Sociálna funkcia rodiny – socializačná II
Otázku hodnotovej kontinuity resp. diskontinuity vo vzťahu k škole možno ozrejmiť prostredníctvom typológie prístupov rodičov k škole:
  • opozícia - iným činiteľom výchovy sa priznáva len špecifická, t. j. úzko vymedzená kompetencia a rodičia obvykle nezasahujú a nereagujú na ne;
  • delegovanie - poslanie prisúdené ostatným výchovným činiteľom je vágne (”difúzne”) a zahŕňa aj to, čo by bolo inde predovšetkým poslaním rodiny, rodičia sa nepokúšajú zasahovať a vymáhať si výchovnú špecifickosť;
  • mediácia - rodičia iným inštitúciam priznávajú veľmi presnú, špecifickú výchovnú kompetenciu a súčasne sa aktívne a podporne zapájajú (doučovanie, pomoc s úlohami a pod.);
  • kooperácia - kompetencie iných výchovných činiteľov sú voľné a široko vymedzované, pričom sa ich úsilie podporuje a rozvíja“ (Štech, 1997, s. 499 – 500).