Prehľad dimenzií záujmu sociológie výchovy I
Sociologické skúmanie výchovy a vzdelávania sa spravidla obsahovo pohybuje v rámci troch dimenzií:
  • 1.
    Makrosociálna dimenzia
    Miesto a úloha (funkcia) výchovy a vzdelávania v spoločnosti, v danej civilizácii a kultúre; súvislosť medzi výchovnými hodnotami, cieľmi výchovy, štruktúrou vzdelávania a sociálnou štruktúrou, stratifikáciou a mobilitou; vzťahy medzi výchovou, vzdelávaním a sociálnou zmenou (či už na hodnotovej úrovni, úrovni životného štýlu, politickej úrovni, trhu práce a pod.).
  • 2.
    Mikrosociálna (interpersonálna) dimenzia
    Sociálne vzťahy medzi vychovávajúcimi a vychovávanými (rodičmi a deťmi, učiteľmi a žiakmi), sociálne vzťahy v rámci skupín vychovávajúcich a vychovávaných, sociálne pozície a roly vychovávajúcich a vychovávaných, ich súvislosť so sociálnou príslušnosťou a ich vplyv na sociálne vzťahy.
  • 3.
    Inštitucionálno-organizačná dimenzia
    Štruktúra, funkcia a organizácia výchovných inštitúcií a sociálne podmienky resp. dôsledky ich činnosti.