Rámcový vzdelávací plán - Zdravie a pohyb
1. Charakteristické znaky oblasti a ciele
Zdravie človeka je chápané ako vyvážený stav telesnej, duševnej a sociálnej pohody, je základným predpokladom pre aktívny a spokojný život a pre optimálnu pracovnú výkonnosť. Zámerom vzdelávacej oblasti Človek a zdravie je, aby sa žiaci prostredníctvom pestrej palety organizačných foriem a metód práce:
· zoznámili s rôznymi podnetmi ovplyvňujúcimi zdravie, nástrahami, ktoré ohrozujú zdravie v bežných i mimoriadnych situáciách, osvojili si schopnosti a spôsoby správania a rozhodovania, ktoré vedú k zachovaniu či posilneniu zdravia, získavali potrebnú mieru zodpovednosti za zdravie vlastné i zdravie iných.
· dostali k poznaniu vlastných pohybových možností a záujmov, k poznávaniu účinkov konkrétnych pohybových činností na telesnú zdatnosť (ale nejde o dosahovanie absolútnych výkonov), usiluje o budovanie celoživotného vzťahu k pohybovým činnostiam a o optimálny rozvoj telesnej, duševnej a sociálnej zdatnosti.
Vychádza sa pritom z motivačnej atmosféry, záujmu žiaka, z jeho individuálnych predpokladov a z možností príslušnej školy. Prostredníctvom základných informácií a vedomostí a výberom vhodných organizačných foriem a metód výučby rozvíja a buduje zručnosti a kompetencie, ktoré napomáhajú k naplneniu týchto cieľov.
· viedli k poznávaniu telesných, duševných a sociálnych potrieb a dôsledkom ich naplňovania či neuspokojovania,
· viedli k osvojeniu si zdravého životného štýlu a k aktívnej podpore zdravia (zaraďovanie osvedčených činností a postupov v oblasti hygieny, stravovania, osobného bezpečia, partnerských vzťahov, pohybu),
· viedli k osvojeniu postupov prevencie, ochrany a upevňovania zdravia (vrátane regenerácie, kompenzácie rôznych telesných aj duševných zaťažení) a prvej pomoci,
· naučili predchádzať civilizačným chorobám, škodlivým návykom, drogovým závislostiam,
· naučili správaniu pri odstraňovaní existujúcich zdravotných porúch, či zdravotných oslabení a postihnutí,
· naučili vnímať ľudskú sexualitu v širokých súvislostiach, pripravili na účelné správanie a poskytovanie nutnej pomoci v situáciách ohrozenia zdravia a bezpečia vrátane problémov súvisiacich s mimoriadnymi udalosťami,
· získali potrebu starostlivosti o vlastné telo a zdravie a pravidelnú pohybovú činnosť,
· poznanie základných modelov športového tréningu a tréningových záťaží a prispôsobiť sa biologickým a sociálnym nárokom športového života,
· získali potrebu rozvíjať podľa svojich možností pohybové schopnosti a športové činnosti.
Zdravotná telesná výchova
Zdravotné oslabenie je objektívna určitá porucha zdravia alebo dôsledok existencie poruchy, ktorá sa prejavuje oslabovaním až limitáciou telesnej, zmyslovej, mentálnej funkcie, alebo funkcie činnosti vnútorných orgánov, ktoré zabraňujú plnohodnotnej účasti takéhoto človeka v normálnej telesnej výchove a v športe.
Pochopenie pojmu zdravotne oslabený, ide o osobitnú kategóriu charakterizujúcu určitý zdravotný stav, ktorý je výsledkom predchádzajúceho priebehu chorobného procesu v organizme v danej etape života a vývoja jedinca.
Určenie stupňa a druhu poruchy patrí do kompetencie lekára. Na základe vyšetrenia zdravotného stavu by lekár mal zaradiť žiaka do telesnej výchovy s úľavami vzhľadom k zdravotnému stavu, alebo do zdravotnej telesnej výchovy. Návšteva lekára odporúčaná dva krát do roka, pričom lekár pri zlepšení zdravotného stavu, môže žiaka preložiť zo zdravotnej telesnej výchovy do povinnej telesnej výchovy. Telesná výchova s úľavami neznamená, že žiak sa vylúči z telesnej výchovy, ale úľava znamená náhradnú vhodnú telovýchovnú činnosť.
V niektorých prípadoch môže lekár navrhnúť aj "úplné oslobodenie od telesnej výchovy", čo znamená nezaradiť žiaka ani do povinnej telesnej výchovy, ale ani do zdravotnej telesnej výchovy (prehliadka u lekára odporúčaná každé 3 mesiace).
Pri tvorbe obsahu a cieľa zdravotnej telesnej výchovy je charakteristické, že je to proces, ktorým je potrebné umožniť vykonávať telesnú výchovu v rozsahu, ktorý zodpovedá schopnostiam, zdravotnému stavu a prispieva k optimálnemu stupňu rozvoja zdravotne oslabeného žiaka.
