Rámcový vzdelávací plán - Jedinec-osobnosť
Zámerom VO je rozvíjať osobnosť žiaka a pomôcť žiakovi zorientovať a sebaidentifikovať sa v sociálnych, kultúrnych, sexuálnych, rodovocitlivých i kultúrno-prírodných vzťahoch, ktorých je každý človek nevyhnutnou súčasťou.
Ciele VO: rozvoj osobných kompetencií žiaka pomocou troch kľúčových kategórií: intrapersonálne (žiak - osobnosť), interpersonálne (žiak - spoločnosť a jednotlivci), integrálne (žiak - svet).
Štruktúra vzdelávacej oblasti
Obsahová náplň
Ja - osobnosť:
- sebaidentifikovať sa v hodnotovej, náboženskej, sexuálnej a kultúrnej oblasti,
- viesť žiakov, aby pomocou svojich individuálnych schopností cieľavedome budovali a rozvíjali svoju osobnosť s vlastnými názormi a postojmi,
- rozvíjať svoje pracovné návyky, schopnosti a zručnosti,
- naučiť sa prirodzene cítiť zodpovednosť k sebe a zodpovednosť za svoje konanie.
Ja - spoločnosť:
- zlepšovať a rozvinúť svoje komunikačné zručnosti a schopnosti porozumenia vo vzťahu k iným - na základe svojej autenticity,
- prijať a presadzovať hodnotu tolerancie k opačnému pohlaviu, k inej rase, náboženstvu, kultúre, či názorom v každodennom živote,
- naučiť sa obhajovať svoj vlastný názor a nenásilne presadzovať svoju osobnú skúsenosť, poznanie, presvedčenie a vieru,
- chápať a rešpektovať slobodu iných.
Ja - svet:
- uspokojivo zvládať životné podmienky a zmeny súčasného sveta,
- prehĺbiť svoju orientáciu vo svete na lokálnej aj globálnej úrovni,
- porozumieť vzťahom kultúra - príroda a človek - príroda, rešpektovať hodnotu prírody a života.
- byť kritický voči prijímaným informáciám a vedieť samostatne identifikovať spoločenské stereotypy (rodové, protikultúrne, protiprírodné,, a pod.) a mať snahu ich kriticky hodnotiť
VO postupuje v dvoch štvorročných cykloch:
- prima až kvarta: sebaidentifikácia osobnosti žiaka, vo vzťahu k lokálnemu životnému a personálnemu okoliu žiaka (od žiaka k rodine a k okoliu),
- kvinta až oktáva: sebaidentifikácia osobnosti žiaka od vzťahov osobných po globálne
(od žiaka k partnerovi a k svetu).
Obsah VO pri procese identifikácie sa žiaka smeruje od známeho k neznámemu, od osobného ku globálnemu, od blízkeho k vzdialenejšiemu. VO v obidvoch cykloch využíva hlavne zážitkové učenie, ktoré je najvhodnejšou metódou pre vytváranie a osvojovanie si postojov.
Poznámka: Okrem profilových predmetov je dôležité VO Jedinec zharmonizovať s ostatnými vzdelávacími oblasťami, aby nedošlo k nesúladu medzi hodnotami tejto vzdelávacej oblasti a praxou v oblastiach ostatných.
I. Interaktívne využívanie nástrojov
a) Schopnosť interaktívne využívať jazyk, symboly a texty
Výkonový štandard | Obsahový štandard | Tematický celok | |
1.Vedieť komunikovať adekvátne komunikačnej situácii | Rozlíšiť slušnú a neslušnú
komunikáciu.
