IKT ako učebné pomôcky
Učebné pomôcky – umožňujú pozorovanie skutočných predmetov. Študujúci získavajú jasné a neskreslené predstavy. Pri práci s nimi využívajú viacero zmyslov – hmatom porovnávajú tvrdosť žuly a pieskovca, čuchom rozoznáva jú vôňu kvetov, kvapalín, majú možnosť pracovať s prístrojmi a pod., a tak komplexnejšie poznávať pozorované predmety.
 
Prístroje – umožňujú študujúcemu byť aktívnym. Študujúci sa živo zaujímajú o rôzne prístroje, radi ich „skúmajú“, chcú ich vyskúšať atď. Vedomosti a zručnosti, ktoré získavajú vlastnou činnosťou s rôznymi prístrojmi robí vzdelávanie zaujímavejšie, v tom spočíva aj motivačný účinok tejto skupiny pomôcok. Od učiteľa sa vyžaduje dôsledné metodické usmerňovanie študujúcich, prípadne vytváranie priestoru pre ich experimentovanie.
 
Zobrazenia – slúžia vtedy, keď nie je možné využitie inej pomôcky alebo aj vtedy, ak prostredníctvom obrazu chceme demonštrovať. Veľmi dôležité je viesť študujúcich k tomu, aby aj sami robili náčrtky, schémy a nákresy atď. Nejde tu iba o vonkajšiu stránku týchto činností, ale o významný didaktický aspekt – rozvoj pozorovania, rozvoj myslenia, rozvoj zručností a pod.
 
Symbolické zobrazenia – slúžia na zobrazenie toho, čo nie je možné pozorovať reálne, napr. rozlohy štátov, stavba bunky, priebeh atómovej reakcie a pod. Pre správne pochopenie a pre vytváranie správnych predstáv na základe symbolického zobrazenia je potrebné študujúcich postupne viesť a metodicky ich usmerňovať.
 
Pomôcky na premietanie a zvukové pomôcky majú mimoriadne významnú úlohu vo vyučovacom procese. Obsahom, ktorý môžu prezentovať, vhodne dopĺňajú pozorovanie reálnej skutočnosti, nahradzujú ju, ba v mnohom majú aj niektoré prednosti. Videokameru možno využiť na prípravu videozáznamu zameraného na konkrétne podmienky pre prácu v triede. Pri práci s pomôckami, je potrebné usmerňovať pozorovanie študujúcich, aby sa dosiahli didaktické ciele. Treba ich pripraviť na to, čo budú pozorovať, upozorniť ich na podstatné a charakteristické znaky a pod.
 
Dotykové pomôcky umožňujú na základe hmatu porovnávať a poznávať predmety.

Literárne pomôcky vo forme učebníc, učebných textov a pod.

Učiace stroje ako rôznorodá technika a výpočtová technika.
 
Vo vzťahu k typu didaktických prostriedkov komunikačné technológie umožňujú integráciu všetkých skupín didaktických prostriedkov pri využívaní počítačov vo vyučovaní a pri elektronickom vzdelávaní. Preto nie je nevyhnutné veľké množstvo didaktickej techniky či pomôcok, pretože túto dokáže nahradiť napr. multimediálne koncové zariadenie (počítač, tablet, smartfón…). Je prirodzené, aj keď možnosti IKT sú veľké, že IKT v súčasnosti nedokážu nahradiť také učebné pomôcky, ktoré pri použití vyžadujú čuch, chuť či hmat. Najvhodnejšie sú v prípadoch využívajúcich použitie zraku a sluchu.