Rámcový vzdelávací plán - Kultúra
Vzdelávacia oblasť Kultúra rozvíja kultúrnu gramotnosť žiakov. Zvyšuje kultúrnu (aj užšie - estetickú) citlivosť žiaka k vlastnej činnosti a k svojmu okoliu, ako aj schopnosti sebavyjadrenia. Rozširuje vzdelanie žiakov o tzv. všeobecný kultúrny rozhľad.
Rozvíja u žiakov:
- schopnosti uvedomelého estetického zážitku a interpretácie kultúrnych artefaktov,
- schopnosti vyjadrovať sa v rôznych materiáloch a s pomocou rôznych znakových systémov,
- kritické myslenie a kritické vnímanie mediálnej ponuky,
- reflexiu vlastnej kultúrnej identity.
Štruktúra vzdelávacej oblasti
Vzdelávacia oblasť Kultúra sa venuje problematike štruktúry, fungovania a histórie kultúry, významom kultúrnych artefaktov a súčasným kultúrnym procesom. Kultúru chápe ako odraz stupňa ľudského vývoja. Do vzdelávacej oblasti Kultúra vstupuje úplne alebo sčasti obsah týchto súčasných predmetov: výtvarná výchova, hudobná výchova, slovenská a svetová literatúra, náboženská výchova, technická výchova.
Na rozdiel od súčasného stavu nepostupuje vo výučbe literatúry chronologickým spôsobom, ale literatúru zapája do kontextu ostatnej kultúry, pričom si z histórie literatúry vyberá diela a spisovateľov podľa potrieb rozvoja kompetencií žiakov a postupuje od známeho k neznámemu. Využíva skúsenostné (zážitkové) učenie a vlastnú tvorivú prax žiakov.
Vzdelávacia oblasť postupuje v dvoch štvorročných cykloch:
- Prima až kvarta: cyklus je zacielený na systematizáciu zážitkov, skúseností žiakov a na schopnosti sebavyjadrenia v nástrojoch kultúry.
- Kvinta až oktáva: cyklus sa zameriava na formovanie vzťahu žiakov k súčasnej kultúre a pomáha im v upevňovaní ich kultúrnej identity.
V tejto verzii RVP navrhujem formulácie pre minimálnu úroveň zvládnutia oblastných kompetencií = výkonových štandardov (zjednodušene povedané - za to by ešte žiak dostal štvorku a prešiel do vyššieho stupňa vzdelávania) a MAXIMÁLNU úroveň (zjednodušene povedané - za to by žiak dostal jednotku). Snažil som sa meniť formulácie jednotlivých štandardov tak, aby slovesá zodpovedali taxonómiám Blooma a Kratwohla, aby boli kontrolovateľné a dostatočne konkrétne pre pozorovanie správania žiakov, ich myslenia alebo postojov.
1. Interaktívne používanie nástrojov
1.A Interaktívne používať jazyk, symboly a vety
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie Výkonový štandard (Žiak/žiačka dokáže...) |
Obsahový štandard(Žiak/žiačka sa naučil/a...) | |
Pojmy | Témy | ||
· Žiak sa učí vyjadrovať svoje zážitky, pomenúvať a opisovať kultúrnu realitu okolo seba. | · Reprodukovať argumenty pre zdôvodnenie
nevyhnutnosti estetična, estetickej tvorby a estetickej percepcie v ľudskom