2. Štruktúra oblasti
Členenie podľa kľúčových kompetencií
1. Kľúčových kompetencie vzdelávania, ktoré predovšetkým rozvíja oblasť učivo zdravie a pohyb
· Správanie v spoločenstve, komunite, rozvíjanie vzťahov medzi ľudmi
· Komunikácia a spolupráca
· Zodpovednosť za zdravie, aktívna podpora zdravia a činnosti s tým súvisiace
· Zmeny v živote človeka, bezpečné sexuálne správanie
· Správanie v mimoriadnych situáciách, prvá pomoc
2. Ostatné kľúčové kompetencie vzdelávania
Tieto kompetencie sa budú rozvíjať a upevňovať výberom vhodných a pestrých organizačných foriem a metód výučby.
Členenie podľa tém
· Vzťah medzi ľuďmi a formy spolužitia
· Zmeny v živote človeka a ich vplyvy
· Zdravý spôsob života a starostlivosť o zdravie
· Činnosti ovplyvňujúce úroveň pohybových schopností
· Riziká ohrozujúce zdravie a ich prevencia
· Osobnostný a sociálny rozvoj
Ukážka štandardu
Obsahový štandard (OŠ) predstavuje základný a záväzný obsah vyučovania, ktorý môže učiteľ podľa svojho uváženia rozšíriť. Je zároveň záväzným východiskom pre tvorbu učebníc. Dodržiavanie jednotlivých celkov a poradie preberania (v jednotlivých ročníkoch aj v danom ročníku) nie je záväzné ani odporúčané.
Výkonový štandard (VŠ) predstavuje obsah hodnotenia. Je to súhrn výstupov z obsahového štandardu (poznatky, zručnosti a kompetencie), ktoré tvoria podstatnú časť hodnotenia žiaka - deviataka. Má dve úrovne: a) základná úroveň (písaná je modro), vyššia úroveň (písaná je zeleno). Základná úroveň je chápaná ako minimálne požiadavky na žiaka - deviataka, vyššia (spolu so základnou) ako maximálne požiadavky.
Okrem toho ešte výkonový štandard obsahuje krátkodobý (dobu určuje učiteľ) štandard (písané červeno). Pre základnú úroveň sa vyššia úroveň chápe ako krátkodobý štandard. Predpokladáme, že celoslovenský test na konci 9. ročníka bude môcť obsahovať len úlohy spadajúce do základnej a vyššej úrovne štandardu (nie krátkodobé) v dopredu stanovenom pomere.
OŠ obsahuje viac materiálu, len časť z neho vstupuje do VŠ. Zvládnutie ostatného prebratého materiálu je súčasťou nanajvýš priebežného hodnotenia (závisí od učiteľa). Učiteľ môže OŠ rozšíriť ale preberanú tému zaradiť len ako krátkodobý štandard.
Prima - kvarta
VZŤAHY MEDZI ĽUĎMI A FORMY SPOLUŽITIA
Výkonový štandard | Obsahový štandard |
C1. Vzťahy v rodine, medzigeneračné spolužitie, pomoc ľudom | |
Žiak - konkrétne a citlivo rieši všetky problémy, ktoré sú založené na medziľudských vzťahoch - pozná role členov rodiny a rešpektuje pravidlá spolužitia - prejavuje etické a morálne postoje k svojim rodičom, k chorým a handicapovaným ľudom. |
Vzťahy v rodine, medzigeneračné spolužitie, pomoc chorým a handicapovaným ľuďom. Rozvoj sociálnych zručností pre život s druhými ľuďmi- otvorenosť voči iným, vyjednávanie, obhajovanie a presadzovanie vlastných názorov, odmietanie nehumánnych postojov. |
C2. Partnerské vzťahy | |
Žiak - pozná pojmy ústavná starostlivosť a náhradná rodičovská starostlivosť - rozoznáva riziká spojené s voľbou životného partnera - je schopný riešiť krízovú situáciu v rodine - dokáže diskutovať a rešpektovať názor druhého, čo je predpokladom bezkonfliktného spolužitia |
Vzťahy vo dvojici, partnerské vzťahy, manželstvo, rodičovstvo, neúplná rodina, náhradná rodičovská starostlivosť a jej formy, ústavná starostlivosť. Riziká spojené s voľbou životného partnera, krízové situácie v rodine |
ZMENY V ŽIVOTE ČLOVEKA A ICH VPLYVY
Výkonový štandard | Obsahový štandard |
C1. Detstvo a dospievanie | |
Žiak - pozná atribúty telesného a duševného rozvoja človeka - orientuje sa vo svojich emóciách, potrebách - správa sa zodpovedne - dokáže si zachovať rešpekt k autoritám - rešpektuje vekové, pohlavné, výkonnostné a iné pohybové rozdiely a prispôsobuje svoju pohybovú činnosť danej skladbe športujúcich |
Detstvo, puberta, dospievanie. Telesné, duševné a spoločenské zmeny.
