Zlato na základe
súčasných účinkov na ľudský organizmus nezaraďujeme medzi biogénne prvky. Môžeme
ho však zaradiť medzi chemické prvky s terapeutickým účinkom.
Učebné osnovy chémie
pre základné školy a gymnáziá nevyžadujú poskytovanie informácií o vlastnostiach
a účinkoch zlata a jeho zlúčenín na ľudský organizmus.
- V rámci rozširujúceho učiva
o komplexoch, v tematickom celku “zloženie a štruktúra anorganických látok, je možné poskytnúť informácie o terapeutických účinkoch komplexov zlata. V učive chémie sa komplexom venuje pozornosť z hľadiska tvorby
vzorcov a názvov. Tým, že upozorníme na významné využitie komplexov zlata
(ale aj medi) v medicíne, zvýšime záujem o tento druh zlúčenín. Môžeme
poukázať na vplyv ligandu na zmenu účinkov na ľudský organizmus.
- Ďalším dôležitým momentom, ktorý
podporuje poskytovanie informácií o účinkoch zlata na ľudský organizmus je
ten, že kvalita, kvantita a rozsah poznania ovplyvňujú postoj, hodnotový systém
človeka. Umožňujú odolávať tendenčne obmedzeným informáciám využívaných napr.
v reklamách (účinok šupiniek zlata).
- Učebné osnovy pre gymnáziá v cieľoch
tematického celku “chémia prvkov d a f” vyžadujú charakterizovanie vlastností
striebra a jeho zlúčenín, ale o zlate v nich nie je zmienka. aj v týchto
častiach vyučovania chémie je vhodné poukázať na priaznivé účinky zlata a
jeho zlúčenín na ľudský organizmus.