svete. · NACHÁDZAŤ VLASTNÉ ARGUMENTY PRE ZDÔVODNENIE NEVYHNUTNOSTI ESTETIČNA, ESTETICKEJ TVORBY A ESTETICKEJ PERCEPCIE V ĽUDSKOM SVETE. · Rozoznať že mal/mala estetický zážitok: OPÍSAŤ SVOJ ESTETICKÝ ZÁŽITOK A JEDNODUCHO VYJADRIŤ DÔVODY, PREČO SA MU/JEJ NIEČO PÁČI/NEPÁČI. · Odlíšiť estetický zážitok od iných zážitkov (od morálneho, náboženského, poznávacieho), ako aj od fyziologického príjemného pocitu. POROVNAŤ ESTETICKÝ ZÁŽITOK S INÝMI ZÁŽITKAMI. · OPÍSAŤ SVOJ ZÁŽITOK Z UMELECKÉHO DIELA. · Odlišovať jednotlivé umelecké druhy. Priradiť umelecké dielo k umeleckému druhu. POROVNAŤ CHARAKTER JEDNOTLIVÝCH DRUHOV UMENÍ (HUDBA, VÝTVARNÉ UMENIE, ARCHITEKTÚRA, DIZAJN, INTERMEDIÁLNE UMENIE, FILM A VIDEO, LITERATÚRA, PERFORMAČNÉ A DRAMATICKÉ UMENIE). INTERPRETOVAŤ HLAVNÉ ROZDIELY, PRIENIKY A VÄZBY MEDZI NIMI. · FORMULOVAŤ SVOJ NÁZOR, PREČO URČITÝ ARTEFAKT POVAŽUJE ALEBO NEPOVAŽUJE ZA UMELECKÉ DIELO. · Akceptovať a vážiť si umenie. INTERPRETOVAŤ ZMYSEL UMELECKÉHO VYJADROVANIA SKUTOČNOSTI. · Hľadať vlastný tvorivý spôsob sebavyjadrenia vo vybraných médiách výtvarného umenia - hudobného umenia - prozaického alebo poetického textu - tanečného umenia - dramatického umenia - intermediálneho umenia apod. · NACHÁDZAŤ VLASTNÝ TVORIVÝ SPÔSOB SEBAVYJADRENIA VO VYBRANÝCH MÉDIÁCH VÝTVARNÉHO UMENIA - HUDOBNÉHO UMENIA - PROZAICKÉHO ALEBO POETICKÉHO TEXTU - TANEČNÉHO UMENIA - DRAMATICKÉHO UMENIA - INTERMEDIÁLNEHO UMENIA A POD. ŠTYLIZOVAŤ VLASTNÝM SPÔSOBOM. · Všímať si procesy hodnotenia kultúrnych predmetov. · INTERPRETOVAŤ SOCIÁLNU A INDIVIDUÁLNU PODMIENENOSŤ |
· Estetično. · Tvorba. · Krásny, pekný, škaredý, smiešny, komický, banálny, fádny, tragický, elegantný, lahodný, malebný, naivný, patetický, sentimentálny, tajuplný a pod. (Učiteľ vyberá podľa individuálnych zážitkov žiakov i podľa materiálu a technických prostriedkov, ktoré má k dispozícii.) · Estetické vnímanie, estetický zážitok, kultúrna hodnota, kultúrny predmet, estetická tvorivosť, remeselná zručnosť, umelecké dielo, umenie, umelecký druh, vyjadrovací prostriedok, kritérium. |
· Prítomnosť estetična v správaní, v prostredí, v
produktoch našej činnosti. · Rozdiel medzi vecným pomenovaním "kultúrny" (= súčasť kultúry) a hodnotiacim označením "kultúrny" (= vnímaný pozitívne, "nekultúrny" = vnímaný negatívne). · Slová, ktorými pomenúvame a opisujeme estetické zážitky. · Hlavné kritériá pre odlíšenie estetického zážitku od iných zážitkov. · Hlavné kritériá pre odlíšenie umelecké diela od iných artefaktov. · Hlavné kritériá pre odlíšenie estetickej úrovne ľudskej činnosti od mimoestetickej. |
1.B Interaktívne poznatky a informácie
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie Výkonový štandard (Žiak/žiačka dokáže...) |
Obsahový štandard(Žiak/žiačka sa naučil/a...) | |
Pojmy | Témy | ||
· Žiak sa učí kriticky myslieť. · Žiak sa učí získavať a spracúvať informácie pre svoju kultúrnu aktivitu. |