Rozvoj rôznych foriem kondičných pohybových schopností (sila, rýchlosť, vytrvalosť). Rozvoj rôznych foriem koordinačných pohybových schopností (koordinácia, ohybnosť, rovnováha). |
C2. Reprodukčné zdravie | |
Žiak - orientuje sa v problematike reprodukčného zdravia - pozná význam prevencie v ochrane zdravia - pozná najčastejšie sexuálne ochorenia a ochranu pred nimi - nevyhľadáva predčasne sexuálnu skúsenosť - pozná základné fázy reprodukčného cyklu
|
Reprodukčné zdravie - faktory ovplyvňujúce plodnosť, preventívne prehliadky, osveta spojená sexuálne prenosnými chorobami
Predčasná sexuálna skúsenosť, tehotenstvo a rodičovstvo mladistvých, poruchy pohlavnej identity. |
ZDRAVÝ SPÔSOB ŽIVOTA A STAROSTLIVOSŤ O ZDRAVIE
Výkonový štandard | Obsahový štandard |
C1. Hodnota a podpora zdravia | |
Žiak
- usiluje sa o pozitívne zmeny vo svojom živote súvisiace s vlastným zdravím a so zdravím druhých - preberá zodpovednosť za svoje zdravie a za bezpečnosť a kvalitu životného prostredia - orientuje sa v pravidlách cestnej premávky - podiela sa na realizácii pravidelného pohybového režimu, prejavuje primeranú starostlivosť pre zlepšenie úrovne svojej pohybovej zdatnosti a výkonnosti |
Človek v zdraví a chorobe -zložky zdravia a ich interakcie, základné ľudské potreby a ich hierarchia (Maslowova teória). Podpora zdravia a jej formy -prevencia a intervencia, pôsobenie na zmenu kvality prostredia a správanie jedinca, zodpovednosť jednotlivca za zdravie. Podpora zdravia v komunite - programy podpory zdravia. Dodržovanie pravidiel bezpečnosti a ochrany zdravia - bezpečné správanie v škole, ochrana zdravia pri rôznych činnostiach, bezpečnosť v doprave, pravidlá cestnej premávky. Význam pohybu pre zdravie. Rozvoj rôznych foriem pohybu, sily, pohybu a koordinácie pohybu, relaxačné cvičenia. |
C2. Výživa a zdravie | |
Žiak
- pozná zásady zdravého spôsobu stravovania, pričom využíva poznatky o ľudskom tele - orientuje sa v chorobách spôsobených poruchami príjmu potravy |
Výživa a zdravie - zásady zdravého stravovania, vplyv životných podmienok a spôsobu stravovania na zdravie, špecifiká výživy pre jednotlivé vekové kategórie, zdravotný stav a profesiu. Poruchy príjmu potravy - anorexia, bulímia. |
C3. Telesná a duševná hygiena | |
Žiak
- pozná a dodržiava základné návyky súvisiace s dodržiavaním osobnej a duševnej hygieny - uplatňuje pravidlá hygieny a bezpečnostné správanie v bežnom športovom prostredí - pozná a dodržuje základné preventívne zásady ochrany pred chorobami a úrazmi - účelne plánuje svoj čas na učenie, prácu, zábavu a odpočinok - dokáže predchádzať stresom, zvláda stresové situácie |
Telesná a duševná hygiena - zásady osobnej, intímnej a duševnej hygieny, otužovanie, význam pohybu pre zdravie. Hygiena a bezpečnosť pri pohybových činnostiach - v neštandardnom prostredí, prvá pomoc pri cvičení v rôznom prostredí a klimatických podmienkach. Hygiena pohlavného styku, hygiena v tehotenstve. Ochrana pred prenosnými a neprenosnými chorobami, chronickými ochoreniami a úrazmi - bezpečné spôsoby správania (choroby prenosné pohlavným stykom, HIV/AIDS, hepatitída), preventívna a lekárska starostlivosť. Režim dňa, vplyv životných a pracovných podmienok a životného štýlu na zdravie v rodine, škole a obci. Psychohygiena - predchádzanie stresom v medziľudských vzťahoch, zvládanie stresových situácií, efektívna komunikácia, vyhľadávanie pomoci. |
C4. Prvá pomoc pri úrazoch a ochrana človeka pri mimoriadnych situáciách | |
Žiak
- dokáže ošetrit drobné poranenia a zaistiť prvú pomoc pri úrazoch a náhlych zdravotných príhodách - uplatňuje účelné spôsoby správania v situáciách ohrozujúcich zdravie a modelových situáciách simulujúcich mimoriadne udalosti |
Zodpovedné správanie v úrazových situáciách
a život ohrozujúcich stavov (úrazy v domácnosti, pri športe, na
pracovisku, v doprave) - prvá pomoc pri úrazoch a náhlych zdravotných
príhodách.
