V tejto kapitole sa oboznámite s meódami sprístupnenia pojmov kružnica a kruh na 1. stupni ZŠ.
Základné poznatky o kružnici a kruhu zavádzame vtedy, keď žiaci začínajú používať kružidlo.
Žiaci poznajú kruhový tvar už od prvého ročníka, no kružnica je celkom nový pojem. Pojem vyvárame len na základe konštrukcie.
Kružnica sa zavádza ako čiara, ktorú dostaneme rysovaním kružidlom. Dnes už táto definícia nie je postačujúca, lebo kružnicu konštruujeme aj elektronickými pomôckami na digitálnej tabuli a na počítači.
V digitálnom prostredí konštrukcia prebieha na základe definície:
„K
ružnica je množina bodov v rovine, ktoré majú od daného bodu rovnakú vzdialenosť.“
Vzdialenosť je znázornená úsečkou príslušnej dĺžky. Daný bod bude stred kružnice, spravidla sa označuje S, úsečka je polomer kružnice, ktorý označujeme r, a množina bodov (čiara), ktorá vznikne, bude samotná kružnica.