Na základe nášho prieskumu, realizovaného v rokoch 1998 – 2000 na rôznych typoch stredných škôl, možno konštatovať, že študenti majú určité vedomosti o účasti vápnika na tvorbe kostí. Avšak účinkom voľných vápenatých iónov, ktoré sa zúčastňujú na mnohých dejoch v organizme, sa vo vyučovaní chémie nevenovala pozornosť. Vhodnú príležitosť upozorniť na účinok vápenatých iónov v ľudskom organizme poskytuje tematický celok chémia prvkov s.

V úvodnej časti, pri opise periodickej sústavy prvkov sú žiaci upozornení na skutočnosť, že prvky v danej skupine majú podobné vlastnosti (fyzikálne, chemické). Z uvedeného dôvodu môžeme prvky z jednej periodickej skupiny pri biochemických reakciách považovať za antagonistov. Ako príklad možno uviesť antagonistické pôsobenie vápenatých Ca2+ a horečnatých iónov Mg2+ pri vstrebávaní z prijatej potravy. Už na základnej škole je žiadúce v tejto súvislosti upozorniť na aplikáciu minerálnych prvkov do organizmu farmaceutickými prípravkami a upozorniť na vstrebávanie vápenatých Ca2+ a horečnatých iónov Mg2+ z monominerálnych a multiminerálnych prípravkov. Ako ukazujú výsledky nášho prieskumu, ani tejto problematike sa nevenovala dostatočná pozornosť na sledovaných školách.

Kedže ako zdroj vápenatých iónov pre ľudský organizmus považujeme aj minerálne vody, je žiadúce upozorniť, že dlhodobé pitie určitej minerálnej vody vo väčších množstvách nemusí mať vždy len priaznivý účinok. Znižuje sa možnosť vzniku deficitu, ale narastá možnosť vzniku nadbytku určitého iónu. Stolové minerálne vody treba striedať. Zároveň je žiadúce upozorniť na priaznivý vplyv tvrdých pitných vôd na ľudský organizmus v porovnaní s mäkkými pitnými vodami.

Medzi základné údaje o vápniku a jeho vzťahu k ľudskému organizmu, ktoré je žiadúce si osvojiť už na základnej škole a strednej škole navrhujeme zaradiť aj nasledujúce poznatky:

Stredná škola – nad všeobecný základ