Ochrana človeka pri mimoriadnych udalostiach - vyhlásenie hrozby a
vzniku mimoriadnej udalosti, živelné pohromy, terorizmus, únik nebezpečných
látok do životného prostredia, iné mimoriadne udalosti. |
ČINNOSTI OVPLYVŇUJÚCE ÚROVEŇ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Výkonový štandard | Obsahový štandard |
Žiak
- zvláda v súlade s individuálnymi predpokladmi osvojované pohybové schopnosti a tvorivo ich aplikuje v hre, pri súťaži a pri rekreačných činnostiach - jedná v duchu fair-play: dodržuje pravidlá hier a súťaží, pomoc k handicapovaných, rešpektuje opačné pohlavie - pred cvičením sa pripraví na zaťaženie, ukľadnenie organizmu - zvláda v súlade s individuálnymi predpokladmi osvojované pohybové zručnosti so športovej a základnej gymnastiky - kondičné cvičenie s hudbou, alebo rytmickým doprovodom, základy estetického prejavu, vyjadrenie melódie a rytmu pohybom, tance - zvláda v súlade s individuálnymi predpokladmi osvojované atletické disciplíny a úpoly - zvláda v súlade s individuálnymi predpokladmi osvojované plavecké štýly - zvláda v súlade s individuálnymi predpokladmi osvojované techniky lyžovania, korčulovania a snowboardingu - pobyt v prírode, orientácia v teréne, orientačný beh - používa pri pohybových činnostiach základné osvojované telocvičné názvoslovie, cvičí podľa jednoduchého nákresu, popisu cvičení - organizácia športového podujatia, v rámci triedy, ročníka |
Pohybové hry - netradičné pohybové hry a aktivity, využitie netradičného náčinia pri cvičení, pohybová tvorivosť Športové hry - prehadzovaná, basketbal, futbal, volejbal, hádzaná , stolný tenis Netradičné športy - bedminton, florbal, frisbee a iné kolektívne hry a športy podľa podmienok školy Príprava pred pohybovou záťažou, naťahovanie a napínanie svalstva, ukľudnenie organizmu po záťaži, dychové cvičenia, strečing Športová a základná gymnastika - prípravné cvičenia, akrobacia, preskoky, cvičenie na náradí (rebriny, lavička, kladina, kruhy a iné podľa možnosti školy) a s náčiním (lopty, plné lopty, krátke tyče, šatky, malé činky, švihadla a iné podľa možností školy) Rytmická gymnastika - estetické a kondičné formy cvičenia s hudbou a rytmickým doprovodom Atletika - behy, skoky, hody Úpoly - preťahy, pretlaky Pávanie - hry vo vode, rozplávanie, skoky do vody, dopomoc unavenému plavcovi, zdokonaľovanie osvojených plaveckých techník, bezpečnosť na plavárni Lyžovanie, snowboarding a korčuľovanie Turistika a pobyt v prírode Komunikácia v TV - telocvičné názvoslovie, pokyny, signály, vzájomná komunikácia a spolupráca pri osvojovaných pohybových činnostiach Organizácia (zabezpečenie), evidencia, vyhodnocovanie, spolupráca Ďalšie pohybové činnosti - podľa podmienok školy |
ZDRAVOTNÁ TELESNÁ VÝCHOVA | |
Žiak
- všeobecný rozvoj pohybových činností s prihliadnutiu ku konkrétnemu druhu a stupňu oslabenia - zaraďuje pravidelne do svojho pohybového režimu špeciálne vyrovnávacie cvičenia súvisiace s vlastným oslabením - aktívne sa vyhýba činnostiam, ktoré sú kontraindikáciou zdravotného stavu - ovláda základné pojmy osvojovaných činností, prevenciu a korekciu oslabenia |
Všeobecný rozvoj pohybových činností v nadväznosti na vzdelávací obsah telesnej výchovy. Špeciálne cvičenia - oslabenie pohybového systému, oslabenie vnútorných orgánov, oslabenie zmyslových a nervových funkcií.