Charakterizovať pojmy Vyjadriť a pomenovať minimálne 2 chyby v komunikácii Vyjadriť min.2 dôsledky chýb vyplývajúcich z komunikácie pre jednotlivca Odlíšiť názor, emócie a fakty v komunikácii Vyjadriť vlastný názor a city Trénovať primerané reakcie v rozličných situáciách |
Komunikácia Nevhodná komunikácia Slušná komunikácia Neslušná komunikácia Etiketa v komunikácii komunikačný šum Chyby v komunikácii (min.2) Dôsledky chýb v komunikácii (min.2) Názor bežné, výnimočné, nebezpečné situácie v komunikácii, |
Komunikácia
Komunikácia v rôznych situáciách |
2.Vedieť sa adekvátne komunikačnej situácii vyjadrovať písomne | Rozlíšiť kedy je potrebné použiť formálnu
komunikáciu Vymenovať spoň 2 situácie, keď je potrebné použiť formálnu komunikáciu Vyjadriť písomne problém, Napísať životopis Nájsť kompetentnú štátnu inštitúciu a zodpovedného pracovníka Adresovať formálny list, ktorým môže vyriešiť svoj problém. |
Formálna komunikácia
formálny list, sťažnosť |
Formálna komunikácia |
3.Vedieť aktívne počúvať počúvať a korigovať svoj názor | Nacvičiť vecné argumentovanie Rozumieť rozdielu medzi názorom, postojom a argumentom Charakterizovať parafrázu Nacvičiť parafrázu Vymenovať spoň 2 pravidlá debaty |
Názor Postoj Argument Aktívne počúvanie Parafráza Reflexia debata |
Čo hovoria ostatní
Môj názor |
4.Vedieť čítať s porozumením súvislé aj nesúvislé texty(grafy, diagramy, tabuľky | Priradiť symboly (znaky) k informáciám
Nájsť aspoň symbol (znak) z občianskeho života, z politického života, z každodenného života a vyjadriť obsah ich odkazu Z výrobku vyjadriť význam aspoň 2 spotrebých symbolov Poznať a vyjadriť význam aspoň 2 enviromentálnych symbolov symbolov na výrobkoch Vymenuj aspoň 2 dôvody označovania výrobkov enviromentálnymi symbolmi Charakterizovať pojmy Rozumieť rozdielu medzi zákonom a ústavným zákonom. Vyhľadať v zákone požadovanú informáciu (o rodine zo zákona o rodine, o trestnej zodpovednosti mladistvých z trestného zákona, o právach človeka zo Všeobecenej deklarácie ľudských práv, práva detí z Dohovoru o právach dieťaťa) Vymenovať aspoň 3 ľudské práva Nájsť a vyjadriť podstatu z vybraného paragrafu zákona, alebo školského poriadku Pomenovať aspoň 2 vlastnosti legislatívneho textu |
Skratka informácie - symbol (znak)
Znaky a symboly z občianskeho, politického kultúrneho i každodenného života Štátne znaky a symboly Spotrebné symboly a ich význam Enviromentálne hodnotenie výrobkov Dôvody označovania výrobkov enviromentálnymi symbolmi Legislatíva Všeobecná deklarácia ľudských práv Význam zákonov Vlastnosti legislatívneho textu |
Aký symbol ma reprezentuje?
Čo reprezentujú ostatné symboly? |
b) Interaktívne používať poznatky a informácie
1.Vedieť vyhľadávať, zatrieďovať a využívať informácie z informačných databáz i svoje vlastné poznatky | Vyhľadať informácie o vzniku světa v
elektronických i tradičných databázach.
Systematizovať informácie o rôznych teóriách do schémy. Vybrať a určiť z informácií o vzniku podstatu. Nájsť podobnosti a súvislosti medzi teóriami. Zhodnotiť príbuznosť predstáv o vzniku a príbuznosť prívržrncov jednotlivých teórií. Vymenovať 5 hlavných hodnôt kresťanstva. Vymenovať 5 princípov kresťanstva. Aplikovať princípy kresťanstva v príkladovej situácii. Vymenovať 3 hlavné hodnoty islamu. Vymenovať 3 princípy islamu. Aplikovať princípy islamu v príkladovej situácii. Vymenovať 3 hlavné hodnoty vybraného náboženstva.. Vymenovať 3 princípy vybraného náboženstva. Aplikovať princípy vybraného náboženstva v príkladovej situácii Charakterizovať euroamerickú civilizáciu Zhodnotiť riziká euroamerickej civilizácie. Pomenovať aspoň 2 riziká. Charakterizovať spoločenské usporiadanie v
euroamerickej civilizácii. Pomenovať piliere islamskej civilizácie Pomenovať piliere vybranej východnej civilizácie. Vyjadriť aspoň 5 vlastných nemateriálnych hodnôt.
