Poznatky z matematickej logiky a z teórie množín
Základné množinové pojmy

Základné množinové pojmy: „množina“ a „prvok množiny“ žiaci poznávajú pri konkrétnych činnostiach so skutočnými objektmi. Učiteľ nikdy nekladie otázku „Čo je to množina?“ Pojem množina sa precvičuje na úrovni skúseností a príkladov. S pojmom „prvok množiny“ oboznamujeme žiakov tak, že im ukážeme, vyznačíme, nakreslíme konkrétne prvky množín. Z didaktického hľadiska musíme dbať na vyváženosť príkladov a úloh typu
  • vymenovať prvky danej množiny
  • vytvoriť množinu, ktorá je zadaná vymenovaním prvkov
  • určiť spoločnú vlastnosť prvkov danej množin
  • vytvoriť množinu danú spoločnou vlastnosťou
Vzťahy medzi množinami

Významným vzťahom medzi množinami je inklúzia, teda ak jedna množina je podmnožinou druhej. V predškolskm veku sa tento pojem zjednodušuje na pravú podmnožinu a používa sa termín „časť.“ Musíme si uvedomiť, že deti získavajú skúsenosti pomocou manipolácie so skutočnými predmetmi. Nemôžeme očakávať, že chápu vzťah napríklad štátom – mestom, ale medzi kockami a zelenými kockami áno.