Žiakov môžeme motivovať zadávaním problémových úloh: Zostrojte úsečku, ktorá je súčtom daných dvoch úsečiek AB a CD. Žiaci môžu postupovať viacerými spôsobmi.
Predĺžia úsečku AB za bod B a na predĺženej časti vyznačia bod E, čím vznikne polpriamka AE. Úsečku CD prenesú na polpriamku BE, vznikne úsečka AD, ktorá je grafickým súčtom úsečiek AB a CD.
Narysujú polpriamku so začiatkom E a prenesú na ňu postupne úsečky AB a CD, zostroja bod F, AB = EF a bod G, CD = FG. AB + CD = EF, treba však zdôrazniť, že súčet AB + CD je úsečka zhodná s úsečkou EF, ale nie je s ňou totožná. Dynamickú ukážku konštrukcie grafického súčtu úsečiek nájdete na internete:
www.delmat.fedu.uniba.sk
.