· Používať rôzne informácie na
rozvoj vlastného pohľadu na svet kultúry. AKTÍVNE
VYHĽADÁVAŤ A SPRACÚVAŤ INFORMÁCIE, VYUŽÍVAŤ ICH PRE SVOJE
KRITICKÉ MYSLENIE A PRE ROZVOJ SCHOPNOSTÍ SEBAVYJADRENIA. · AKTÍVNE VYHĽADÁVAŤ A SPRACÚVAŤ INFORMÁCIE, KTORÉ PREHLBUJÚ JEHO/JEJ ESTETICKÉ ZÁŽITKY A FORMUJÚ JEHO/JEJ ESTETICKÉ NÁZORY. · Uvedomovať si súvislosti medzi informáciami a vlastnými názormi. · Orientovať sa v informáciách potrebných pre vyjadrovaciu činnosť. · Hľadať zdroje a nástroje pre sebavyjadrenie. · ZVOLIŤ MOTÍV PRE VLASTNÉ VÝTVARNÉ, LITERÁRNE, HUDOBNÉ ALEBO INÉ SPRACOVANIE. VYBRAŤ SI VYJADROVACIE PROSTRIEDKY A MÉDIÁ, KTORÝMI VYJADRÍ ZVOLENÝ (ZADANÝ). |
· Informačné zdroje, informácia, estetický zážitok,
kultúrna hodnota. · Originál, kópia, falzifikát, plagiát. · Materiálne vlastníctvo - duševné vlastníctvo. Copyright. |
· Odlišovanie relevantnej informácie o kultúre od zbytočnej. · Charakter a možnosti vybraných informačných zdrojov (podľa vlastných osobných možností a potrieb). · Narábanie s informačnými zdrojmi. · Etická rovina využívania informačných zdrojov. · Autorské právo. |
1.C Interaktívne používať technológiu
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie Výkonový štandard (Žiak/žiačka dokáže...) |
Obsahový štandard(Žiak/žiačka sa naučil/a...) | |
Pojmy | Témy | ||
· Žiak sa učí vnímať súvislosti kultúrnej a
technickej tvorby. · Žiak sa učí vnímať jednotlivé umelecké druhy. · Žiak sa učí prakticky manipulovať s vyjadrovacími prostriedkami umenia a kultúry. |
· Pomenovať niekoľko materiálov,
ktoré sa používajú v kultúre alebo v technike. · POMENOVAŤ A CHARAKTERIZOVAŤ HLAVNÉ VLASTNOSTI VYBRANÝCH MATERIÁLOV VYUŽÍVANÝCH V TECHNIKE A V KULTÚRE. · ODLIŠOVAŤ TECHNOLOGICKÚ A KULTÚRNU ÚROVEŇ V NARÁBANÍ S MATERIÁLOM. · Pomenovať vyjadrovacie prostriedky jednotlivých typov estetických činností (vizuálne, zvukové, rečové, pohybové, akčné, dramatické). · CHARAKTERIZOVAŤ VYJADROVACIE PROSTRIEDKY JEDNOTLIVÝCH TYPOV ESTETICKÝCH ČINNOSTÍ (VIZUÁLNE, ZVUKOVÉ, REČOVÉ, POHYBOVÉ, AKČNÉ, DRAMATICKÉ). · Pomenovať hlavné vyjadrovacie prostriedky jednotlivých skupín umení: výtvarných umení, hudobných umení, literatúry, dramatických umení, umení v elektronických médiách. · CHARAKTERIZOVAŤ HLAVNÉ VYJADROVACIE PROSTRIEDKY JEDNOTLIVÝCH SKUPÍN UMENÍ: VÝTVARNÝCH UMENÍ, HUDOBNÝCH UMENÍ, LITERATÚRY, DRAMATICKÝCH UMENÍ, UMENÍ V ELEKTRONICKÝCH MÉDIÁCH. · Kombinovať základné vyjadrovacie prostriedky z hlavných skupín umení pre vlastnú estetickú činnosť. · TVORIVO POUŽÍVAŤ VYBRANÉ MÉDIÁ, NÁSTROJE, MATERIÁLY, VYJADROVACIE PROSTRIEDKY A TECHNICKÉ POSTUPY ZA ÚČELOM VYJADRENIA ZÁŽITKU, FANTÁZIE, PREDSTAVY ALEBO MYŠLIENKY. · Opísať médiá, nástroje, materiály vyjadrovacie prostriedky a technické postupy, ktoré používa. · ODLIŠOVAŤ TECHNOLOGICKÉ VLASTNOSTI MATERIÁLOV A ICH VÝRAZOVÝ, SYMBOLICKÝ A ESTETICKÝ POTENCIÁL. · POROVNÁVAŤ CIEĽ A ÚČINOK VYJADROVACÍCH PROSTRIEDKOV JEDNOTLIVÝCH DRUHOV UMELECKÝCH ČINNOSTÍ. |
