Iný model sčítania vychádza z definície súčtu ordinálnych čísel.
Na motiváciu môžeme používať úlohy typu:
„Miško sedel v kine na sedadle číslo 4, Anka sedela o 3 miesta ďalej. Na ktorom sedadle sedela Anka?“ Aj túto úlohu je vhodné riešiť prakticky a následne znázorniť graficky. Na grafické znázornenie sčítania v tomto prípade je vhodná štvorčeková sieť alebo číselná os – horný obrázok.
Typickým spôsobom modelovania sčítania na usporiadaných množinách je aj počítanie na guľôčkových počítadlách, (dolný obrázok) je znázornený spoj 5 + 2 na počítadle.
Počítanie na prstoch je často diskutovaná téma didaktiky matematiky, názory odborníkov sa rozchádzajú. Prikláňame sa k tým, ktorí prsty považujú za najdostupnejšiu učebnú pomôcku. Konkrétne pri zavedení sčítania na prstoch vynikne definícia sčítania pomocou nasledovníka ako učebné pomôcky.
Príklad:
Pri výpočte 5 + 3 žiak postupuje tak, že si povie „päť“ na prstoch ukazuje 3 postupne po jednom. (Otvorí si prst a povie „päť a jeden je šesť“, otvorí si ďalší prst a povie „ a jeden je sedem“… „ a jeden je osem“.).