Medzinárodná komisia UNESCO definovala v programe Vzdelávanie pre 21. storočie nasledujúce piliere vzdelávania ako základ moderného vzdelávania:
Učiť sa poznávať - osvojenie do hĺbky. Súčasne to znamená učiť sa učiť – využívať vzdelávacie príležitosti celoživotne – ovládať nástroje poznávania, pomocou ktorých môže človek bádať, skúmať, byť zvedavý, chápať nové, rozvíjať svoju osobnosť po celý život (skutočný poznatok je ten, ktorý človek skonštruuje sám).
Učiť sa konať - osvojiť profesijné zručnosti a kompetencie. Vyrovnávať sa s rôznymi sociálnymi a pracovnými situáciami, pracovať v tímoch, učiť sa byť aktívnym riešiteľom životných situácií, nebyť pasívnym, manipulovaným objektom, učiť sa slobodne rozhodovať.
Učiť sa žiť spoločne - pracovať s inými ľuďmi, riešiť konflikty (rešpektovať hodnoty pluralizmu, vzájomného porozumenia, tolerovať a vážiť si, kooperovať s nimi a pod.).
Učiť sa byť autentickou osobnosťou - osobnosťou, ktorá vie, čo chce, riadi vlastný život, nachádza zmysel svojho života, identitu (rozvíjať osobnosť vo sfére kognitívnej, psychomotorickej, socioafektívnej, sebareflektovať, autoregulovať správanie, kriticky myslieť, učiť osobnej zodpovednosti).
(UNESCO: Vzdelávanie pre 21. storočie, Turek, 2008, s. 203)