Modelovanie niektorých geometrických pojmov a ich vlastností
Keďže geometria je veda o abstraktných pojmoch a ich vzájomných súvislostiach, tak požiadavka na jej didaktické spracovanie vyžaduje využívať vhodné modely geometrických pojmov, ako aj modely rôznych možností určenia pojmov, vrátane ich vzájomných súvislostí v reálnom priestore, ktorý (pri určitom stupni abstrakcie) považujeme za model euklidovského priestoru. Táto činnosť je nezastupiteľná pri výučbe geometrie najmä v mladších ročníkoch vzdelávania, ale keďže sa predpokladá riešenie aj praktických problémov využívajúcich geometrické poznatky, tak geometrické modelovanie má svoj význam v každom veku štúdia a takmer v každej situácii využitia geometrie v praxi.
Príklady modelovania niektorých geometrických pojmov a ich dôsledkov:
  • 1.
    Modelovanie pojmu bod
  • 2.
    Modelovanie priamky
  • 3.
    Modelovanie roviny
  • 4.
    Modelovanie dvojíc, prípade trojíc pojmov toho istého typu
Poznámka:
Dôležité je, aby sa pri výučbe geometrie nezamieňal model objektu s jeho abstraktnou formou. Cieľom modelovania je názornosť, finálnym cieľom vyučovania geometrie je rozvoj abstrakcie a rozvoj schopnosti nazývanej priestorová predstavivosť.