Porovnávanie a usporiadanie čísel
Na prvom stupni žiaci používajú rôzne metódy na porovnávanie čísel v závislosti od ročníka
|
-
pomocou zobrazenia – Deti už od predškolskej prípravy majú skúsenosti s porovnávaním počtu prvkov množín, na tom je založené porovnávanie čísel pomocou zobrazenia. Znázorním čísla pomocou množín a vytvorím medzi nimi jednojednoznačné (bijektívne) zobrazenie. Ak sa to podarí, čísla sú rovnaké (rovnako veľké), ak sa nepodarí väčšie je to číslo, v ktorej množine sú nepriradené prvky.
|
|
-
na číselnej osi – znázorníme čísla na číselnej osi, väčšie je to číslo, ktoré leží ďalej od nuly, alebo ktoré leží vpravo od druhého čísla.
|
|
-
podľa pozičného zápisu – väčšie je číslo, ktoré má viac číslic, ak majú rovnaký počet číslic, porovnávame jednotlivé číslice rovnakých rádov, pričom začíname od číslic najvyššieho rádu.
|
Na základe porovnávania môžeme usporiadať čísla podľa veľkosti v rastúcom aj v klesajúcom poradí. Žiaci sa majú naučiť používať znaky < , > , = na vyznačenie výsledku porovnávania, poznať význam termínov „pred“, „za“, „hneď pred“, „hneď za“, „predchodca“, „nasledovník“.