Rámcový vzdelávací plán - Spoločnosť
Vzdelávacia oblasť spoločnosť cielene rozvíja všetky kľúčové kompetencie žiakov. Nástrojom rozvoja kľúčových kompetencií je špecifický obsah vzdelávacej oblasti (spoločnosť, jej dejiny a priestorové členenie) a vhodné organizačné formy a metódy výučby. Vzdelávanie vedie žiakov k aktívnemu a zodpovednému občianskemu životu už počas štúdia na strednej škole. Systematicky buduje poznatky o fungovaní spoločnosti, dejinách ľudstva a národov a o Slovensku, ako našej vlasti, v kontexte iných krajín Európy a sveta.
Špecifické ciele oblasti sú vymedzené ako schopnosť:
- získavať a triediť relevantné informácie o spoločnosti (súčasnej i minulej, vlastnej i iných spoločnostiach)
- formovať vlastný svetonázor na základe poznania a kritického premýšľania o spoločnosti, dejinách a krajinách,
- aktívne vstupovať do spoločenského diania, viesť aktívny občiansky život.
Štruktúra vzdelávacej oblasti
Obsahová náplň
Didaktický systém tvorby obsahu vzdelávania nekopíruje štruktúru vedných disciplín, z ktorých oblasť pozostáva, ale snaží sa rešpektovať myšlienkový svet a vnímanie žiaka, jeho poznanie životnej reality, v ktorej sa denne pohybuje (od známeho k neznámemu, od blízkeho ku vzdialenejšiemu, od nedávneho k dávnejšiemu).
Úroveň rozvoja kľúčových kompetencií a systém výberu učiva majú poskytovať žiakovi dostatočný základ na utvorenie si komplexného obrazu o spoločnosti, ktorý sa bude ďalej utvárať v procese celoživotného učenia.
Do vzdelávacej oblasti Spoločnosť vstupuje úplne alebo sčasti obsah týchto súčasných predmetov: dejepis, zemepis, geografia, občianska výchova, náuka o spoločnosti.
Spôsob realizácie
V PRVÝCH ŠTYROCH ROČNÍKOCH 8-ročných gymnázií sa z hľadiska metodiky a cieľových kategórií kladie dôraz na pestrosť vzdelávacích aktivít, cez ktoré sa žiak zoznamuje s témami a problematikou vzdelávacej oblasti, na zážitkové učenie, pomocou ktorého sa formuje postojová zložka a prirodzené osvojovanie si terminológie.
Tematicky sa ťažiskom 1. cyklu stal historický a geografický kontext reality, v ktorej žiaci žijú. Súbežne s ním žiaci nadobúdajú základnú predstavu o metodológii skúmania ľudskej spoločnosti.
VO VYŠŠÍCH ROČNÍKOCH 8-ročného gymnázia, sa vzdelávacia oblasť cieľovo orientuje na postupné posilňovanie občianskej aktivity žiakov. Zároveň budú smerovaní k utváraniu vlastných teoretických konceptov z oblasti sociológie, práva, politológie, histórie a geografie.
Tematickým ťažiskom sa stanú "veľké témy" každodenného života prezentované cez dva rozdielne pohľady (pozri tabuľku). Každý z tematických celkov v tabuľke je uvádzaný s dôrazom na jeho vývin v čase a priestore (historických a geografických súvislostiach). Znalosti a koncepty z dejín, humánnej a regionálnej geografie sa stanú pozadím pre autonómne rozhodovanie sa žiakov v rôznych situáciách.
Sociálne vzťahy | Moc | Ekonomika | |
Mikroúroveň | 1. Sociálne vzťahy v mojom okolí - sociálny status a sociálne roly | 2. Občiansky život - ako proces formovania demokracie | 3. Svet práce - pracovné podmienky, prostredie a možnosti |
Makroúroveň | 4. Sociálne vzťahy v krajine | 5. Štát a právo | 6. ekonomický život spoločnosti |
1.A Interaktívne používať jazyk a symboly
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie Výkonový štandard (Žiak/žiačka dokáže...) malé červené písmená - minimálna úroveň ZELENÉ PÍSMENÁ KURZÍVOU - MAXIMÁLNA ÚROVEŇ |
Obsahový štandard(Žiak/žiačka sa naučil/a...) | |
Pojmy | Témy | ||
Špecifický cieľ oblasti - 1 a 2: Žiak zvládne čítať s porozumením rôzne typy textov, prameňov, tabuľky, symboly, grafy, mapy. Žiak bude vedieť získať informácie z rôznych typov zdrojov: |
Pozná základné pramene potrebné
pre samostatnú prácu oblasti histórie POZNÁ MECHANIZMUS ČÍTANIA RÔZNYCH TYPOV PRAMEŇOV DOKÁŽE URČIŤ ZEMEPISNÚ POLOHU (ZEMEPISNÁ ŠÍRKA, ZEMEPISNÁ DĹŽKA), KTORÉHOKOĽVEK MIESTA NA ZEMI DOKÁŽE PRACOVAŤ S MIERKOU MAPY VIE TRANSPONOVAŤ SPOJITÉ TEXTY NA NESPOJITÉ A OPAČNE, VIE VHODNE VYUŽIŤ TABUĽKY, GRAFY, NÁČRTY Dokáže "čítať" mapu Vie z textu vybrať kľúčové slová, vytvoriť osnovu, pojmovú mapu, tvoriť časovú priamku, porovnávaciu tabuľku, náčrt NA ZÁKLADE PRÁCE SO ŠTATISTICKÝMI INFORMÁCIAMI DOKÁŽE VYPOČÍTAŤ ZADANÉ ÚLOHY Vníma informácie a prácu s nimi ako spôsob sebarozvoja, snaží sa pracovať samostatne POZNÁ CENU DUŠEVNÉHO VLASTNÍCTVA, VÁŽI SI ORIGINÁLNY PRÍSTUP, HĽADANIE VLASTNÝCH RIEŠENÍ Vníma informácie a prácu s nimi ako spôsob sebarozvoja, snaží sa pracovať samostatne |
Pramene hmotné, písomné, obrazové, zdroje informácií