Terminológia a názvoslovie zdravotnej telesnej výchovy |
RIZIKÁ OHROZUJÚCE ZDRAVIE A ICH PREVENCIA
Výkonový štandard | Obsahový štandard |
C1. Stres a civilizačné choroby | |
Žiak
- adekvátne reaguje na stresové situácie - ovláda relaxačné a regeneračné techniky na prekonávanie únavy a posilnenie duševnej odolnosti - využíva vhodné súbory cvičení pre telesnú a duševnú relaxáciu - pozná dôsledky stresu |
Stres a jeho vzťah k zdraviu - kompenzačné, relaxačné a regeneračné techniky k prekonávaniu únavy, stresových reakcií a k posilňovaniu duševnej odolnosti, dôsledky stresu v oblasti fyzického, duševného a sociálneho zdravia. Psychohygiena - sociálne zručnosti na predchádzanie a zvládanie stresu, vyhľadávanie pomoci pri problémoch. |
C2. Autodeštruktívne závislosti | |
Žiak
- pozná riziká spojené s užívaním návykových látok - odmieta ponuku akýchkoľvek návykových látok a všetky formy rizikového správania |
Auto-deštruktívne závislosti - zdravotné a sociálne riziká zneužívania návykových látok, patologické hráčstvo, práca s počítačom, návykové látky, bezpečnosť v doprave, trestná činnosť, doping v športe. Sociálne zručnosti potrebné pri riešení problémov v nečakaných, zložitých a krízových situáciách - duševná hygiena v dlhodobých záťažových a stresových situáciách, rozhodovanie sa v eticky problematických situáciách |
C3. Násilie a zneužívanie | |
Žiak
- odmieta akúkoľvek formu násila a šikanovania - vyhýba sa všetkým formám rizikového správania - v prípade potreby pozná spôsob zabezpečenia odbornej pomoci pri šikanovaní a zneužívaní |
Skryté formy a stupne individuálneho násilia a zneužívania- šikanovanie, brutalita, zanedbávanie a týranie detí (CAN), sexuálna kriminalita. Bezpečné správanie- komunikácia s vrstovníkmi a neznámymi ľuďmi, pohyb v rizikovom prostredí, správanie v konfliktných a krízových situáciách, komunikácia so službami odbornej pomoci. |
C4. Ostatné rizikové vplyvy | |
Žiak
- nepodlieha reklamným vplyvom,dokáže posúdiť a vyhodnotiť ich negatívny vplyv - odmieta pôsobenie siekt |
Manipulačná reklama a informácie - reklamné vplyvy, pôsobenie siekt. |
OSOBNOSTNÝ A SOCIÁLNY ROZVOJ
Výkonový štandard | Obsahový štandard |
C1. | |
Žiak
- prejavuje zodpovedný vzťah k sebe samému, k vlastnému dospievaniu a pravidlám zdravého životného štýlu - dokáže sa ovládať v problémových situáciách - orientuje sa vo svojej osobnosti, emociách a potrebách, - dokáže si stanoviť osobný cieľ a postupnosť krokov k jeho dosiahnutiu - rešpektuje názory druhých - je schopný komunikácie a spolupráce s druhými - pomáha pri riešení problémov druhých |
Sebapoznanie a sebaúcta - vzťah
k samému sebe, vzťah k druhým ľuďom, zdravé a vyrovnané sebavedomie
Sebaregulácia a sebaorganizácia činností a správania - cvičenie sebareflexie, sebekontroly, sebaovládanie a zvládanie problémových situácií. Morálny rozvoj - cvičenie zaujímania hodnotových postojov a rozhodovacej zručnosti, stanovenie osobných cieľov a postupových krokov k ich dosiahnutiu. Medziľudské vzťahy, komunikácia a kooperácia schopnosť riešiť problémy v medziľudských vzťahoch, rešpektovanie samého seba a druhých, prijímanie názoru iných, empatia, správanie podporujúce dobré vzťahy, aktívne počúvanie, dialóg, efektívna a asertívna komunikácia, kooperácia v rôznych situáciách, pomoc a prosociálne správanie. |
Kvinta - oktáva
VZŤAHY MEDZI ĽUĎMI A FORMY SPOLUŽITIA
Výkonový štandard | Obsahový štandard |
C1. Vzťahy v rodine, medzigeneračné spolužitie, pomoc ľudom | |
Žiak - konkrétne a citlivo rieši všetky problémy, ktoré sú založené na medziľudských vzťahoch - pozná role členov rodiny a rešpektuje pravidlá spolužitia - prejavuje etické a morálne postoje k svojim rodičom, k chorým a handicapovaným ľudom. |
Vzťahy v rodine, medzigeneračné
spolužitie, pomoc chorým a handicapovaným ľuďom.
Rozvoj sociálnych zručností pre život s druhými ľuďmi- otvorenosť voči iným, vyjednávanie, obhajovanie a presadzovanie vlastných názorov, odmietanie nehumánnych postojov. |
C2. Partnerské vzťahy | |
Žiak - posúdi hodnoty, ktoré napomáhajú správnemu výberu životného partnera - usiľuje sa o ich naplnenie - pozná pojmy ústavná starostlivosť a náhradná rodičovská starostlivosť - rozoznáva riziká spojené s voľbou životného partnera - je schopný riešiť krízovú situáciu v rodine - dokáže diskutovať a rešpektovať názor druhého, čo je predpokladom bezkonfliktného spolužitia |
Vzťahy vo dvojici, partnerské
vzťahy, manželstvo, rodičovstvo, neúplná rodina, náhradná
rodičovská starostlivosť a jej formy, ústavná starostlivosť.
Riziká spojené s voľbou životného partnera, krízové situácie v rodine Modely sociálneho chovania v intímnych vzťahoch - otvorenosť, tolerancia, rešpektovanie druhého, empatia, trpezlivosť, zodpovednosť, sebapoznanie, sebaúcta |
ZMENY V ŽIVOTE ČLOVEKA A ICH VPLYVY
Výkonový štandard | Obsahový štandard |
C1. Detstvo a dospievanie | |
Žiak - pozná atribúty telesného a duševného rozvoja človeka - orientuje sa vo svojich emóciách, potrebách - správa sa zodpovedne - dokáže si zachovať rešpekt k autoritám |
Detstvo, puberta, dospievanie.
