Spôsob a význam práce s informačnými zdrojmi
Spôsob a význam práce s informačnými zdrojmi
Ustálené pojmy sú predpokladom pre rozvoj abstraktnej práce s informáciami a pre tvorbu zmysluplných vysvetlení. Preto je veľmi dôležité vedieť, kedy je potrebné deťom poskytnúť informácie a kedy im poskytnúť (naviesť ich na) spôsob, ako sa k nim dostať. Žiak nemôže získavať všetky informácie induktívne sám, rovnako nie je vhodné, ak všetky informácie pasívne prijíma. Niektoré edukačné situácie sú vhodné skôr na rozvoj schopnosti pracovať s informáciami a iné sú vhodné skôr na transmisiu ustálených vedeckých poznatkov. Vhodné je obidva postupy kombinovať. Takúto povahu má napríklad riešenie výskumného problému. Na jednej strane rozvíja prácu s informáciami od stimulujúcej situácie cez plánovanie, realizáciu výskumu až ku konštrukcii záverov a na strane druhej vyžaduje získavanie informácií zo sekundárnych informačných zdrojov, resp. vyžaduje od žiaka, aby disponovalo špecifickými poznatkami. Nehovoriac o tom, že stimulujúca situácia môže viesť žiaka k vyhľadávaniu a nadobúdaniu faktických informácií len zo sekundárnych informačných zdrojov (napríklad aj od učiteľa).














Žiaci môžu riešiť rôzne výskumné problémy vyhľadávaním informácií v literatúre.