Didaktický postup
Žiaci majú skúsenosti s porovnávaním modelov úsečiek už z materskej školy, kde porovnávali paličky, slamky, konáriky a pod. Na tieto skúsenosti nadväzujeme pri zavedení pojmu dĺžka a meranie dĺlžky úsečky. Je nutné zadať úlohy, aby žiaci porovnali úsečky umestnené v priestore v ľubovoľnej polohe, teda nielen úsečky narysované v pracovnom zošite vo zvislej alebo vodorovnej polohe.
Rozhovorom vedieme žiakov k voľbe vlastnej jednotky. Napríklad, či je dlšia posteľ v obchodnom dome alebo v detskej ibe. V tomto prípade potrebujeme vyjadriť dĺžku pomocou čísel.

Je vhodné, aby žiaci pracovali vo dvojici alebo v skupinách pričom všetci merajú rovnakú dĺžku ale rôznymi meradlami. V rozhovore objasníme nejednotnosť výsledkov a poukazujeme na potrebu. univerzálnej jednotky.

Menšie jednotky

Pri meraní môže nastať pripad, že meraná dĺžka sa nedá vyjadriť vo zvolenej jednotke napríklad dĺžka je viac ako 5 jednotiek a menej ako 6 jednotiek. Ak sa neuspokojíme s touto presnosťou môžeme zvoliť menšie jednotky, ktoré presnejšie vyjadrujú dlžku.

V SI sústave sú základnými jednotkami meter, centimeter, mimimeter, kilometer. V školskej matematike sa často používa aj jednotka decimeter z dôvodu dĺžky dostupných predmetov