Sociálna reprodukcia životného štýlu a verejných postojov
Gerhard Schulze (1993) stanovil na základe rôznosti životných štýlov, schém vkusu a životných filozofií tri schémy kultúrnych orientácií v súčasnosti. Prvou je schéma tzv. vysokej kultúry, ktorá sa vyznačuje svojou kognitivistickou orientáciou a nepreferuje telesné aktivity. Patrí sem návšteva múzeí, počúvanie klasickej hudby, čítanie náročnejšej literatúry. Schéma tzv. triviálnej kultúry nesmeruje k unikátnosti (zážitku), ale k masovosti. Jej vyznávači hľadajú rôzne formy všeľudovej zábavy (napr. počúvajú tzv. šlágre), sledujú televízne kvízy, čítajú lokálne bestsellery. Ich činnosti sú orientované na skupinovú telesnosť – spolu tlieskať, tancovať, smiať sa. „Schéma napätia“ predstavuje novší vzorec súčasnej životnoštýlovej kultúry. Ide o individualistickú telesnú kultúru hľadania intenzívnych zážitkov a expresívnych prejavov (športový výkon, dynamické činnosti, rytmická hudba, napínavé filmy).

Schulze uvádza, že súčasnú spoločnosť možno rozdeliť do piatich základných prostredí, v rámci ktorých sa viac alebo menej uplatňujú vyššie uvedené kultúrne schémy. Prvým prostredím je prostredie sebauskutočnenia. Kľúčovou je tu hodnota individuálneho zážitku typická tak pre schému vysokej kultúry, ako aj pre schému napätia. Prostredie „úrovne“ smeruje k hierarchii a exkluzivite a je typické pre vysokú kultúru. Prostredie „integrácie“ hľadá konformitu a odmieta nové. Typické je pre triviálnu kultúru, ale v určitom zmysle aj pre konzervatívnu vysokú kultúru. Prostredie „harmónie“ hľadá bezpečie a istoty. Typické je pre triviálnu kultúru. Prostredie „zábavy“ hľadá stimuláciu a typickým je pre kultúru napätia a triviálnu kultúru.

Aj rodinné prostredia možno chápať ako vyššie uvedené prostredia s uplatňujúcimi sa rôznorodými vzorcami kultúry. Schulze uvádza, že dvoma najzákladnejšími premennými, ktoré vplývajú na voľbu prostredia a kultúrnych vzorov sú vek a vzdelanie. Schéma vysokej kultúry a prostredie „úrovne“ sú napr. typické pre rodičov s najvyšším vzdelaním. Nízke vzdelanie zasa priamo indikuje triviálnu schému kultúry. Významne vekovo závislou je schéma napätia, typická pre mladšie vekové kohorty.