· Materiál, kov, textil, drevo, sklo, PVC, zvuk, slovo,
gesto (a ďalšie podľa výberu učiteľa). · Nástroj, výrobok, dielo, artefakt, prírodný predmet. · Kultúra slova a reči, vizuálna kultúra, auditívna kultúra, kultúra pohybu, akcia a priestor v kultúre, médiá. · Kultúra, technika. · Slovesné umenia, výtvarné umenia, hudobné umenia, dramatické a scénické umenia, rozhlasové umenie, televízne a filmové umenie (videoumenie). · Médiá a masové médiá, elektronické médiá, spravodajstvo, manipulácia, reklama, klip. · Estetická činnosť, umelecká tvorba, vyjadrovací prostriedok, sebavyjadrenie, zobrazenie, kultúrna aktivita. · Ľudová kultúra. Tradičná kultúra etník, folklór, mestský folklór, mestská ľudová tvorba, naivná tvorba (insitné umenie). Originál, kópia,falzifikát, plagiát. |
· Jednota a rozdiely technickej a kultúrnej tvorby. · Technická tvorba ako nástroj pre prispôsobovanie životného prostredia človeku. · Kultúrna tvorba v súvislostiach s technikou a technickou tvorbou. · Estetická činnosť - spôsob, akým človek upravuje svoje prostredie. · Kultúrna tvorba ako vyjadrovanie obsahov psychiky aj ako reflexia skutočnosti. Charakter a možnosti materiálu v jednotlivých umeleckých druhoch. · Charakter a možnosti multimediálnych nástrojov, internetu. |
· Žiak si osvojuje zručnosti pre prácu s dvoma vybranými
oblasťami kultúrnej tvorby alebo s dvoma vybranými umeleckými druhmi. · Žiak sa učí prezentovať výsledky svojej tvorby. |
· Opísať vyjadrovacie prostriedky
dvoch vybraných oblastí kultúrnej torby (alebo dvoch vybraných umeleckých
druhov). · Využívať vyjadrovacie prostriedky dvoch vybraných oblastí kultúrnej tvorby (alebo dvoch vybraných umeleckých druhov) pre vlastnú estetickú činnosť. · Opísať výsledok svojej estetickej činnosti. · VYJADRIŤ SVOJE ZÁŽITKY A PREDSTAVY V MATERIÁLE DVOCH VYBRANÝCH OBLASTÍ KULTÚRNEJ TORBY (ALEBO DVOCH VYBRANÝCH UMELECKÝCH DRUHOV), REFLEKTOVAŤ A OPISOVAŤ, ČO ROBÍ. · TVORIVO VYUŽÍVAŤ MATERIÁL VYBRANÝCH UMELECKÝCH DRUHOV PRE ESTETICKÚ ČINNOSŤ (PRE TVORBU ESTETICKÝCH ARTEFAKTOV). · UCELENE PREDSTAVIŤ VÝSLEDOK SVOJEJ ESTETICKEJ ČINNOSTI PRED KOLEKTÍVOM. |
(Žiak si pod vedením učiteľa vyberá dve oblasti kultúrnej
tvorby a dva z umeleckých druhov, do ktorých prenikne hlbšie.) · Vybrané pojmy podľa tej oblasti kultúrnej tvorby, ktorej sa žiaci budú venovať. · Slovesná kultúra a slovesné umenia: .... · Vizuálna kultúra a výtvarné umenia: .... · Auditívna kultúra a kultúra reči: ... · Hudobná kultúra a hudobné umenia: ... · Pohybová kultúra, scéna, dramatické umenia: .... Nové technické médiá v kultúre, televízne umenie, videoumenie, rozhlasové umenie: .... |
