Počítačová gramotnosť II
Počítačová gramotnosť rozvíja informačnú gramotnosť. Obsah pojmu je historicky determinovaný. Tento pojem sa začal používať v sedemdesiatych rokoch 20. storočia. Hovorilo sa vtedy o algoritmicky orientovanej počítačovej gramotnosti, ktorá zahŕňala základnú obsluhu počítača a osvojovanie si základných pravidiel programovania. V súčasnosti sa počítačová gramotnosť chápe ako schopnosť pracovať s aplikačným softvérom a využívať počítač na získavanie a spracovanie informácií a označuje sa ako aplikačne a informačne orientovaná počítačová gramotnosť. (Hašková, 2000.)
Pri definovaní počítačovej gramotnosti sa stretávame s nejednotnosťou jej interpretácie. Uvedieme si niekoľko všeobecných definícií:
  • Poznatky, schopnosti, zručnosti, ktoré človek potrebuje na to, aby úspešne pôsobil v rámci danej sociálnej role, ktorá priamo alebo nepriamo obsahuje prácu s počítačmi alebo ich využitie. (R. E. Andreson, D. L. Klassen, AEDS Journal, 1981.)
  • Počítačovo gramotný jedinec je ten, kto rozumie ako počítač spracováva informácie a ako s nimi narába. (S. Groundwater-Smith, K. Crwford, Journal of Information Technology for Teacher Education, 1992.)
  • Nadobudnúť počítačovú gramotnosť znamená získať schopnosti pracovať s určitým špecifickým softvérom, hlavne s textovým editorom. (J. Rowley, Journal of Further and Higher Education, 1995.)
    Počítačová gramotnosť znamená schopnosť primerane a efektívne používať počítač ako viacúčelový nástroj. (J. McCartan, Computer Based Introductory IT Skills Training, Durham University, 1995.)
  • Digitálna gramotnosť je súbor znalostí, zručností a porozumenia potrebného na primerané, bezpečné a produktívne používanie digitálnych technológií na učenie sa a poznávanie. (Kalaš, 2010.)