Mapa, legenda, mierka mapy, graf- stĺpcový, kruhový, číselná os Pojmová mapa, osnova, kľúčové slová Duševné vlastníctvo a jeho ochrana, subjektivita, objektivita |
Čas, minulosť, história, teritórium, spoločnosť |
1.B Interaktívne používať poznatky a informácie
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie Výkonový štandard (Žiak/žiačka dokáže...) malé červené písmená - minimálna úroveň ZELENÉ PÍSMENÁ KURZÍVOU - MAXIMÁLNA ÚROVEŇ |
Obsahový štandard(Žiak/žiačka sa naučil/a...) | |
Pojmy | Témy | ||
Špecifický cieľ oblasti - 3 Žiak sa naučí formulovať vlastné stanoviská, aby ku spoločenským problémom tak, aby boli vecne a formálne korektné: a) korektne používať terminológiu b) formulovať rôzne typy argumentov |
Pozná pravidlá pravidlá korektne
vedenejdiskusie a vie ich v konkrétnej situácii použiť VIE V DISKUSII ZHODNOTIŤ A PRESVEDČIVOSŤ VLASTNÝCH ARGUMENTOV, HODNOTIŤ ARGUMENTAČNÚ ÚROVEŇ PREJAVOV SPOLUŽIAKOV KRITICKY PRIJÍMA PREDKLADANÉ UČEBNÉ TEXTY, ČLÁNKY V MÉDIÁCH, AGITAČNÉ TEXTY... Vie tvoriť jednoduché agitačné texty, využívať rôzne typy argumentov na podporu vlastného stanoviska NAUČÍ SA SLOVNÚ (ČI INÚ) AGRESIU, RASISTICKÉ, XENOFÓBNE A DISKRIMINAČNÉ NÁZORY VNÍMAŤ A HODNOTIŤ NEGATÍVNE Vie, že argumentácia nie je útok na osobnosť odporcu v polemikeVie, že priateľský vzťah nie je dôvodom pre nekritické prijímanie názoru V DISKUSII VYVRACIA NÁZORY, ARGUMENTUJE PROTI STANOVISKÁM, NIE PROTI ČLOVEKU V OPOZÍCII |
Argumenty: štatistické, logické, emotívne | Obsahový štandard je naplnený pojmovým aparátom z
ostatných cieľov:
Čas, minulosť, história, teritórium, spoločnosť |
Špecifický cieľ oblasti - 4 Žiak bude schopný systematizovať a zaraďovať poznatky a udalosti v priestore a čase (chronológia, synchronizácia, regionalita) |
Pozná základnú periodizáciu dejín,
historické regióny, chronologicky vymenuje štátne útvary, ktorých súčasťou
bolo v minulosti územie SR VIE OPÍSAŤ VÝVOJ K DEMOKRACII V EUROAMERICKEJ KULTÚRE Pozná dôležité medzníky vo vývoji ľudských práv, VIE ZHODNOTIŤ ICH VÝZNAM VIE SYNCHRONIZOVAŤ SVETOVÉ, ŠTÁTNE A REGIONÁLNE DEJINY DOKÁŽE POROVNAŤ SÚČASNÚ PODOBU DEMOKRACIE V EURÓPE S FORMOU DEMOKRACIE V ANTICKOM GRÉCKU Dokáže porovnať uplatňovanie a ochranu ľudských práv v rôznych štátoch sveta DOKÁŽE CHARAKTERIZOVAŤ VÝVOJ SPÔSOBOV PLATBY ZA TOVARY A SLUŽBY V DEJINÁCH NA ZÁKLADE LOGICKEJ ÚVAHY VIE NÁJSŤ VZŤAH PRÍČINA/ DÔSLEDOK V SPOLOČENSKOM VÝVINE Vie na základe zadaných kritérií tvoriť prehľadové a porovnávacie tabuľky, časové osi, porovnávacie diagramy a grafy CHÁPE DÔLEŽITOSŤ REAGOVAŤ AJ NA UDALOSTI, KTORÉ SA HO BEZPROSTREDNE NEDOTÝKAJÚ, CHÁPE SÚVISLOSŤ UDALOSTÍ V ČASE A PRIESTORE Dokáže oceniť úsilie ľudí v boji o presadzovanie ľudských práv a demokratických zásad Vie, že v spoločnej minulosti jednotlivých štátov treba hľadať predovšetkým jednotiace prvky MÁ ZÁUJEM AKTÍVNE SA PODIEĽAŤ NA BUDOVANÍ TOLERANTNEJ KOMUNITY VO SVOJOM OKOLÍ |
Periodizácia dejín ( pravek, starovek, stredovek, novovek,
súčasné dejiny ) Teritoriálny, tematický chronologický prístup k dejinám Demokracia, ľudské práva, tolerancia Deklarácia práv človeka a občana, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Deklarácia práv dieťaťa Kontinent, región, štát, historické regióny |
Obsahový štandard je naplnený pojmovým aparátom z
ostatných cieľov:
Čas, minulosť, história, teritórium, spoločnosť
|
2.C Zvládať a vyriešiť konflikty
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie Výkonový štandard (Žiak/žiačka dokáže...) malé červené písmená - minimálna úroveň ZELENÉ PÍSMENÁ KURZÍVOU - MAXIMÁLNA ÚROVEŇ |
Obsahový štandard(Žiak/žiačka sa naučil/a...) | |
Pojmy | Témy | ||
Špecifický cieľ oblasti - 13:
Žiak sa naučí nekonfliktne prezentovať vlastné stanoviská ku spoločenským problémom, o prípadných protichodných stanoviskách diskutovať s cieľom dosiahnuť konsenzus alebo kompromis |
Pozná jednoduchú postupnosť krokov
pri riešení konfliktu- algoritmus VIE VHODNE APLIKOVAŤ ALGORITMUS RIEŠENIA KONFLIKTOV Pozná pravidlá medziľudskej komunikácie, s pravidlá asertívneho konania a slušného správania POZNÁ RÔZNE SPÔSOBY PREZENTÁCIE VLASTNÝCH MYŠLIENOK: PREDNÁŠKA, DISKUSIA, RIADENÁ DISKUSIA, PÍSOMNÁ PREZENTÁCIA Vie, že konflikt záujmov, názorov je bežná súčasť života a nevníma ho negatívne VIE PRI RIEŠENÍ PROBLÉMU SPRÁVNE POLOŽIŤ OTÁZKY, STANOVIŤ PROBLÉM VIE SPRACOVAŤ A ELIMINOVAŤ ICH NEGATÍVNY VPLYV MÉDIÍ A PROPAGANDY NA VLASTNÉ STANOVISKÁ A ÚSUDOK Vie vysloviť svoje stanovisko- reagovať súhlasne, nesúhlasne, podoprieť stanovisko vhodne zvolenými argumentmi Akceptuje právo ľudí na vlastný názor, prijíma rôznorodosť názorov, toleruje inakosť UVEDOMUJE SI, ŽE PRI ARGUMENTÁCII A PREZENTOVANÍ STANOVÍSK MUSÍ VYCHÁDZAŤ ZO SVOJICH HODNÔT A NENECHÁ SA MANIPULOVAŤ OSTATNÝMI Vie, že postoje je potrebné podprieť argumentmi a vhodne prezentovať Vie prijímať námietky a konštruktívnu kritiku zo strany ostatných Pozná a uplatňuje pravidlá diskusie Vie prijateľným spôsobom predniesť svoje názory a argumenty Dokáže jasne a zrozumiteľne formulovaťvlastné názory a stanoviská bez toho, aby odbočoval od témy DOKÁŽE PREDVÍDAŤ MOŽNÝ KONFLIKT ZÁUJMOV, ČI AFEKTÍVNU REAKCIU NA KONŠTATOVANÉ FAKTY DOKÁŽE OBHAJOVAŤ SVOJE ZÁUJMY A ZÁROVEŇ BRAŤ OHĽAD NA ZÁUJMY INÝCH ĽUDÍ |