(Žiak si pod vedením učiteľa vyberá dve oblasti kultúrnej
tvorby a dva z umeleckých druhov, do ktorých prenikne hlbšie.) · Jazyková rozmanitosť ľudstva. Tvarová, zvuková, priestorová rozmanitosť sveta okolo nás. · Základy kompozície v rôznych oblastiach tvorby. · Zmysel experimentovania v kultúre a v umení. · Možnosti jednotlivých techník a materiálov využívaných v tvorivej činnosti. · Pretavovanie svojej predstavy do rôzneho materiálu. Realizácia vlastných predstáv prostredníctvom rôznych materiálov. · Synkretické formy tvorivého vyjadrenia (spojenie slova, zvuku-hudby, pohybu, obrazu, scény, dramatickej akcie...) · Spôsoby komunikovania o vlastnej práci a jej prezentácia. |
2. Interagovanie v heterogénnych skupinách
2.A Nadviazať dobrý vzťah s inými
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie Výkonový štandard (Žiak/žiačka dokáže...) |
Obsahový štandard(Žiak/žiačka sa naučil/a...) | |
Pojmy | Témy | ||
· Žiak sa učí rešpektovať rozličné životné štýly. | · Všímať si individuálne životné
štýly vo svojom okolí. · Pomenovať znaky svojho životného štýlu. · INTERPRETOVAŤ POZITÍVA A NEGATÍVA VLASTNÉHO ŽIVOTNÉHO ŠTÝLU. · Rozpoznať znaky konzumného životného štýlu. · SAMOSTATNE HODNOTIŤ ZNAKY KONZUMNÉHO ŽIVOTNÉHO ŠTÝLU. · Akceptovať rôznorodé kultúrne prejavy. · PREJAVOVAŤ EMPATICKÉ SPRÁVANIE VOČI ODLIŠNÝM ŽIVOTNÝM ŠTÝLOM. |
· Životný štýl, denný režim, zdravie, humánnosť - nehumánnosť, kultúrnosť - nekultúrnosť, konzumnosť, alternatívny životný štýl. | · Kultúrna rôznorodosť v Európe. |
2.B Kooperovať, pracovať v tímoch
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie Výkonový štandard (Žiak/žiačka dokáže...) |
Obsahový štandard(Žiak/žiačka sa naučil/a...) | |
Pojmy | Témy | ||
· Žiak sa učí vnímať kultúru v životnom priestore a zaujímať ekologické postoje. | · Venovať pozornosť geografickým
súvislostiam kultúrneho správania. · Všímať si ekologické aspekty ľudskej činnosti. · ODHAĽOVAŤ EKOLOGICKÉ DÔSLEDKY ĽUDSKEJ ČINNOSTI. · Prejavovať jednoduché ekologické správanie. |
· Kultúrny priestor, ekológia, životné prostredie, trvalo udržateľný rozvoj, turistika. | · Informácie o dôsledkoch poškodzovania prírody. · Ekologické správanie v každodennom živote. · Princípy trvalo udržateľného rozvoja. |
· Žiak sa učí vážiť si vedu a poznanie. | · Uznávať zmysel vedy v spoločnosti. · NACHÁDZAŤ ARGUMENTY PRE UŽITOČNOSŤ VEDECKÉHO POZNANIA V ROZVOJI JEDNOTLIVCA A SPOLOČNOSTI. · Pomenovať hlavné príklady zneužitia vedy v histórii. · ODHAĽOVAŤ ZNEUŽITIE VEDY V HISTÓRII A V SÚČASNOSTI. · ODLIŠOVAŤ VEDECKÉ A KAŽDODENNÉ POZNANIE. |
· Veda, poznanie, technika, humanitné a spoločenské vedy, prírodné vedy, technické vedy. | · Základné informácie o hlavných skupinách vied. · Základné princípy vedeckého poznávania. · Základné princípy každodenného poznania. |
