Pri záujmovej práci s mládežou vystupujú do popredia práve rôznorodé aspekty mládežníckych kultúr, ktorých materiálne a symbolické prvky produkuje najmä mediálna sféra. Práca s mládežou je tak ovplyvňovaná jej „subkultúrami“, pričom výraz „sub-kultúra“ možno v súčasných podmienkach chápať ako archaický, pretože pôvodne pod-kultúrne a okrajovo kultúrne elementy tvoria v súčasnosti kultúrny mainstream. Mediálna prezentácia pôvodne subkultúrneho moderného tanca napr. viedla k prudkej záujmovej ponuke streetdance-ových a breakdance-ových aktivít. Subkultúra PC-hráčov „strieľačiek“ viedla k inštitucionalizácii organizovaných aktivít nazývaných ako LAN – party alebo telesná expresia pri počúvaní hudby prislúchajúca pôvodne niektorým punkovým či metalovým hudobným subkultúram sa stala základom expresie pre celú rockovú scénu. To isté možno hovoriť o subkultúre graffiti či hip hop. Záujmy dnešnej mládeže tak už nie sú okrajovo, ale masovo subkultúrne. Pri práci s mládežou je treba s týmito znakmi počítať, pričom však nejde len o povrchové znaky týkajúce sa sebaštylizácie mládeže. Tie sú hlboko prepojené s kultúrnou identitou mladých ľudí, so spôsobom nazerania na svet a s ich spôsobilosťami a činnostnými stereotypmi (Ferchhoff, Neubauer, 1997).
Tanečné subkultúry
Z hľadiska záujmových preferencií mládeže momentálne zažívame v celoeurópskom kontexte boom moderného tanca, ktorý je v ostatnom čase pomerne výrazne medializovaný (rôzne tanečné súťaže, kultový film Streetstyle z roku 2004 a pod.). Tento boom zachytávajú tak organizácie voľného času, nízkoprahové centrá, ale aj rôzne centrá špecializujúce sa výhradne na tento typ aktivity (tzv. tanečné akadémie), ktoré zakladajú aktívni tanečníci, čiže členovia tanečnej subkultúry. Samozrejme, že existuje aj autonómna scéna, keď tento záujem spontánne spája rovesníkov na rozličných verejných priestranstvách v rozličných mestských lokalitách. Predmetom záujmu súčasnej mládeže sú predovšetkým dva druhy moderného tanca: Streetdance a Breakdance. Streetdance je tanec zložený z mnohých tanečných štýlov, pri ktorom je kľúčové najmä synchronizované skupinové tancovanie založené na skupinovej choreografii. Breakdance je viac individualistický, pohybovo založený na tzv. powermoves – dynamických pohyboch vzťahujúcich sa na tanečnú plochu, ktoré sú akrobaticky náročné. Breakdance sa považuje za viac mužský ako ženský tanečný štýl.