Argumenty - racionálne, štatistické, emotívne väčšinový názor, verejná mienka, vplyv médií verbálna a neverbálna komunikácia morálka, etické normy, hodnota, hodnotový systém algoritmus riešenia konfliktu konsenzus, kompromis, konflikt, asertívnosť, stereotyp, prijímanie, reagovanie, uznanie, integrovanie hodnoty asertívne správanie |
Záujmy sociálnych skupín
Ako riešili konflikty v minulosti, ako ich riešime dnes |
3.A Konať v rámci veľkého obrazu / kontextu
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie Výkonový štandard (Žiak/žiačka dokáže...) malé červené písmená - minimálna úroveň ZELENÉ PÍSMENÁ KURZÍVOU - MAXIMÁLNA ÚROVEŇ |
Obsahový štandard(Žiak/žiačka sa naučil/a...) | |
Pojmy | Témy | ||
Špecifický cieľ oblasti - 5: Žiak bude vedieť interpretovať súčasný svet podľa rôznorodosti jeho štruktúr: a) rôznorodosti sociálnych statusov a rolí b) rôznosti sídel (mesto - vidiek) c) etnickej a kultúrnej rôznorodosti (problémy migrácie) d) náboženskej rôznorodosti e) rôznorodosti sociálnych statusov a rolí f) rôznosti sídel (mesto - vidiek) g) etnickej a kultúrnej rôznorodosti (problémy migrácie) h) náboženskej rôznorodosti |
Dokáže definovať, čo je to sociálna
skupina, sociálna rola a sociálny status POZNÁ ZÁKLADNÉ CHARAKTERISTIKY MODERNEJ I TRADIČNEJ SPOLOČNOSTI Pozná hlavné svetové náboženstvá a ich znaky Pozná oblasti z najväčšou hustotou obyvateľstva, najväčšie mestské aglomerácie Vie uviesť príklady svojich sociálnych rolí a statusov VIE VYSVETLIŤ SÚVIS KONFLIKTOV VYCHÁDZAJÚCICH Z RÔZNORODOSTI KULTÚR/NÁBOŽENSTIEV S MIGRÁCIOU OSÔB Dokáže lokalizovať na mape aspoň päť najväčších mestských aglomerácii na svete Dokáže vlastnými slovami popísať základné rozdiely medzi vidieckymi a mestskými sídlami DOKÁŽE NA ZÁKLADE SAMOSTATNEJ ÚVAHY URČIŤ, AKÉ SÚ FUNKCIE KONKRÉTNYCH SOCIÁLNYCH SKUPÍN (NAPR. RODINY, SKUPINY PRIATEĽOV...) DOKÁŽE NÁJSŤ KONKRÉTNE PRÍKLADY HARMONICKÉHO / KONFLIKTNÉHO SÚŽITIA RÔZNYCH KULTÚR/ NÁBOŽENSTIEV/ ETNÍK VIE VYSVETLIŤ, PRÍČINY KONFLIKTOV/ HARMONICKÉHO SPOLUŽITIA Dokáže vymenovať aspoň štyri faktory, ktoré ovplyvňujú rozmiestnenie obyvateľstva Vie uviesť výhody a nevýhody života v tradičnej a modernej spoločnosti/rodine Dokáže uviesť hlavné výhody a nevýhody života v meste resp. na vidieku JE SCHOPNÝ REŠPEKTOVAŤ ZVYKY, HODNOTY A NORMY INÝCH NÁBOŽENSKÝCH/ ETNICKÝCH/ KULTÚRNYCH SKUPÍN ĽUDÍ VIE VIESŤ KULTIVOVANÝ DIALÓG PRISPIEVAJÚCI K ODSTRÁNENIU VZNIKNUTÝCH KONFLIKTOV |
typy sociálnych skupín, druhy sociálnych rolí sociálnych
statusov, svetové náboženstvá moderná a tradičná spoločnosť, národ, etnikum, viacnárodný štát, kultúra, multikultúrna spoločnosť a náboženstvo a pojmy s nimi späté (napr. prvky kultúry, hodnota, norma...) industrializácia, urbanizácia, globalizácia |
Ja a čas, ja a spoločnosť Človek ako súčasť širšieho spoločenstva Záujmy sociálnych skupín Hospodárske aktivity ľudí v minulosti a dnes Veda, technika, záujmy ľudí v minulosti a dnes Ako sa formovali sociálne skupiny v štáte Ako sme sa stali národom Náboženstvo- náboženské konflikty Kultúra ako súčasť širšieho spoločenstva Ako sa vyvíjali ekonomické vzťahy Krajiny rozvojové a vyspelé Regionálne a globálne ekonomické otázky |
Špecifický cieľ oblasti - 6: Žiak bude poznať a bude vedieť charakterizovať najdôležitejšie štáty sveta z rôznych hľadísk (histórie, politiky, náboženstva, ekonomiky, sociálnej štruktúry) |
Pozná, aké existujú formy štátu
vo svete a dokáže uviesť konkrétne príkladyPozná znaky demokratických