· Žiak rozumie poslaniu viery a učí sa rešpektovať cudziu vieru. | · Rešpektovať vieru iných ľudí. · Reprodukovať informácie o kultúrnych kontextoch náboženstva a viery. · POMENOVAŤ KULTÚRNE KONTEXTY VIERY. · Akceptovať odlišné prejavy náboženského správania. · TOLEROVAŤ INÉ NÁBOŽENSTVÁ. |
· Náboženstvo, viera, transcendentno, boh-božstvo-Boh, cirkev, sekta, mýtus, mágia, rituál. Svetové náboženstvá, národné náboženstvá. | · Osobná viera.· Kľúčové princípy kresťanstva.· Hlavné charakteristiky svetových náboženstiev. |
· Žiak vníma kultúru tela a pohybu. · Žiak sa učí rozumieť zmyslu športu. |
· Uznávať zmysel kultúry tela a športu. · Odlíšiť zdraviu škodlivé fyzické aktivity. · OCEŇOVAŤ ZMYSEL SÚŤAŽENIA V SPOLOČNOSTI. |
· Šport (výkonnostný, vrcholový, rekreačný), kultúra
tela, nudizmus, fitness, exhibicionizmus. · Kalokagathia. · Rod - sexualita, erotika - pornografia. · Fanúšik, olympijské hry, súťaž, výkon. |
· Zmysel starostlivosti o telo a športu. · Zdravý životný štýl, vzájomné ovplyvňovanie tela a mysle. · Starogrécka kalokagathia. · Základné informácie o olympijskom hnutí. |
2.C Zvládať a vyriešiť konflikty
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie Výkonový štandard (Žiak/žiačka dokáže...) |
Obsahový štandard(Žiak/žiačka sa naučil/a...) | |
Pojmy | Témy | ||
· Žiak sa učí kultúrne a efektívne komunikovať. | · Oceňovať význam etikety v spoločenskom
styku. · Využívať základné pravidlá etikety. · KULTÚRNE A KONŠTRUKTÍVNE KOMUNIKOVAŤ S VYUŽÍVANÍM PRAVIDIEL ETIKETY. · PRISPÔSOBOVAŤ SVOJE SPRÁVANIE PRAVIDLÁM ETIKETY A KONKRÉTNEJ SITUÁCII. · Reflektovať kultúrnosť či nekultúrnosť správania ľudí vo vybraných situáciách. · OPISOVAŤ DÔSLEDKY REŠPEKTOVANIA A NEREŠPEKTOVANIA PRAVIDIEL ETIKETY V KAŽDODENNEJ KOMUNIKÁCII. |
· Etiketa - morálka - etika, slušnosť, neslušnosť, komunikácia, kultúrnosť - nekultúrnosť. | · Pravidlá etikety. · Pravidlá efektívnej komunikácie. |
3. Autonómne konanie
3.A Konať v rámci veľkého obrazu / kontextu
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie Výkonový štandard (Žiak/žiačka dokáže...) |
Obsahový štandard(Žiak/žiačka sa naučil/a...) | |
Pojmy | Témy | ||
· Žiak sa učí chápať procesy v súčasnej kultúre a zaujímať k nim vlastné stanoviská. | · Rozlišovať rôzne vrstvy
kultúry. · Diskutovať o vybraných produktoch súčasnej populárnej kultúry. · OPÍSAŤ CHARAKTERISTICKÉ ČRTY SÚČASNEJ POPULÁRNEJ KULTÚRY. · SAMOSTATNE HODNOTIŤ ARTEFAKTY POPULÁRNEJ KULTÚRY. · VYBRAŤ SI ZO SÚČASNEJ KULTÚRY ARTEFAKTY, KTORÉ SA MU/JEJ PÁČIA. ZDÔVODNIŤ SVOJ VÝBER. · Vnímať zmysel kultúrnych alternatív A ILUSTROVAŤ HO NA KONKRÉTNYCH KULTÚRNYCH ARTEFAKTOCH ALEBO NA SPRÁVANÍ ĽUDÍ. · Rozhodnúť, či považuje predmet za gýč. ZDÔVODNIŤ SVOJE ROZHODNUTIE. · TVORIŤ SI KRITÉRIÁ NA ODLÍŠENIE EROTICKÝCH ARTEFAKTOV OD PORNOGRAFIE. · Pomenovať postoje voči móde u seba a u druhých. · DEMONŠTROVAŤ SAMOSTATNÉ POSTOJE VOČI MÓDE. |
