Riešenie rovníc na 1. stupni ZŠ
Príklad: Úloha je graficky znázornená na (vrchný obrázok).
Na základe grafického znázornenia vznikne rovnica
3x + 2 = 23
Ak výraz 3x chápeme ako jedného sčítanca, je to úloha na sčítanie alebo odčítanie. Napíšeme všetky navzájom ekvivalentné rovnice:
3x + 2 = 23
2 + 3x = 23
23 – 3x = 2
23 – 2 = 3x
Zistíme, že posledná rovnica vedie k riešeniu. Rovnicu 21 = 3x znázorňuje (spodný obrázok) Je úloha na násobenie alebo delenie. Môžeme opäť napísať všetky navzájom ekvivalentné rovnice
3 × x = 21
21 ÷ x = 3
x × 3 = 21
21 ÷ 3 = x
Opäť posledná rovnica vedie k riešeniu.
Tento postup sa zdá byť formalistický, no nemusíme trvať no tom, aby žiak vždy všetky ekvivalentné rovnice naozaj napísal. Stačí ak si vyberie spamäti tú správnu. Správne znázornenie úlohy umožňuje priamo z obrázka napísať rovnicu alebo „vyčítať“ riešenie z obrázka.