|
-
„Tradičné chápanie dáva rodičom právo a povinnosť odovzdávať dieťaťu svoj hodnotový systém a predstavu o dobrom živote. Rodičia môžu používať prostriedky podľa svojej úvahy a môžu brániť dieťaťu v poznávaní hodnôt a noriem správania, ktoré rodičia neakceptujú. Ak takto vedené deti ohrozujú spoločenstvo, má toto právo zasiahnuť, ale nikdy cestou intervencie do rodičovskej autority. Usudzujeme, že takto chápaná autorita rodičov posilňuje integritu rodiny a stabilitu vývoja kultúry spoločenstva, na druhej strane však môže viesť k predsudkom voči iným kultúram a k utváraniu autoritárskej osobnosti neschopnej sa autonómne rozhodovať (potlačaná úzkosť z voľby medzi alternatívami vedie k tomu, že jedinec zužuje asertívne priestor voľby, kedykoľvek sa otvorí.
|
|
-
Demokratické chápanie je tradičnou modifikáciou, rovnako počíta s povinnosťou držať sa hodnôt rodičov, dáva však miesto diskusii o iných hodnotách. Deti musia byť o hodnotách rodičov presviedčané, musia ich interiorizovať ako vlastné, hodnoty nie sú vnútené.
|
|
-
Umiernene liberálna koncepcia predpokladá právo rodičov snažiť sa o to, aby dieťa prevzalo ich hodnotový systém, avšak súčasne v primeranom veku rodičia podporujú, aby sa dieťa bez obmedzení oboznámilo aj s inými hodnotovými systémami.
|
|
-
V dôsledne liberálnom ponímaní rodičovskej autonómie je ponechávané na dieťati aké hodnoty si samo vyberie, rodičia len chránia dieťa pred vplyvmi, ktoré by voľbu dieťaťa obmedzovali. Toto chápanie otvára priestor pre dynamický rozvoj osobnosti dieťaťa, na druhej strane jeho dôsledné uplatňovanie uvoľňuje vzťahy v rodine a znižuje mezigeneračné porozumenie.“ (Možný, 1999, s. 132 - 134).
|