a nedemokratických režimov Pozná kritériá na určovanie hospodárskej vyspelosti štátov Dokáže uviesť príklady ekonomicky vyspelých i ekonomicky zaostalých štátov DOKÁŽE POSÚDIŤ, ČI I V DEMOKRATICKÝCH REŽIMOCH EXISTUJÚ URČITÉ NEDEMOKRATICKÉ PRVKY Na príklade 1 ekonomicky vyspelej a 1 ekonomicky zaostalej krajiny poukáže na sociálne rozdiely v rámci obidvoch krajín POROVNÁ DANÉ KRAJINY Z HĽADISKA ICH SOCIÁLNEJ ŠTRUKTÚRY DOKÁŽE S POMOCOU TEMATICKEJ MAPY CHARAKTERIZOVAŤ SOCIO-EKONOMICKÚ ŠTRUKTÚRU ĽUBOVOĽNÉHO ŠTÁTU DOKÁŽE S POMOCOU TEMATICKEJ MAPY POROVNAŤ JEDNOTLIVÉ ŠTÁTY Dokáže hodnotiť štát na základe zadaných kritérií v oblasti historického vývinu, politiky, náboženstva, ekonomiky, sociálnej štruktúry DOKÁŽE VYTVORIŤ PREZENTÁCIU ( SLOVNÚ, PPT...) V KTOREJ PREDSTAVÍ 1 ZVOLENÝ ŠTÁT Z HĽADISKA HISTÓRIE, POLITIKY, NÁBOŽENSTVA, EKONOMIKY, SOCIÁLNEJ ŠTRUKTÚRY Oceňuje demokratické hodnoty a prejavy VIE HODNOTIŤ A KONŠTRUKTÍVNE KRITIZOVAŤ NEDOSTATKY, POCIŤOVAŤ POTREBU NÁPRAVY V SVOJOM BEZPROSTREDNOM OKOLÍ |
republiky a konštitučné i absolutistické monarchie - kráľovstvá,
kniežatstvá, veľkovojvodstvá, sultanáty, cisárstva- ich geografické
rozmiestnenie a historický vývin totalita a pluralita, demokracia, hospodárstvo, ekonomika, obchod, konkurencia, monopol premeny vzťahu náboženstva a štátnej moci |
Ja a čas, ja a spoločnosť Stali sme sa občanmi Občania a ich práva Človek ako súčasť širšieho spoločenstva Záujmy sociálnych skupín Hospodárske aktivity ľudí v minulosti a dnes Veda, technika, záujmy ľudí v minulosti a dnes Ako sa formovali sociálne skupiny v štáte Ako sme sa stali národom Náboženstvo- náboženské konflikty Kultúra ako súčasť širšieho spoločenstva Ako sa vyvíjali ekonomické vzťahy Krajiny rozvojové a vyspelé Regionálne a globálne ekonomické otázky |
Špecifický cieľ oblasti - 7: Žiak porozumie komplexnosti obrazu sveta v rôznych historických periódach, nájde prvky kontinuity/ diskontinuity v dejinách,bude schopný vytvoriť si vlastný postoj k dejinám, dejinným periódam a procesom zmien v spoločnosti |
VIE SI STANOVIŤ VLASTNÉ CIELE V
POZNANÍ HISTÓRIE Pozná priebeh revolúcií a spoločenských zmien, ktoré viedli k nastoleniu demokratických ústavných režimov vo Francúzsku, Anglicku, USA a Uhorsku (Rakúsko-Uhorsku, Rakúskom cisárstve) ROZUMIE PODSTATE DÔLEŽITÝCH ZMIEN V ŽIVOTE SPOLOČNOSTI- EKONOMIKE, VEDE A TECHNIKE, NÁBOŽENSTVE A FILOZOFII, POLITICKOM ZRIADENÍ, SOCIÁLNEJ STRATIFIKÁCII Dokáže vysvetliť akým spôsobom vplývajú vybrané demografické faktory, ekonomická situácia či migrácia obyvateľstva na kultúru v danej spoločnosti Vie uviesť príklady prenikania prvkov inej kultúry do slovenskej kultúry a vysvetliť jeho dôvody DOKÁŽE VYBRAŤ VHODNÚ DEJINNÚ PERIÓDU, KTORÁ VÝRAZNE OVPLYVNILA RAST POČTU OBYVATEĽSTVA (NAPR. PRIEMYSELNÁ REVOLÚCIA) A SVOJ VÝBER DOKÁŽE ZDÔVODNIŤ DOKÁŽE PREDPOVEDAŤ MOŽNÝ RAST POČTU OBYVATEĽSTVA DO BUDÚCNOSTI Vie posúdiť, ktoré prvky života spoločnosti v jednotlivých historických periódach mohli spôsobovať nespokojnosť obyvateľstva CHCE KOMUNIKOVAŤ, ZÍSKAVAŤ INFORMÁCIE O VÝVINE SPOLOČNOSTI V ČASE, V DISKUSII VEDIEŤ PRIJAŤ AJ INÝ NÁZOR / POSTOJ K INTERPRETOVANEJ UDALOSTI AKO VLASTNÝ, NEODMIETA POČÚVAŤ, DISKUTOVAŤ VIE ROZOZNÁVAŤ POZITÍVNE A NEGATÍVNE ZMENY VO VÝVINE ĽUDSKEJ SPOLOČNOSTI, DOKÁZAŤ NA ZÁKLADE POZNANIA FAKTOV KORIGOVAŤ SVOJ POHĽAD NA DEJINNÉ UDALOSTI Vie využiť poznanie histórie na formovanie vlastného postoja k rôznym aspektom života spoločnosti MÁ ODVAHU PREJAVIŤ SVOJE NÁZORY, INTERPRETOVAŤ SPOLOČENSKÝ VÝVIN, ODMIETAŤ MANIPULATÍVNY PRÍSTUP K DEJINÁM, SKRESĽOVANIE, ZAMLČIAVANIE, DEZINFORMÁCIE, IDEOLOGIZÁCIU FAKTOV |
Francúzska revolúcia, prvá Ústava vo Francúzsku, jakobíni,
prvé cisárstvo vo Francúzsku Anglická revolúcia, obnovenie monarchie, Listina práv Revolúcia v USA, kontinentálne kongresy, vyhlásenie nezávislosti USA, Ústava, občianska vojna v USA Revolúcia v Uhorsku, Marcové zákony Prisvojovacie hospodárstvo, výrobné hospodárstvo, dvojpoľné hospodárstvo, trojpoľné hospodárstvo, striedavé poľnohospodárstvo, remeslo, manufaktúra, továreň, výskum, technológia, veda antická mytológia, kresťanstvo, židovské náboženstvo, islam, absolutizmus, demokracia, totalita, otrok, poddaný, nevoľník, občan progres, regres, stagnácia, vnútorné i vonkajšie zdroje kultúrnych zmien v spoločnosti (demografické faktory, ekonomická situácia, migrácia osôb, prenikanie prvkov silnej cudzej kultúry...) |
Ja a čas, ja a spoločnosť Stali sme sa občanmi Občania a ich práva Človek ako súčasť širšieho spoločenstva Záujmy sociálnych skupín Hospodárske aktivity ľudí v minulosti a dnes Veda, technika, záujmy ľudí v minulosti a dnes Ako sa formovali sociálne skupiny v štáte Ako sme sa stali národom Náboženstvo- náboženské konflikty Kultúra ako súčasť širšieho spoločenstva Ako sa vyvíjali ekonomické vzťahy Krajiny rozvojové a vyspelé Regionálne a globálne ekonomické otázky |
Špecifický cieľ oblasti - 9: Žiak bude cítiť záväzky k svojej vlasti, bude schopný identifikovať sa so svojím národom a vlasťou - na základe poznania histórie svojho národa a štátu, geografických charakteristík svojho regiónu a SR, politického, právneho a sociálneho systému SR, ekonomiky SR, integračných a globalizačných procesov |