· Populárna kultúra, masová kultúra, dominantná kultúra, subkultúra, umelecký biznis, masové médium, show, komercializácia, počítačové hry, gýč, móda, kult tela - sexualita - erotika - pornografia, móda, ozdoba, estetický vkus, estetická norma, kultúrnosť - nekultúrnosť. | · Princípy fungovania populárnej kultúry. · Princípy trhu s kultúrou. · Význam a hlavné mechanizmy vzniku a šírenia módy a ozdobovania tela v Európe. · Vybrané informácie o premenách kultúry 20.-21. st. v kontexte spoločenských udalostí a geografických určení (avantgardy, povojnová moderna, postmoderna), s dôrazom na kľúčové umelecké diela. Preberajú sa rôzne umelecké druhy (literatúra, výtvarné umenia, hudobné umenia a pod.) |
· Žiak sa učí vnímať a rozumieť miesto seba samého, svojej doby a svojho regiónu v tradícii | · Rozoznať časové a priestorové
kontexty kultúry. · Odlíšiť hlavné etapy vývinu európskej kultúry. · Stručne vysvetliť zmysel a ciele umenia. · Priradiť umelecké dielo k etape vývoja kultúry. · POROZUMIEŤ ZÁKLADNÝM PRINCÍPOM EURÓPSKEJ IKONOGRAFIE. · INTERPRETOVAŤ HISTORICKÉ KORENE SÚČASNEJ KULTÚRY. · INTERPRETOVAŤ KĽÚČOVÉ CHARAKTERISTIKY PREBERANÝCH ETÁP Z VÝVOJA EURÓPSKEJ KULTÚRY. · Pomenovať hlavné svetové kultúrne okruhy. · OPÍSAŤ HLAVNÉ ZNAKY HLAVNÝCH SVETOVÝCH KULTÚRNYCH OKRUHOV. · VYBRAŤ SI Z HISTÓRIE KULTÚRY ARTEFAKTY, KTORÉ SA MU/JEJ PÁČIA. ZDÔVODNIŤ SVOJ VÝBER. · Čítať s porozumením - sumarizovať text, hľadať kľúčové slová, analyzovať základnú štruktúru textu, kategorizovať hlavné štýlotvorné činitele v texte. · PRACOVAŤ S NÁSTROJMI NA ANALÝZU A INTERPRETÁCIU UMELECKÝCH DIEL. · Pomenovať kľúčové artefakty alebo procesy z kultúrnej histórie svojej obce alebo regiónu. · INTERPRETOVAŤ MIESTO SVOJEJ OBCE ALEBO REGIÓNU VO VÝVINE KULTÚRY SLOVENSKA. |
· Antika, byzantská kultúra, románska Európa, gotika,
humanizmus, renesancia, barok, klasicizmus, osvietenstvo, romantizmus (výber
období učiteľ prispôsobí výberu kultúrnych artefaktov, ktoré použije
na vyučovaní). · Ikonografia, znak, symbol, hodnota, význam, ľudová kultúra, umelecké dielo, vybrané pojmy poetiky (podľa učiteľovho výberu kultúrnych artefaktov). · Kultúrny okruh. |
· Kľúčové znaky hlavných etáp vo vývine európskej
kultúry od staroveku po 19. st. · Kultúrne artefakty vybraných etáp. · Základné prvky európskej ikonografie. · Základné informácie o tradičnej ľudovej kultúre vlastného etnika, resp. obce alebo regiónu. · Základné informácie o mestskej a insitnej (neprofesionálnej) tvorbe vlastnej obce alebo regiónu. · Hlavné okruhy svetovej kultúry: euro-atlantický, indický, čínsky, tichomorský, africký. · Základné informácie o zvláštnostiach euro-atlantického kultúrneho okruhu. Európsky koncept umenia ako vyčlenenej kultúrnej tvorby a oblasti kultúry. |
