Príklady
Rodinná identifikácia - dieťa sa identifikuje s rolou syna / dcéry, so svojím pohlavím, so svojimi rodičmi, ktorí preň pôsobia ako vzor, s určitou podobou rodinného jazyka a spôsobmi správania sa.

Školská re-identifikácia - dieťa si nanovo buduje svoju pozíciu v kolektíve a zároveň si osvojuje rolu žiaka, súkromný jazyk modifikuje (ak dostal jeho základy v rodine) na verejný. U niektorých detí vzniká tlak na dez-identifikáciu. To je vtedy, ak ich behaviorálne a jazykové stereotypy protirečia školou vyžadovaným identifikáciám (dialekt nahradiť spisovným prejavom, opustiť vulgarizmy, nebiť spolužiakov a pod.)

Kontextové pôsobenie v rodine - komunikácia sa týka spoločných skúseností a zážitkov, aktuálne alebo v minulosti prežívaných. Komunikačné obsahy nie sú zovšeobecňované mimo schopnosť predstavivosti detí.

Školská dekontextualizácia - nenadväzuje výhradne len na empirickú skúsenosť detí, vyžaduje sa abstrahovanie od skúsenosti a schopnosť zovšeobecňovania. Učenie nie je len skúsenostné a zážitkové. Pracuje sa teoretizáciou poznania a schopnosťou de-konkretizácie či odstúpenia od vlastnej skúsenosti.