Sexuálne dospievanie - hľadanie osobnej identity, hľadanie partnera,
prežívanie emočných stavov a hlbších citových vzťahov.
Modely vzájomného správania súvisiace s etickými a psychosociálnymi aspektami partnerského a sexuálneho života-zodpovednosť, sebaúcta, rešpekt, rozhodovanie. |
C2. Reprodukčné zdravie | |
Žiak - orientuje sa v problematike reprodukčného zdravia - pozná význam prevencie v ochrane zdravia - pozná najčastejšie sexuálne ochorenia a ochranu pred nimi - prejavuje zodpovednosť k budúcemu rodičovstvu - nevyhľadáva predčasne sexuálnu skúsenosť - pozná základné fázy reprodukčného cyklu - pozná najčastejšie typy porúch pohlavnej identity - orientuje sa v problematike asistovanej reprodukcie z biologického, ako aj etického správného hľadiska |
Reprodukčné zdravie- faktory
ovplyvňujúce plodnosť, preventívne prehliadky, osveta spojená sexuálne
prenosnými chorobami
Predčasná sexuálna skúsenosť, tehotenstvo a rodičovstvo mladistvých, poruchy pohlavnej identity.
Metódy asistovanej reprodukcie, ich biologické, etické, psychosociálne a právne aspekty |
ZDRAVÝ SPÔSOB ŽIVOTA A STAROSTLIVOSŤ O ZDRAVIE
Výkonový štandard | Obsahový štandard |
C1. Hodnota a podpora zdravia | |
Žiak - usiluje sa o pozitívne zmeny vo svojom živote súvisiace s vlastným zdravím a so zdravím druhých - preberá zodpovednosť za svoje zdravie a za bezpečnosť a kvalitu životného prostredia - orientuje sa v pravidlách cestnej premávky - organizuje svoj pohybový režim a využíva ho v súlade s pohybovými predpokladmi, záujmami a zdravotnými potrebami, volí vhodné a dostupné pohybové aktivity |
Človek v zdraví a chorobe
-zložky zdravia a ich interakcie, základné ľudské potreby a ich
hierarchia (Maslowova teória). Podpora zdravia a jej formy - prevencia a
intervencia, pôsobenie na zmenu kvality prostredia a správanie jedinca,
zodpovednosť jednotlivca za zdravie.
Podpora zdravia v komunite - programy podpory zdravia. Dodržovanie pravidiel bezpečnosti a ochrany zdravia - bezpečné správanie v škole, ochrana zdravia pri rôznych činnostiach, bezpečnosť v doprave, pravidlá cestnej premávky. Zdravotne orientovaná zdatnosť - zložky ZOZ, kondičné testy, EUROFIT testy. Organizmus a pohybová záťaž - spôsoby zaťaženia, kompenzácia jednostrannej záťaže. |
C2. Výživa a zdravie | |
Žiak - pozná zásady zdravého spôsobu stravovania, pričom využíva poznatky o ľudskom tele - orientuje sa v chorobách spôsobených poruchami príjmu potravy |
Výživa a zdravie - zásady
zdravého stravovania, vplyv životných podmienok a spôsobu stravovania
na zdravie, špecifiká výživy pre jednotlivé vekové kategórie,
zdravotný stav a profesiu.
Poruchy príjmu potravy - anorexia, bulímia. |
C3. Telesná a duševná hygiena | |
Žiak - pozná a dodržiava základné návyky súvisiace s dodržiavaním osobnej a duševnej hygieny - prevádza osvojované pohybové schopnosti na úrovni individuálnych predpokladov a dokáže vybrať si zo súboru vyrovnávacích cvičení zameraných na kompenzáciu jednostranného zaťaženia, na prevenciu a korekciu svalovej nerovnováhy a samostatne ich upraví pre vlastné použitie - pozná a dodržuje základné preventívne zásady ochrany pred chorobami a úrazmi - účelne plánuje svoj čas na učenie, prácu, zábavu a odpočinok - dokáže predchádzať stresom, zvláda stresové situácie |
Telesná a duševná hygiena - zásady
osobnej, intímnej a duševnej hygieny, otužovanie, význam pohybu pre
zdravie.Rozvoj rôznych foriem kondičných pohybových schopností (sila,
rýchlosť, vytrvalosť).
