OZÓN

I napriek tomu, že už na 1. stupni základných škôl cieľom prírodovedného vzdelávania je poznanie zloženia vzduchu (21 objemových percent kyslíka), robí aj stredoškolákom problém odpovedať na otázku, aká je optimálna koncentrácia kyslíka na dýchanie pre človeka. Kyslík je biogénny prvok, ktorého niekoľkominútový akútny nedostatok môže mať závažné, až smrteľné následky. V učive chémie absentuje prezentácia dostatku informácií o účinkoch kyslíka (nedostatku a nadbytku), aj o jeho terapeutickom využívaní (kyslíková diéta, hyperbarická oxygenoterapia). Súčasné poznanie vyžaduje, aby už v témach všeobecnej a anorganickej chémie (nie až v organickej chémii) boli vysvetlené pojmy antioxidant, kyslíkové radikály a pod., pretože sa stali súčasťou bežného života. Používajú sa v masovokomunikačných prostriedkoch.

Čo sa týka ozónu, treba sústrediť pozornosť nielen na koncentráciu stratosferického, ale aj na koncentráciu troposfrického ozónu, na jeho zdroje a účinky. Na základe poznania účinkov ozónu na živé organizmy, môže každý človek v bežnom živote realizovať preventívne opatrenia. Žiaci základných škôl sa zapájajú do výskumných aktivít organizovaných organizáciou Strom života, v ktorých sledujú negatívne účinky ozónu na rastliny. Získané poznanie treba prehlbovať a rozširovať v rámci všeobecného chemického vzdelávania. Je dôležité poukázať na všetky látky (prírodné, aj antropogénne), ktoré ovplyvňujú koncentráciu ozónu.