú k pojmom priraďované pri aktívnom rozpoznávaní reality. V oboch prípadoch ide o myšlienkový proces.