Pojem „pedagogická sociológia“ zaviedol C. Weiss. V rámci jeho sociologickovýchovného konceptu nachádzame terminologické odlíšenie troch druhov výchovy, ktoré napomáha pochopiť predmet skúmania sociológie výchovy.
|
|
|
|
|
-
Tretím typom výchovy je sociologicky zameraná výchova, ktorá vyjadruje proces socializácie a súvisí so sociálnymi podmienkami rozvoja. Tento typ Weiss primárne rozvíja vo svojich analýzach, pričom sa sústreďuje najmä na objasnenie rovesníckej socializácie (v bandách, hnutiach mládeže, zoskupeniach priateľov a pod.).
|
Významnú časť svojho skúmania zameriava na špecifiká vplyvu veľkomestského a dedinského prostredia na výchovu detí a mládeže a tematizuje negatívne sociálne faktory, ktoré v konečnom dôsledku ovplyvňujú výchovu dieťaťa (odosobnenosť, mechanickosť, monotónnosť a bezobsažnosť továrenskej práce rodičov, vysoké životné tempo atď.; Galla, 1971).
Významný pedagóg a sociológ John Dewey (1859 – 1952) sa tiež intenzívne angažoval v inštitucionalizácii pedagogickej sociológie a inicioval založenie vedeckých spoločností a časopisov v danom odbore.