Hoci je fosfor v ľudskom organizme zastúpený len 1 hmotnostným percentom, učebné osnovy pre gymnáziá ho zaraďujú medzi významné anorganické látky pre ľudský organizmus.
- Už pri osvojovaní účinkov vápnika na ľudský organizmus sme predpokladali osvojenie zloženia zlúčenín tvoricich základ kostí. Poznatky je možné rozšíriť.
- Fosfor je prítomný v organizmoch rastlinného, aj živočíšneho pôvodu. Takže potravou sa do organizmu dostáva potrebné množstvo fosforu pre stavbu kostí i zabezpečenie energetického systému.
- Vhodnosť zdroja neposudzujeme len podľa množstva v potrave, ale sledujeme typ zlúčeniny a prítomnosť iných látok v potravine.
- Fosfor je makrobiogénny prvok a v ľudskom organizme sa nachádza vo fosfolipidoch, fosfoproteínoch, aj nukleových kyselinách.
- Faktory podmieňujúce vznik nedostatku fosforu v organizme a jeho účinok na ľudský organizmus (lieky, infúzia).
- Pozornosť je možné zamerať aj na pracie prostriedky. Nahradenie fosfátových pracích prostriedkov bezfosfátovými ešte nevyriešilo problém narušenia rovnováhy ekosystémov. Táto problematika si priam vynucuje diskusiu o tom, ktoré pracie prostriedky sú menej agresívne pre životné prostredie. Diskusia na uvedenú tému nesie nie len vzdelávací, ale aj výchovný aspekt, ovplyvňuje tvorbu hodnotového systému, núti premýšľať o svojom podiele na znečisťovaní i ochrane životného prostredia.
Stredná škola – nad všeobecný základ
- Informácie o látkach používaných ako náhrada kostného tkaniva.