3.B Utvárať a riadiť osobné plány a životné projekty
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie Výkonový štandard (Žiak/žiačka dokáže...) |
Obsahový štandard(Žiak/žiačka sa naučil/a...) | |
Pojmy | Témy | ||
· Žiak sa učí kriticky myslieť, samostatne cítiť a konať. | · Diskutovať o ponuke médií a
reklamy. · ANALYZOVAŤ A HODNOTIŤ PONUKU MÉDIÍ A REKLAMY. ODHAĽOVAŤ MEDIÁLNE A REKLAMNÉ MANIPULÁCIE. · Samostatne vyhľadávať informácie. · SAMOSTATNE SPRACOVÁVAŤ INFORMÁCIE. · Akceptovať relatívnosť kultúrnych hodnôt. · Uvedomovať si strety kultúr. · Utvárať si vlastné názory na kultúru a kultúrne postoje. · Formulovať vlastné kultúrne záujmy. · SAMOSTATNE HODNOTIŤ INÉ KULTÚRY. · ROZOZNÁVAŤ VÝRAZNEJŠIE KULTÚRNE STEREOTYPY. · PREJAVOVAŤ EMPATIU K INÝM KULTÚRAM. |
· Médium (verejnoprávne, súkromné, elektronické, tlačové),
masové médium, masová kultúra, globalizácia, manipulácia, reklama,
propaganda, agitácia, idol, ideál. · Informácia, dáta, databáza, internet, internetové vyhľadávače, knižnica, katalóg, bibliografia. · Norma, hodnota, význam, tolerancia - intolerancia, kultúrny konflikt, stereotyp, predsudok, multikulturalizmus, globalizácia. · Dialóg, konfrontácia, polemika. |
· Základné fakty o fungovaní médií, reklamy a masovej
kultúry. · Rôzne informačné zdroje a práca s nimi. · Súčasné strety kultúr a kultúrne dialógy. · Charakteristiky kultúrneho konfliktu. · Politické, právne, ekonomické, geografické a mocenské súvislosti vybraného kultúrneho konfliktu. |
3.C Brániť a presadzovať práva, záujmy, obmedzenia a potreby
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie Výkonový štandard (Žiak/žiačka dokáže...) |
Obsahový štandard(Žiak/žiačka sa naučil/a...) | |
Pojmy | Témy | ||
· Žiak sa učí rozumieť súčasným procesom v kultúre, zaujímať k nim vlastné stanoviská. | · Diskutovať o obsahoch médií. · Formulovať vlastné názory na kultúrne artefakty. · PRACOVAŤ S NÁSTROJMI NA ANALÝZU A INTERPRETÁCIU UMELECKÝCH DIEL. · ZDÔVODNIŤ SVOJE ROZHODNUTIE, ŽE PREDMET JE UMELECKÝM DIELOM, BRAKOM ALEBO GÝČOM. · Vnímať časové a priestorové kontexty súčasnej kultúry. |
· Kultúra, tvorba, kultúrne inštitúcie. · Masová kultúra. · Umenie, umelec, umelecké dielo, umelecká tvorba, umelecké inštitúcie, mecenáš, zberateľ, trh s umením, marketing, umelecká avantgarda, postmoderna, masové médium. · Euro-atlantický kultúrny okruh. · Znak, symbol, hodnota, význam, vybrané pojmy poetiky (podľa učiteľovho výberu kultúrnych artefaktov). |
· Podrobnejšie informácie o kultúrnych procesoch v
20.-21. storočí. · Fungovanie masových médií v súčasnej kultúre. · Trh s kultúrnymi produktmi. |