Sociálne funkcie školy (podľa Kaščák 2007) V
Ak hovoríme o vzdelávacej funkcii školy, tak tá súvisí najmä s osvojením základných kultúrnych obsahov a techník, ktoré sú nevyhnutné pre fungovanie v rôznorodých sociálnych sférach spoločnosti (vzdelávacia sféra, sféra verejnej a štátnej správy, pracovná sféra, umelecká sféra, mediálna sféra) a pre účasť na interpersonálnej komunikácii v danej kultúre. Úplne primárnymi kultúrnymi technikami sú čítanie, písanie či počítanie, ktoré sa bežne spájajú s pojmom gramotnosti, ktorý sa v súčasnej spoločnosti rozširuje o ďalšie oblasti ako je napr. počítačová gramotnosť ako súčasť tzv. kultúrnej gramotnosti. Tieto základné kultúrne obsahy a techniky sú predmetom vzdelávania základných škôl. Veľká časť vzdelávacích obsahov a kultúrnych techník má teda účelovú povahu: ich osvojenie je nevyhnutné pre efektívne fungovanie v danej kultúre. To možno povedať aj o vzdelaní ako takom, pretože určitá suma vedomostí je vlastne prostriedkom na ukončenie určitého typu štúdia a na postup na vyšší stupeň alebo ďalší typ školy, je teda prostriedkom mobility v rámci vzdelávacieho systému. Okrem tohto účelového prvku však má vzdelávanie aj neúčelový, takpovediac personalizačný význam. Na základe vzdelávania dochádza ku kultivácii osobnosti, človek získava v jednotlivých oblastiach kultúry väčší prehľad, spoznáva nové veci, rozumie im, čo zásadne obohacuje jeho osobnosť aj bez toho, aby dané vzdelanie bolo bezprostredne sociálne použiteľné.

Kvalifikačná funkcia školy už súvisí so zabezpečením pripravenosti absolventov na výkon pracovných činností a súvisí teda s osvojovaním znalostí, schopností a spôsobilostí požadovaných pre výkon určitého zamestnania alebo profesie. Kvalifikáciu pritom nemožno zamieňať so vzdelaním, ktoré len čiastočne utvára predpoklady na profesijné uplatnenie absolventov škôl. Kvalifikačná funkcia je vyjadrením súvislosti medzi školou a sociálnym sektorom práce. Tento sektor sa vo vzťahu k podobe a fungovaniu školy považuje v našej spoločnosti za kľúčový, a preto sú jeho premeny a požiadavky významne zohľadňované pri plánovaní chodu škôl a pri tvorbe vzdelávacích programov. S premenami v sociálnom sektore práce tak idú ruka v ruke premeny v sociálnom sektore škôl, čoho dôkazom sú napr. premeny súčasného stredného odborného a vysokého školstva v nadväznosti na požiadavky rozvíjajúceho sa trhu práce v automobilovom priemysle. Kvalifikačná funkcia je teda doménou najmä stredných a vysokých škôl, no existuje aj široké spektrum vzdelávacích programov zameraných na zmenu alebo rozšírenie či doplnenie kvalifikácie (kurzy, doškoľovanie, preškoľovanie atď.).