Vie vytvoriť chronológiu témy-
rozdeliť emancipačný proces na základné etapy určí základné charakteristiky politického systému (SR je demokratický, právny štát, v ktorom moc pochádza od ľudu a v ktorom existujú tri zložky štátnej moci) VIE CHARAKTERIZOVAŤ HOSPODÁRSKE ZAMERANIE SVOJHO REGIÓNU VIE NÁJSŤ SÚVISLOSTI MEDZI PROTIREČENIAMI DNEŠNEJ SLOVENSKEJ SPOLOČNOSTI A JEJ HISTORICKÝM VÝVINOM Na konkrétnych prípadoch ukáže, dôsledky fungovania ekonomiky bez ekologickej a sociálnej orientácie Dokáže s pomocou mapy vymenovať najpočetnejšie národnostné menšiny žijúce na Slovensku a regióny pre ktoré je ich výskyt typický DOKÁŽE ZOSTROJIŤ VEKOVÚ PYRAMÍDU SLOVENSKEJ REPUBLIKY A SVOJHO REGIÓNU Dokáže s pomocou mapy popísať národnostnú štruktúru SR a svojho regiónu, určiť regióny typické jednotlivými náboženstvami VIE PRENIESŤ POZNATKY O KLADOCH A ZÁPOROCH MNOHONÁRODNOSTNÉHO ŠTÁTU Z HISTÓRIE DO SÚČASNOSTI - VIE UVIESŤ ASPOŇ 2 ANALÓGIE DOKÁŽE VYBRAŤ 1 KRITÉRIUM PODĽA KTORÉHO MÔŽEME VYMEDZIŤ JEDNOTLIVÉ REGIÓNY SR, UVIESŤ PRÍKLADY K OSTATNÝM KRITÉRIÁM VIE ZHODNOTIŤ POZITÍVA AJ NEGATÍVA SPOLUŽITIA NÁRODOV V RÁMCI RAKÚSKO - UHORSKEJ MONARCHIE VIE ZHODNOTIŤ POZITÍVA AJ NEGATÍVA EMANCIPÁCIE NÁRODNEJ SLOVÁKOV Dokáže uviesť výhody i nevýhody členstva SR v medzinárodných organizáciách dokáže zostaviť poradie dôležitosti jednotlivých odvetví pre vlastný región DOKÁŽE REŠPEKTOVAŤ PRÍSLUŠNÍKOV INÝCH NÁRODNOSTÍ A NÁBOŽENSKÉHO VIEROVYZNANIA V SVOJOM OKOLÍ Dokáže odsúdiť akékoľvek prejavy národnostnej a náboženskej nenávisti v svojom okolí Vie vyjadriť pojem vlasť sebe blízkym spôsobom( slovne- cinquain, prejav, obrazom, prezentáciou v ppt...) DOKÁŽE NAPÍSAŤ ÚVAHU, RESP. VIESŤ DISKUSIU O TOM, PREČO BOLO A JE SPRÁVNE USILOVAŤ SA PRESADIŤ A ROZVÍJAŤ DEMOKRATICKÉ PRINCÍPY A CHRÁNIŤ ĽUDSKÉ PRÁVA |
identita, autonomizmus, čechoslovakizmus, nacionalizmus, šovinizmus štátne symboly SR, hlavné charakteristiky SR ako štátu Poznať a datovať udalosti: revolúcia 1848, memorandové zhromaždenie 1861, Vyhlásenie ČSR (Čechy, Slovensko), Mníchov, Viedenská arbitráž, obnovenie ČSR, Pražská jar, Zamatová revolúcia 1989, vyhlásenie samostatnosti, vstup do EÚ Magin- Obrana, Žiadosti slovenského národa, Memorandum, Clevelandská zmluva, Martinská deklarácia, Versailleský systém- Trianon, Ústava 1.ČSR, Košický vládny program, Zákon o federatívnom usporiadaní, Ústava SR politický systém, štátna moc, trhová ekonomika, občianska angažovanosť Vymedzenie národa na základe histórie, jazyka, teritória ( baroko- bernolákovci ) formovanie národných požiadaviek (štúrovci- SNS), vymedzenie sa v rámci ČSR (autonomizmus), úplná emancipácia ( 1. a 2. SR ), integrácia história presadzovania demokracie a ľudských práv na Slovensku |
Ja a čas, ja a spoločnosť Stali sme sa občanmi Človek ako súčasť širšieho spoločenstva Záujmy sociálnych skupín Ako sa formovali sociálne skupiny v štáte Ako sme sa stali národom Náboženstvo- náboženské konflikty Kultúra ako súčasť širšieho spoločenstva Ako sa vyvíjali ekonomické vzťahy Regionálne a globálne ekonomické otázky |
Špecifický cieľ oblasti - 10: Žiak zvládne vhodne využívať rôzne spôsoby uchopenia sveta človekom (veda, viera, umenie):a) bude rozumieť ich podstate b) bude schopný posúdiť ich silné a slabé stránkyc) porozumie pozitívnym i negatívnym príkladom vplyvov vedy, viery a umenia na spoločnosť v minulosti a dnesd) bude ochotný vnímať odlišný vedecký, vieroučný (náboženský) a umelecký názor |
Vie vlastnými slovami vysvetliť pojmy z obsahového štandardu Pozná základné umelecké slohy v architektúre vie ich datovať v storočiach VIE VYMENOVAŤ POZITÍVA I NEGATÍVA JEDNOTLIVÝCH SPÔSOBOV POROZUMENIA SVETU Vie uviesť z histórie aspoň 2 príklady ( kladné aj záporné )vedeckých objavov, ktoré ovplyvnili vývin spoločnosti, boli príčinou jej rozsiahlych zmien VIE NA ZÁKLADE CHARAKTERISTICKÝCH ZNAKOV URČIŤ SLOH A DATOVAŤ STAVBU Z uvedených ukážok, textov, obrázkov, atď. vie vybrať a roztriediť príklady náboženského, umeleckého a vedeckého prístupu k svetu DOKÁŽE VYJADRIŤ VPLYV NÁBOŽENSTVA NA ŽIVOTNÝ ŠTÝL OBYVATEĽSTVA (PRIRODZENÝ PRÍRASTOK, POSTAVENIE ŽIEN V SPOLOČNOSTI, ATĎ.) VIE NA ZÁKLADE POZNANIA HISTORICKÝCH UDALOSTÍ POUKÁZAŤ NA MOŽNÉ DÔSLEDKY NÁBOŽENSKEJ NETOLERANCIE V DNEŠNEJ SPOLOČNOSTI Vie uviesť po 2 príklady umeleckej, vedeckej, náboženskej neslobody A ANALYZOVAŤ ICH HISTORICKÉ PRÍČINY DOKÁŽE POROVNAŤ JEDNOTLIVÉ SPÔSOBY UCHOPENIA SVETA Z VIACERÝCH HĽADÍSK: OBSAH