Sodík patrí medzi
makrobiogénne prvky a preto ľudský organizmus má mechanizmus na udržanie optimálnej
kocentrácie v organizme. V populácii sa však stretávame aj napriek
tomu s jeho anomáliami v organizme. Nedostatok a nadbytok sodných iónov Na+ môže spôsobiť akútne, alebo chronické patologické zmeny s reverzibilným,
prípadne ireverzibilným prejavom.
Poznatky o účinkoch
sodných iónov vo vyučovaní chémie je možné zaradiť do rôznych tematických celkov,
predovšetkým “chemické prvky s”, ale aj “roztoky”, “chemické výpočty” a “voda”.
Tematické
celky – roztoky, chemické výpočty, voda
Úloha 1. |
Ak by sme chceli vo vani z vodovodnej vody pripraviť “morskú vodu”, stačilo by do 50 dm3 vody nasypať 1 kg kuchynskej soli? Koncentrácia sodných iónov, resp. iodidových iónov vo vani je v danom prípade vyššia, nižšia, prípadne rovnaká ako priemerná koncentrácia Na+ a I− iónov v morskej vode?
V 1 kg kuchynskej soli je 25 mg KI. Priemerná koncentrácia iónov v morskej vode: = 1,056 %, = 20 – 50 mg⋅dm−3.
|
Úloha 2. |
Aké množstvo (mg, mol, %) Na+ iónov stratí človek, ak za deň vyprodukuje 1200 cm3 potu?
|
Úloha 3. |
Aké množstvo potu vypotí človek, ak sa organizmus ochudobní o 175 mg sodných iónov?
|
Úloha 4. |
Podľa tabuľky 1. o zdrojoch sodných iónov vypočítajte, aké množstvo určitej potraviny by nahradilo v organizme stratu 175 mg sodných iónov, ktorá bola spôsobená potením. |
V zadaní chýbajú
informácie o celkovom množstve sodných iónov v ľudskom organizme, ako aj
koncentrácii sodných iónov v pote. Chýbajúce informácie je vhodné poskytnúť
aktuálnym rozhovorom, vyhľadaním v literatúre a pod. 1 mmol sodných iónov
viaže na seba 7,3 cm3 H2O a pot obsahuje 0,5 % NaCl.
Úloha 5. |
Kontaktné šošovky sa po vybraní z oka uchovávajú vo fyziologickom roztoku. Ak by ste ho nedostali kúpiť v lekárni, ako by ste si ho pripravili? Aké množstvo chloridu sodného NaCl je potrebné na prípravu 100 cm3 fyziologického roztoku? Je možné na prípravu fyziologického roztoku použiť aj kuchynskú soľ?
|
Táto úloha, okrem
zvyšovania zručnosti pri chemických výpočtoch, má za cieľ oboznámiť sa so zložením
fyziologického roztoku, prípadne jeho využitia v bežnom živote (okrem infúzií).
Tematický
celok – chemické prvky s
V našej populácii
sa stále častejšie vyskytujú urologické ochorenia už aj u detí. Z uvedeného
dôvodu je žiaduce poskytnúť informácie o účinkoch sodných iónov na ľudský organizmus
už počas povinnej školskej dochádzky, aby sa zabezpečila informovanosť každého
jednotlivca.
-
Reguláciu sodných iónov Na+ v ľudskom
organizme z 93 % zabezpečujú obličky. V tejto súvislosti je vhodné upozorniť
na vývoj funkcie obličiek, z čoho vyplýva požiadavka nesoliť deťom do
jedného roka potravu, ale aj zabezpečenie kontinuálneho nahrádzania vylúčenej
vody v organizme (pitný režim).
-
Výchovu k rodičovstvu môžeme
realizovať aj prostredníctvom informácií o tom, že pre dieťa je materské mlieko
nenahraditeľné mliečnou detskou výživou, nie len z hľadiska kvalitatívneho,
ale aj kvantitatívneho. Materské mlieko obsahuje menej sodných iónov, čiže
obličky sú menej zaťažované.
-
Predchádzajúce informácie možno
doplniť o zistenia najnovších výskumov z oblasti hypertenzie. Výskumami
sa zistilo, že pri nadmernom príjme sodných iónov v dojčenskom veku (detská
umelá výživa), môže vzniknúť dispozícia ku zvýšeniu krvného tlaku v neskoršom
veku. Tieto informácie môže použiť aj k uvedomeniu si nutnosti celoživotného
vzdelávania. Nové poznania môžu viesť k zásadným zmenám postoja k účinku
určitej látky na ľudský organizmus, prípadne mechanizmu prebiehajúcom v ľudskom
organizme.
-
Poskytnuté informácie majú viesť
k osvojeniu si skutočnosti, že dôsledky nepriaznivých (vyšších, nižších)
koncentrácií iónov v organizme počas jeho vývoja sa nemusia prejaviť
ihneď (počas vývoja), ale až neskôr (v dospelosti). Tento poznatok vystihuje
slovné spojenie “Aké detstvo, taká staroba”.
-
Informácie o akútnych nadbytkoch (soľná horúčka, smrť) a chronických nadbytkoch (choroby srdca, mozgové poruchy, rakovina žalúdka atď.) sodných iónov Na+ v ľudskom organizme majú viesť k uvážlivému používaniu kuchynskej soli pri príprave, resp. dochucovaní jedál, pri pojedaní slaného pečiva (slané tyčinky, solené zemiakové lupienky) a solených arašidov a pod. Pritom však nepodceňovať význam kuchynskej soli, lebo aj nedostatok sodných iónov v organizme
sprevádzajú závažné patologické zmeny.
-
Na základe informácií o kombinácii
liečebných postupov (uhličité kúpele a diuretiká) poukázať na ich možný
negatívny účinok (straty sodných iónov) na organizmus, ktorý by sa neobjavil
pri individuálnej aplikácii daných liekov. Dôležitým momentom je presné a
podrobné informovanie lekára o predchádzajúcich a trvajúcich liečebných postupoch.
-
Poskytnúť vedomosti o tom, že
každý výrobca potravín je povinný informovať spotrebiteľa o vyšších (>
2,5 %) koncentráciách NaCl v potravinách. Prostredníctvom tabulky prezentujúcej
prehľad obsahu sodných iónov, alebo NaCl (Zdroj – tabuľka 1.) v potravinách
je vhodné upozorniť na skryté zdroje NaCl – syry, údeniny a pod.
Nad všeobecný základ
-
Získať ucelenejší pohľad na transport sodných iónov cez membrány buniek, prostredníctvom aktívneho transportu (kotransport) glukózy pomocou sodných iónov cez bunkovú membránu do bunky, ako aj na odčerpávanie sodných iónov z bunky prostredníctvom sodíkovej pumpy, využívajúc prehľadné a názorné schémy pre ľahšie pochopenie súvislostí v predkladaných dejoch prebiehajúcich v ľudskom organizme (Biochemický účinok – obr. 1., 2.). Informácie majú viesť k poznaniu existencie, zložitosti a podmienenosti rôznorodých dejov.
-
Oboznámiť sa s mechanizmami acidobázických sústav, najmä tých, ktoré súvisia so sodíkom (hydrogenuhličitanový a fosfátový). Je vhodné uviesť aj ich iné pomenovania, ktoré sú zaužívané mimo chemických odborov, napr. v medicíne je pre hydrogenuhličitanový systém zaužívaný pojem karbonátový systém.