Kľúčové kompetencie
Kľúčové kompetencie predstavujú zvnútornený, vzájomne prepojený súbor nadobudnutých vedomostí, zručností, schopností, postojov a hodnotových orientácií, ktoré sú životne dôležité pre kvalitný rozvoj osobnosti jednotlivca, jeho aktívne zapojenie sa do spoločnosti, efektívne uplatnenie v zamestnaní a pre jeho celoživotné vzdelávanie. Ich cieľom je pripraviť človeka pre uplatnenie sa v reálnom živote európskeho priestoru a pre celoživotné vzdelávanie. Kompetencie plnia predovšetkým ekonomickú funkciu a zároveň vyvíjajú snahu o rozvoj jedinca pre informačnú spoločnosť 21. storočia. Pomáhajú:
  • napĺňať požiadavky na funkčnú gramotnosť pracovníkov t. j. schopnosť prispôsobovať sa zmenám v meniacom sa prostredí, meniť svoju kvalifikáciu v súlade s požiadavkami trhu, udržať si zamestnanie či získať nové,
  • rozvíjať možnosti individuálneho rozvoja jedinca tak, aby bol schopný plnohodnotne prežívať kvalitný život, zameriavajúc sa predovšetkým na jeho praktický ráz t. j. komunikovať v materskom a vo svetovom jazyku, pracovať s digitálnymi technológiami, osvojiť si základy matematického myslenia, samostatne riešiť problémy, schopnosť učiť sa, získať sociálne a občianske schopnosti, zmysel pre iniciatívu, podnikavosť a kultúrne povedomie.
Rozdelenie kľúčových kompetencií (Úradný vestník EÚ, 31.12.2006):
  • komunikácia v materinskom jazyku,
  • komunikácia v cudzích jazykoch,
  • kompetencie v matematike a základné kompetencie v oblasti prírodných vied a techniky,
  • digitálna kompetencia,
  • naučiť sa učiť,
  • spoločenské a občianske kompetencie,
  • iniciatívnosť a podnikavosť,
  • kultúrne povedomie a vyjadrovanie.