Operácia sčitovania prirodzených čísel na základnej škole sa najčastejšie zavádza na modeloch zjednotenia konečných, disjunktných množín. Vzhľadom na to, že tieto modely vyžadujú pohyb, je vhodné pracovať s reálnymi predmetmi.
Napríklad:
v jednom vrecúšku sú 4 cukríky, v druhom vrecúšku sú 3 cukríky. Vysypeme cukríky z oboch vriec do košíka a zisťujeme koľko je cukríkov spolu. Celú činnosť by mali robiť deti samy. (Z hľadiska šetrenia životného prostredia je vhodné používať dostupné pomôcky ako igelitové vrecúška, papierové krabice, kocky, domino kocky, vrchnáky z plastových fliaš, kamienky a pod.)
Po zistení výsledku nasleduje grafické znázornenie situácie. Je možne vyzvať deti, aby nakreslili to, čo robili. V tom prípade by sa mohlo stať, že by sa deti sústredili na nepodstatne detaily predmetov namiesto operácie sčítania.
Z didaktického hľadiska je vhodné, aby grafické znázornenie robili učiteľ a žiaci spoločne na tabuli. Vhodne je používať oválové diagramy a naznačiť, že zjednotením dvoch množín vznikne jedna nová množina – na obrázku.
Po grafickom znázornení je možné ukázať matematický zápis situácie: 4 + 3 = 7