Rozvoj rôznych foriem koordinačných pohybových schopností (koordinácia, ohybnosť, rovnováha). Svalová nerovnováha - príčiny a testy svalovej nerovnováhy. Hygiena pohlavného styku, hygiena v tehotenstve. Ochrana pred prenosnými a neprenosnými chorobami, chronickými ochoreniami a úrazmi - bezpečné spôsoby správania (choroby prenosné pohlavným stykom, HIV/AIDS, hepatitída), preventívna a lekárska starostlivosť. Režim dňa, vplyv životných a pracovných podmienok a životného štýlu na zdravie v rodine, škole a obci. Psychohygiena - predchádzanie stresom v medziľudských vzťahoch, zvládanie stresových situácií, efektívna komunikácia, vyhľadávanie pomoci. |
C4. Prvá pomoc pri úrazoch a ochrana človeka pri mimoriadnych situáciách | |
Žiak - dokáže ošetrit drobné poranenia a zaistiť prvú pomoc pri úrazoch a náhlych zdravotních príhodách - uplatňuje účelné spôsoby správania v situáciách ohraozujúcich zdravie a modelových situáciách simulujúcich mimoriadne udalosti |
Zodpovedné správanie v úrazových
situáciách a život ohrozujúcich stavov (úrazy v domácnosti, pri
športe, na pracovisku, v doprave) - prvá pomoc pri úrazoch a náhlych
zdravotných príhodách.
Ochrana človeka pri mimoriadnych udalostiach - vyhlásenie
hrozby a vzniku mimoriadnej udalosti, živelné pohromy, terorizmus, únik
nebezpečných látok do životného prostredia, iné mimoriadne udalosti. |
ČINNOSTI OVPLYVŇUJÚCE ÚROVEŇ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Výkonový štandard | Obsahový štandard |
Žiak - pripraví organizmus na pohybovú činnosť s ohľadom na následné pohybové zaťaženie - zvláda v súlade s individuálním s predpokladmi osvojované pohybové schopnosti a tvorivo ich aplikuje v hre , súťaži a pri rekreačných činnostiach - jedná v duchu fair-play: dodržuje pravidlá hier a súťaží, pomoc k handicapovaných, rešpektuje opačné pohlavie, ochrana prírody pri športu, - zvláda v súlade s individuálnymi predpokladmi osvojované pohybové zručnosti so športovej a základnej gymnastiky - kondičné cvičenie s hudbou, alebo rytmickým doprovodom, základy estetického prejavu, vyjadrenie melódie a rytmu pohybom a tance - zvláda v súlade s individuálnymi predpokladmi osvojované pohybové zručnosti z úpolových cvičení - zvláda v súlade s individuálnymi predpokladmi osvojované pohybové zručnosti a schopnosti z atletických disciplín - vie sa orientovať v teréne, zvláda orientačný beh, prípravu a likvidáciu táborišťa, - zdokonaľovanie osvojených plaveckých techník, skoky do vody - zvláda v súlade s individuálnymi predpokladmi osvojované techniky lyžovania, korčulovania a snowboardingu - organizácia športového podujatia, v rámci ročníka, školy |
Zdravotne zamerané cvičenia,
relaxačné cvičenia - strečing, dychové cvičenia.Pohybové schopnosti
a pohybový výkon,
Pohybové hry - netradičné pohybové hry a aktivity,
využitie netradičného náčinia pri cvičení, pohybová tvorivosť, Športová a základná gymnastika - prípravné cvičenia, akrobacia, preskoky, cvičenie na náradí (rebriny, lavička, kladina, kruhy a iné podľa možnosti školy) a s náčiním (lopty, medicimbaly, krátke tyče, šatky, malé činky, švihadla a iné podľa možností školy) Rytmická gymnastika - kondičné a estetické formy cvičenia s hudbou a rytmickým doprovodom, aerobik, (rozsah ostatných činností závisí od záujmu žiakov). Úpoly - sebaobrana, základny džuda, aikida, (základom je sebaobrana, rozsah ostatných činností závisí od záujmov žiakov). Atletika - behy, skoky, hody, rozsah ostatných činností závisí od záujmov žiakov). Turistika a pobyty v prírode Plávanie - skoky do vody, dopomoc unavenému plavcovi, záchrana topiaceho sa. Lyžovanie - bežecké, zjazdové, snowboarding a korčuľovanie, (jednotlivé formy lyžovania sú zaraďované podľa aktuálnych snehových podmienok, materiálnych podmienok a záujmov žiakov), Organizácia (zabezpečenie) športového dňa, evidencia, meranie, ovláda pravidlá pohybových a športových hier, vyhodnocovanie, spolupráca Ďalšie pohybové činnosti - podľa podmienok školy. |
ZDRAVOTNÁ TELESNÁ VÝCHOVA | |
Žiak - všeobecný rozvoj pohybových činností s prihliadnutiu ku konkrétnemu druhu a stupňu oslabenia - zaraďuje pravidelne do svojho pohybového režimu špeciálne vyrovnávacie cvičenia súvisiace s vlastným oslabením - aktívne sa vyhýba činnostiam, ktoré sú kontraindikáciou zdravotného stavu - ovláda základné pojmy osvojovaných činností, prevenciu a korekciu oslabenia, dodržuje denný režim z pohľadu zdravotného stavu, vedomá kontrola cvičenia, |
Všeobecný rozvoj pohybových
činností v nadväznosti na vzdelávací obsah telesnej výchovy.
