Aby bola práca s literatúrou efektívna, musí žiak vedieť dostatočne presne, čo v literatúre hľadá. Táto podmienka je zabezpečená tým, že žiak je vedený k identifikácii výskumného problému a k aktívnej práci s identifikovaným problémom prostredníctvom stanovovania vlastnej hypotézy alebo predpokladu. To znamená, že žiak vie presne, čo v literatúre hľadá. Aj napriek tomu sa môže stať, že pozornosť žiaka pri listovaní kníh upútajú iné informácie a žiak sa od vyhľadávania konkrétnej informácie odkloní. Stáva sa to najmä vtedy, ak žiak nemá možnosť pracovať s knihami a encyklopédiami dostatočne často. Ak má možnosť s knihami pracovať vo voľnom čase (napríklad sa nachádzajú v triede a žiaci k nim majú prístup aj počas prestávok alebo učiteľ sa venuje práci s odbornou literatúrou na inom predmete), ich obsah zbežne pozná, všetky zaujímavosti si prezrelo už predtým a pri overovaní hypotézy sa môže sústrediť na vyhľadávanie funkčných informácií.
Usmernenia učiteľa by mali byť zamerané najmä na to, aby žiak vyhľadával tie informácie, ktoré mu pomôžu riešiť stanovenú výskumnú otázku. Rozvíja sa tak jeho schopnosť selektovať podstatné informácie od nepodstatných.