A ROZSAH VYSVETLENIA, VÝPOVEDNÁ HODNOTA, SCHOPNOSŤ ČLOVEKA PRIJAŤ A POCHOPIŤ DANÝ SPÔSOB UCHOPENIA SVETA Vie posúdiť dôležitosť miesta vedy, náboženstva, umenia v spoločenskom živote DOKÁŽE ZHODNOTIŤ POZITÍVNE I NEGATÍVNE STRÁNKY VPLYVU NÁBOŽENSTVA NA CHOD ŠTÁTU VIE UVIESŤ PRÍPADY, KEĎ DOŠLO K VZÁJOMNÉMU OVPLYVŇOVANIU NÁBOŽENSTVA A VEDY, VEDY A UMENIA, NÁBOŽENSTVA A UMENIA Vie v otázkach o náboženstve, vede, umení, prijať aj iný názor / postoj k interpretovanej téme, ako vlastný DOKÁŽE ZAUJAŤ POSTOJ A OBHÁJIŤ SVOJ NÁZOR NA TO, KTORÉ UCHOPENIE SVETA JE PRE ČLOVEKA NAJLEPŠIE VIE, ŽE PREFERENCIA URČITÉHO SPÔSOBU NAZERANIA NA SVET MÔŽE MAŤ RÔZNE DÔSLEDKY ROZOZNÁVA POZITÍVNE AJ NEGATÍVNE PRVKY VEDY, NÁBOŽENSTVA, UMENIA VIE V ICH PROSPECH/ NEPROSPECH ARGUMENTOVAŤ, VYUŽÍVAJÚC HISTORICKÝ KONTEXT |
monoteizmus, polyteizmus , ateizmus, kresťanstvo,
katolicizmus, pravoslávie, reformované cirkvi náboženstvo, veda, vieravznik náboženských a vedeckých predstáv synkretizmus vied, vznik a šírenie kresťanstva, schizma, reformácia, formovanie vedných disciplín, sekularizácia spoločnosti umelecký sloh, tradičné umenie, moderna- avantgarda, umenie ako forma protestu voči spoločnosti, veda a umenie ako tovar mýtus, veda, veda v službách výroby rozdiely medzi náboženským, vedeckým a umeleckým spôsobom uchopením sveta Darwinova evolučná teória, zbrane hromadného ničenia, 2. svetová vojna (holokaust, veda a vojna) vznik totality, zneužitie vedy, propaganda, ideológia premeny v preferencii spôsobov uchopenia sveta v dejinách Poznať a datovať udalosti: vystúpenie J. Husa, objavenie kníhtlače, zámorské objavy, Lutherove tézy, 30-ročná vojna, stavovské povstania v Uhorsku, tolerančný patent, priemyselná revolúcia, 1. a 2. svetová vojna, studená vojna |
Ja a čas, ja a spoločnosť Stali sme sa občanmi Občania a ich práva Človek ako súčasť širšieho spoločenstva Záujmy sociálnych skupín Veda, technika, záujmy ľudí v minulosti a dnes Ako sa formovali sociálne skupiny v štáte Ako sme sa stali národom Náboženstvo- náboženské konflikty Kultúra ako súčasť širšieho spoločenstva |
Špecifický cieľ oblasti - 11: Žiak bude motivovaný k ďalšiemu vzdelávaniu v histórii, geografii a iných spoločenskovedných odboroch. |
Vie opísať vplyv historických
udalostí v živote vlastnej rodiny Vie, v akej situácii by využil poznatky z psychológie, sociológie, filozofie VIE APLIKOVAŤ SPOLOČENSKOVEDNÉ KOMPETENCIE PRI POHYBE V SPOLOČNOSTI VIE PRENIESŤ MODELY RIEŠENÍ PROBLÉMOV V MINULOSTI DO DNEŠNÉHO ŽIVOTA (VIE POPÍSAŤ 1 PROBLÉM A POUKÁZAŤ NA KLADY A ZÁPORY JEHO RIEŠENIA ) VIE VYUŽIŤ METÓDY HISTORICKÉHO SKÚMANIA AJ PRI RIEŠENÍ INÝCH ZADANÍ VIE ANALYZOVAŤ DOSAH UDALOSTÍ 20. STOROČIA NA DIANIE NA SLOVENSKU, V EURÓPE A SVETE DNES VYUŽÍVA POZNANIE HISTÓRIE NA FORMOVANIE VLASTNÉHO POSTOJA K RÔZNYM ASPEKTOM ŽIVOTA SPOLOČNOSTI Je schopný chápať svoje obmedzenia a príležitosti, slobodu a záväzky... Dokáže porovnať prínos spoločenských vied s prínosom prírodovedných disciplín alebo s ovládaním cudzích jazykov Dokáže na základe sledovania médií vybrať aspoň dve oblasti sveta, ktoré sú označené za tzv. "nepokojné" a analyzovať daný problém Chápe zmysel poznania dejín, prejavuje záujem o rôzne podanie histórie Uvedomuje, že geografia je praktická veda, že vďaka nej získa lepšiu priestorovú orientáciu a prehľad o príčinách a dôsledkoch diania v dnešnom svete VIE UROBIŤ JEDNODUCHÝ PLÁN TERÉNNEHO VÝSKUMU / PRÍPADOVÚ ŠTÚDIU ZADANÉHO PROBLÉMU |
archív, galéria, múzeum, historické pramene, interpretácia prameňa, hypotéza, ideológia, propaganda, spoločenské vedy, predsudky, stereotypy, fašizmus, nacizmus konjunktúra a kríza, migrácia obyvateľstva/ vysťahovalectvo národnooslobodzovacie hnutia, boj o trhy/ kolónie, 2.svetová vojna- zmeny na mape Európy, bipolárny svet, kolektivizácia/ industrializácia, železná opona, demokratizácia |
Ja a čas, ja a spoločnosť Stali sme sa občanmi Občania a ich práva Človek ako súčasť širšieho spoločenstva Záujmy sociálnych skupín Hospodárske aktivity ľudí v minulosti a dnes Veda, technika, záujmy ľudí v minulosti a dnes Ako sa formovali sociálne skupiny v štáte Ako sme sa stali národom Náboženstvo- náboženské konflikty Kultúra ako súčasť širšieho spoločenstva Ako sa vyvíjali ekonomické vzťahy Krajiny rozvojové a vyspelé Regionálne a globálne ekonomické otázky |
3.B Utvárať a riadiť osobné plány a životné projekty
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie Výkonový štandard (Žiak/žiačka dokáže...) malé červené písmená - minimálna úroveň ZELENÉ PÍSMENÁ KURZÍVOU - MAXIMÁLNA ÚROVEŇ |
Obsahový štandard(Žiak/žiačka sa naučil/a...) | |