Špeciálne cvičenia - oslabenie pohybového systému, oslabenie vnútorných orgánov, oslabenie zmyslových a nervových funkcií. Terminológia a názvoslovie zdravotnej telesnej výchovy. |
RIZIKÁ OHROZUJÚCE ZDRAVIE A ICH PREVENCIA
Výkonový štandard | Obsahový štandard |
C1. Stres a civilizačné choroby | |
Žiak - adekvátne reaguje na stresové situácie - ovláda relaxačné a regeneračné techniky na prekonávanie únavy a posilnenie duševnej odolnosti - využíva vhodné súbory cvičení pre telesnú a duševnú relaxáciu - pozná dôsledky stresu - rozoznáva riziká spojené so sexuálnym a reprodukčným správaním |
Stres a jeho vzťah k zdraviu -
kompenzačné, relaxačné a regeneračné techniky k prekonávaniu únavy,
stresových reakcií a k posiľovaniu duševnej odolnosti, dôsledky
stresu v oblasti fyzického, duševného a sociálneho zdravia.
Psychohygiena - sociálne zručnosti na predchádzanie a zvládanie
stresu, vyhľadávanie pomoci pri problémoch.
Riziká v oblasti sexuálneho a reprodukčného zdravia - promiskuita, predčasné ukončenie tehotenstva. Sexuálne motivovaná kriminalita - pornografia, pedofília, detská prostitúcia, obchod so ženami. |
C2. Autodeštruktívne závislosti | |
Žiak - pozná riziká spojené s užívaním návykových látok - odmieta ponuku akýchkoľvek návykových látok a všetky formy rizikového správania - pozná dôsledky porušovania trestného zákona súvisiace s výrobou, držbou, sprostredkovaním a činnosťou pod vplyvom návykových látok |
Auto-deštruktívne závislosti
- zdravotné a sociálne riziká zneužívania návykových látok,
patologické hráčstvo, práca s počítačom, návykové látky,
bezpečnosť v doprave, trestná činnosť, doping v športe. Sociálne zručnosti potrebné pri riešení problémov v nečakaných, zložitých a krízových situáciách - duševná hygiena v dlhodobých záťažových a stresových situáciách, rozhodovanie sa v eticky problematických situáciách Výroba, držba a sprostredkovanie nelegálnych návykových látok, návykové látky a bezpečnosť v doprave. |
C3. Násilie a zneužívanie | |
Žiak - odmieta akúkoľvek formu násila a šikanovania - vyhýba sa všetkým formám rizikového správania - v prípade potreby pozná spôsob zabezpečenia odbornej pomoci pri šikanovaní a zneužívaní |
Skryté formy a stupne individuálneho
násilia a zneužívania- šikanovanie, brutalita, zanedbávanie a týranie
detí (CAN), sexuálna kriminalita.
Bezpečné správanie- komunikácia s vrstovníkmi a neznámymi ľuďmi, pohyb v rizikovom prostredí, správanie v konfliktných a krízových situáciách, komunikácia so službami odbornej pomoci. |
C4. Ostatné rizikové vplyvy prostredia | |
Žiak - nepodlieha reklamným vplyvom,dokáže posúdiť a vyhodnotiť ich negatívny vplyv - odmieta pôsobenie siekt |
Manipulačná reklama a informácie - reklamné vplyvy, pôsobenie siekt. |
OSOBNOSTNÝ A SOCIÁLNY ROZVOJ
Výkonový štandard | Obsahový štandard |
C1. | |
Žiak - prejavuje zodpovedný vzťah k sebe samému, k vlastnému dospievaniu a pravidlám zdravého životného štýlu - dokáže sa ovládať v problémových situáciách - orientuje sa vo svojej osobnosti, emociách a potrebách, - dokáže si stanoviť osobný cieľ a postupnosť krokov k jeho dosiahnutiu - rešpektuje názory druhých - je schopný komunikácie a spolupráce s druhými - pomáha pri riešení problémov druhých |
Sebapoznanie a sebaúcta -
vzťah k samému sebe, vzťah k druhým ľuďom, zdravé a vyrovnané
sebavedomie
Sebaregulácia a sebaorganizácia činností a správania - cvičenie sebareflexie, sebekontroly, sebaovládanie a zvládanie problémových situácií. Morálny rozvoj - cvičenie zaujímania hodnotových postojov a rozhodovacej zručnosti, stanovenie osobných cieľov a postupových krokov k ich dosiahnutiu. Medziľudské vzťahy, komunikácia a kooperácia schopnosť riešiť problémy v medziľudských vzťahoch, rešpektovanie samého seba a druhých, prijímanie názoru iných, empatia, správanie podporujúce dobré vzťahy, aktívne počúvanie, dialóg, efektívna a asertívna komunikácia, kooperácia v rôznych situáciách, pomoc a prosociálne správanie. |