Tvorba prekonceptov vyplýva z nasledujúcich skutočností:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
faktické skutočnosti, ktoré sú pozorované využívajú pri testovaní predpokladov selektívne, tie, ktoré by mohli predpoklad vyvrátiť sú ignorované;
|
|
|
Prekoncepty sú zatiaľ jediné nástroje, ktoré deti majú k dispozícii, pomocou ktorých dekódujú realitu. Vzhľadom na potrebu po istote, ktorá je u detí zvlášť vyvinutá, je stabilita prekonceptov vysoká. Deti nie sú ochotné spontánne meniť svoje predstavy. Pre deti sú ich predstavy jasné, zmysluplné, evidentné, vysvetľujú si nimi realitu tak, že ju chápu a nie je pre ne dôležité, či je predstava všeobecne správna a uznávaná. Vyprovokovať dieťa, aby si svoj prekoncept zmenilo, nie je jednoduché. Deti si svet okolo potrebujú vysvetliť. Usilujú sa o to stále a využívajú všetky im prístupné skúsenosti, nezrelé predstavy, premýšľanie a odôvodňovania. Keďže majú málo skúseností a potreba po vysvetlení je silná, často sa stáva, že si vytvárajú predstavy, ktoré nesúhlasia s vedeckými predstavami o daných predmetoch a javoch.