Pojmy | Témy | ||
Špecifický cieľ oblasti - 14: Žiak sa naučí tvoriť a realizovať individuálne aj spoločné vízie a projekty; dokáže pracovať v tíme:a) zvládne pripraviť a realizovať jednoduché výskumné projektyb) bude schopný tvoriť projekty osobného a profesionálneho rozvojac) bude mať dostatok informácií na to, aby si vedel hľadať miesto na trhu práce |
Dokáže spolu s inými žiakmi a učiteľa
: zhodnotiť intenzitu dopravy v regióne (meste, obci) posúdiť dôsledky,
navrhnúť riešenia, zhodnotiť pokrytie regiónu službami, vypracovať
demografickú charakteristiku regiónu JE SCHOPNÝ POUŽIŤ VEDOMOSTI, ZRUČNOSTI Z INÝCH OBLASTÍ NA RIEŠENIE ÚLOH V OBLASTI SPOLOČNOSŤ Vie zhodnotiť naplnenie cieľov, úroveň práce ( dodržanie stanovených kritérií ), úroveň prezentácie výsledkov práce Vie vytvoriť prácu so spoločenskovednou tematikou VIE V KOLEKTÍVE PRIPRAVIŤ A ZORGANIZOVAŤ CHARITATÍVNE AKCIE, FINANČNÉ ZBIERKY NA ZADANÝ ÚČEL... VIE PRIPRAVIŤ INFORMAČNÉ A PROPAGAČNÉ MATERIÁLY O PRÁVACH DETÍ (NEBEZPEČNOSTI ŠIKANOVANIA, DROGOVEJ ZÁVISLOSTI...) A PROPAGOVAŤ ICH V RÁMCI ŠKOLY VIE PRIPRAVIŤ ENVIRONMENTÁLNE ZAMERANÝ PROJEKT NAPR. RECYKLÁCIA ODPADU NA ŠKOLE Má záujem pracovať v tíme, kooperovať, vie si nájsť svoje miesto v pracovnej skupine VYSLOVUJE SVOJE NÁZORY V PRIEBEHU SPOLOČNEJ PRÁCE, TOLERUJE NÁZORY INÝCH, NAVRHUJE A PRIJÍMA RIEŠENIA VIE VIESŤ TÍMOVÚ PRÁCU ALEBO PRIJÍMA VEDENIE INÉHO Uznáva ako hodnotu výsledky duševnej práce iného človeka VNÍMA PRÍNOS A OBMEDZENIA PRÁCE V KOLEKTÍVE Je si vedomý svojej zodpovednosti za čiastkovú úlohu aj celý projekt VIE ZHODNOTIŤ NEGATÍVNE DÔSLEDKY PLAGIÁTORSTVA PRE SVOJ OSOBNÝ RAST AJ AKO SPOLOČENSKÝ PROBLÉM Chápe svoju spoluzodpovednosť na úspechu projektu, ale zároveň dokážu oceniť i hodnotu a prínos ostatných Vie ponúknuť a prijať pomoc Snaží sa úlohy riešiť samostatne, korektne postupovať pri čerpaní informácií z rôznych zdrojov VIE NAVRHNÚŤ PRACOVNÚ HYPOTÉZU, STANOVIŤ PROBLÉM, BÁDATEĽSKÚ ÚLOHU VIE K ZVOLENEJ HYPOTÉZE, PROBLÉMU VHODNE ZVOLIŤ METODIKU PRÁCE DOKÁŽE PREDVÍDAŤ ÚSKALIA REALIZÁCIE PROJEKTU A POMENOVAŤ ICH Na základe posúdenia svojich vlastností, schopností, štýlu myslenia a osobných skúseností dokážu rozdeliť prácu na projekte a zaujať jednotlivé posty v štruktúre skupiny |
Prameň hmotný, písomný, vnútorná a vonkajšia
interpretácia prameňa, bibliografický záznam, citácia, parafráza hypotéza, cieľ, časový horizont projektu, heuristická metóda kritické posúdenie reálnych možností (osobné predpoklady, časové, finančné a materiálne možnosti, možnosti spolupráce a prerozdelenia úloh, možnosti získavania kontaktov, informácií a podpory...) priebeh práce v tíme |
Ako riešiť problémovú úlohu, ako vytvoriť projekt
Moje mesto - región: komunita, teritórium, dejiny Krajina v ktorej žijem, jej charakteristika, usporiadanie a dejiny Výber povolania a kariéra Ja a financie, rozpočet, hospodárenie |
3.C Brániť a presadzovať práva, záujmy, obmedzenia a potreby
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie Výkonový štandard (Žiak/žiačka dokáže...) malé červené písmená - minimálna úroveň ZELENÉ PÍSMENÁ KURZÍVOU - MAXIMÁLNA ÚROVEŇ |
Obsahový štandard(Žiak/žiačka sa naučil/a...) | |
Pojmy | Témy | ||
Špecifický cieľ oblasti - 12: Žiak bude schopný integrovať do svojho hodnotového systému spravodlivosť, čestnosť, toleranciu, rešpekt k právam iných |
Porozumie kontextu vzniku zákonov Rozumie vzťahu občan- vládna moc ( demokracia, totalita ) ROZUMIE VZŤAHU MAJORITA- MINORITA V ŠTÁTE pochopí súvislosť medzi potrebami, hodnotami a normami a dokáže tieto pojmy definovaťVIE ZDÔVODNIŤ SÚVISLOSŤ MEDZI PRÁVAMI A POVINNOSŤAMI A URČIŤ HRANICE SVOJICH PRÁV Dokáže s pomocou mapy lokalizovať oblasti výskytu jednotlivých rás a náboženstiev( ROZOZNÁVA ZNAKY DEMOKRATICKÉHO NEDEMOKRATICKÉHO, TOTALITNÉHO ŠTÁTU DOKÁŽE STANOVIŤ, AKÉ PRAVIDLÁ MUSIA PLATIŤ V SOCIÁLNEJ SKUPINE, ABY TO BOLO PRE VŠETKÝCH A VO VŠETKÝCH SITUÁCIÁCH ČO NAJVÝHODNEJŠIE Dokáže uviesť aspoň dva príklady zo sveta, keď rasová, náboženská, alebo národnostná nenávisť spôsobila vypuknutie genocídy, občianskej vojny apod. VIE POMENOVAŤ 1 KONFLIKT SPOLOČNOSTI, V KTOREJ ŽIJE A NAVRHNÚŤ JEHO RIEŠENIE Dokáže zostaviť vlastnú hierarchiu potrieb a následne hierarchiu hodnôt a obhájiť si svoj názor VIE ZOSTAVIŤ ZOZNAM ZÁKLADNÝCH PRÁV, KTORÉ MUSÍ ČLOVEK MAŤ, ABY MOHOL PLNOHODNOTNE ŽIŤ V MODELOVÝCH SITUÁCIÁCH REAGUJE NA PRÍKLADY NEČESTNOSTI, PORUŠOVANIA PRÁV INÝCH, NETOLERANTNOSŤ... Chápe pozitívne aspekty rôznorodosti ľudstva na Zemi ROZOZNÁVA POZITÍVNE A NEGATÍVNE ZMENY VO VÝVINE ĽUDSKEJ SPOLOČNOSTI, DOKÁŽE NA ZÁKLADE POZNANIA FAKTOV KORIGOVAŤ SVOJ POHĽAD NA DEJINNÉ UDALOSTI AJ DNEŠOK Dokáže oceniť čestné a spravodlivé správanie zo strany ostatných ľudí MÁ ODVAHU PREJAVIŤ SVOJE NÁZORY, ODMIETNUŤ PREJAVY NEČESTNOSTI, NETOLERANCIE, Háji vlastné práva, identitu DOKÁŽE ODSÚDIŤ SPRÁVANIE VEDÚCE K RASOVEJ, NÁBOŽENSKEJ A NÁRODNOSTNEJ NENÁVISTI |
právny systém v staroveku, stredoveku, občianskej spoločnosti,
ľudské práva a ich ochrana, generácie ľudských práv potreba, hodnota, norma vznik a vývin právneho systému, vznik a vývin ochrany ľudských práv, prejavy náboženskej, rasovej netolerancie proces vytvárania a zmeny sociálnych noriem minorita, majorita, občianske, ľudské práva, demokracia, totalita, genocída, holokaust Poznať a datovať storočím, u novodobých presne: Počiatky práva ( Drakón, Solón, Perikles) stredoveké právo (Zákon sudnyj ljudem, Magnum charta libertatum) budovanie občianskej spoločnosti (Viliam Oranžský, Ústava USA, Deklarácia občianskych práv a slobôd) demokratická štátnosť (Ústava 1. ČSR), totalitný štát (Ústava slovenského štátu, Ústava 1968) rasová, náboženská, národnostná štruktúra sveta |
Ja a čas, ja a spoločnosť
Krajina v ktorej žijem, jej charakteristika, usporiadanie a dejiny Človek ako súčasť širšieho spoločenstva Občania a ich povinnosti Občania a ich práva Ochrana práv Náboženstvo- náboženské konflikty Štát - zákon - občan Ja a financie, rozpočet, hospodárenie |
Špecifický cieľ oblasti - 15: Žiak sa stane aktívnym občanom: a) bude sa zaujímať o problémy spoločnosti vo svojom blízkom i širšom okolí, bude hľadať možné spôsoby ich riešenia b) bude uplatňovať svoje názory a postoje s ohľadom na ciele spoločnosti c) bude schopný stať sa uvedomelo spoločensky angažovaným, k riešeniu spoločenských problémov bude pristupovať tvorivo |
Rozumie obmedzeniam, tomu, že štát
je zjednotenie slobodných bytostí pod nadvládou práva CHÁPE, ŽE, ZNAKOM OBČIANSKEJ KULTÚRY JE PARTICIPÁCIA OBČANA NA POLITIKE (PRIAMO ALEBO SPROSTREDKOVANE) Vie, že právny štát = štát, v ktorom zákony vychádzajú z vôle ľudu, ktorá sa prejavuje vo voľbách VIE APLIKOVAŤ POZNATKY Z HISTÓRIE A CHÁPAŤ CEZ NE PROBLÉMY A PROTIREČENIA DNEŠNEJ SPOLOČNOSTI JE SCHOPNÝ OSVOJENÉ POZNATKY UPLATNIŤ V RÁMCI TRIEDY A ŠKOLY (TRIEDNA SAMOSPRÁVA, ŠTUDENTSKÁ RADA A POD.) PRI RIEŠENÍ AKTUÁLNYCH PROBLÉMOV A PRESADZOVANÍ SVOJICH NÁVRHOV ZAUJÍMA SA O MINULOSŤ VLASTNÉHO REGIÓNU, JEHO PROBLÉMY, PRÍLEŽITOSTI, KTORÉ PONÚKA, O ŽIVOT V KOMUNITE Vníma vlastný podiel zodpovednosti na stave najbližšieho okolia ( škola, mesto, obec...) REAGUJE NA KLADNÉ A ZÁPORNÉ PODNETY ZO SVOJHO OKOLIA, VIE K NIM VYJADRIŤ POSTOJ ODMIETA NEGATÍVNE PREJAVY KOMUNITY, V KTOREJ ŽIJE ( VANDALIZMUS, NETOLERANTNOSŤ, PREDSUDKY...) Rozumie, že je potrebné osvojiť si občiansku kultúru = súbor hodnôt, ktorými sa riadi politický systém občianskej spoločnosti VIE SI VÁŽIŤ HISTÓRIU A KULTÚRU SVOJHO REGIÓNU, ŠTÁTU Vie prezentovať ( ústne, vizuálne ) klady a zápory regiónu, v ktorom žije, pozná jeho príležtosti a obmedzenia PRIJÍMA FAKT, ŽE V DEMOKRACII SA OBČAN STÁVA AKTÍVNYM SUBJEKTOM, KTORÝ SA PODIEĽA NA SPRÁVE VECÍ VEREJNÝCH A NIE JE LEN PASÍVNYM OBJEKTOM VIE NAVRHNÚŤ VEREJNOPROSPEŠNÉ AKTIVITY A PLÁN ICH REALIZÁCIE , ZODPOVEDAJÚCE JEHO VEKU A MOŽNOSTIAM |
zamestnania ľudí v minulosti, sociálne skupiny, zvyky a
tradície, vierovyznania, národné vzťahy, spoločenské zmeny zastupiteľská demokracia, všeobecné voľby, orgány, občianske práva, občianske združenie, petícia, referendum občianska kultúra, tolerancia, pluralita, konsenzus, občianstvo, politika, moc, právo, právny štát plán rozvoja vlastnej obce, mesta, jej zámery na najbližšie obdobie spoločenské zmeny v regióne, kultúrne zmeny v regióne formovanie občianskej kultúry a názorového pluralizmu proces participácie občana na politike |
Ja a čas, ja a spoločnosť
Krajina v ktorej žijem, jej charakteristika, usporiadanie a dejiny Človek ako súčasť širšieho spoločenstva Občania a ich povinnosti Občania a ich práva Ochrana práv Náboženstvo- náboženské konflikty Štát - zákon - občan Ja a financie, rozpočet, hospodárenie |
Poznámka:
Ako bolo deklarované v koncepcii RVP pre oblasť Spoločnosť, zvyšné kompetencie ( 1C, 2A, 2B ) budú pokrývané pomocou organizačných foriem a metód práce v rámci tém: Ako pracuje historik, geograf, sociológ, Ako riešiť problémovú úlohu, ako vytvoriť projekt, Moje mesto - región: komunita, teritórium, dejiny, Krajina v ktorej žijem, jej charakteristika, usporiadanie a dejiny, Občania a ich povinnosti, Ochrana práv, Ako riešiť konflikty, Záujmy sociálnych skupín, Výber povolania a kariéra.