|
Evolučná teória vzniku sveta Teória stvorenia sveta (kresťanská) Zmiešané teórie Evolučná teória o vzniku človeka Náuka a princípy kresťanstva Náuka a princípy islamu Náuka a princípy voliteľného neteistického náboženstva
Euroamerická civilizácia Spoločenské usporiadanie Životný štýl Dôsledky modernity Islamská civilizácia Voliteľná východná civilizácia Nemateriálne a materiálne hodnoty |
Náboženské predstavy o vzniku sveta a človeka
Náboženstvá a hodnoty
Spoločenské systémy
Kultúrne civilizácie
Vlastné hodnoty |
2.Kriticky myslieť, vedieť vyjadriť svoj názor | Vymenovať aspoň 3 funkcie náboženstva
Vymedziť dobro zlo podľa Desatora a šaríje Aktívne používať osvojené informácie k budovaniu a vyjadreniu vlastného názoru, vedieť si overiť hodnotu ponúkaných informácií, k novým informáciám zaujať vlastný postoj, ústne a písomne ho vyjadriť. |
Funkcia náboženstva
Mravné poriadky - stanovovanie dobra a zla Vplyv náboženstiev na spoločenské pravidlá - zákony
|
Náboženstvá - význam náboženstva pre spoločnosť |
3. Uplatňovať myšlienkové logické operácie | Vyhľadať a náchádzať príčiny rôznych spoločenských javov a udalostí, predpokladať i ďalší vývoj na základe základných myšlienkových operácií. | Zovšeobecnenie Podstata Hodnotové podobnosti medzi kresťanstvom, islamom a vybraným neteistickým náboženstvom Hodnotové rozdiely medzi kresťanstvom, islamom a vybraným neteistickým náboženstvom Ekonomické hľadisko zachovania biodiverzity |
Náboženstvá - podobnosti a rozdiely |
4. Byť schopný riešiť problémy | Analyzovať a identifikovať príčiny vybraného
aktuálneho násilného konfliktu.
Pomenovať aspoň dôsledky násilného konfliktu. Navrhnúť iné spôsoby riešenia konflilktu. Nájsť aspoň 2 historické príklady násilného riešenia náboženstiev a ideológií. Nájsť aspoň 3 možné problémy vlastnej budúcnosti. Natrénovať reklamáciu kúpeného produktu. Pomenovať možnosti riešenia vybraného občianskeho
problému.
|
Násilný konflikt Dôvody násilného riešenia problémov Kresťanské misie Móda východných náboženstiev Problémy zákazníka Problémy občana |
Náboženstvá - problémy šírenia náboženstva riziká sektárskeho vplyvu
Problémy zákazníka Problémy občana |
c) Interaktívne používať technológiu
1.Vedieť zodpovedne narábať s modernými technológiami | Nájsť relevantné informácie o vybranej významnej
osobnosti. Spracovať informácie do powerpointovej prezentácie. Použiť prezentačnú technológiu na prezentácii. Charakterizovať pojmy. |
1 Osobnosť (voliteľná) ako vzor zo
slovenských ia 1 zo svetových dejín
Plagiátorstvo |
Hľadanie vzorov zo slovenských i svetových
dejín
Problémy moderných technológií |
Poukázať rozdiely v prírodnom a umelom
prostredí, charakterizovať,
Pomenovať priradiť, vytvoriť reklamu |
Prirodzené prírodné prostredie Umelé prostredie Technika Príklady využitia techniky, pri ochrane prírody a
krajiny na Slovensku |
Technika a príroda
Praktické využitie techniky pri ochrane životného prostredia |
|
Rozlišovať spotrebné technológie na základe
viacerých parametrov.
Pomenovať a charakterizovať vlastnosti výhodných a nevýhodných technológií. Rozumieť výhodnosti používania šetrnejších technológií Charakterizovať jednotlivé spôsoby výroby energie. Pomenovať výhodu a nevýhodu pre kažý spôsob výroby energie. |
Šetrenie energie v domácnosti Energeticky výhodný spotrebič Energeticky nevýhodný spotrebič Kvalitný spotrebič Energetická trieda Enviromentálne parametre Dlhodobá návratnosť Zdroje a výroba energie - tepelné elektrárne, jadrové elektrárne, veterné, vodné elektrárne, biopalivo, solárne panely |
Lepšie využívanie energie
Energia a jej využitie |
|
Charakterizovať hodnoverný a nehodnoverný
zdroj informácií.
Overiť si zdroj informácie alternatívnym prameňom Charakterizovať manipuláciu. Charakterizovať propagandu. Vyhodnotiť pravdivosť informácie. Popísať účelovosť informácie Prezentovať fakty vybranej udalosti Charakterizovať korektnosť a nekorektnosť |
Hodnoverný zdroj Nehodnoverný zdroj Overovanie Manipulácia Propaganda Pravda Účelovosť Vecnosť Korektnosť |
Overovanie pravdivosti informácií | |
Žiak dokáže žiadané informácie vyhľadávať v internetových databázach, dokáže ich technicky spracovať a vie využiť technológiu i na prezentáciu svojej témy spolužiakom - vie pracovať s internetom, MS Office, vie upravovať i kopírovať obrázky, skenovať, vie používať videoprojektovú technológiu, používa fotoaparát,diktafón, i nové funkcie telefónov, pozná význam nových technológií.Rozoznávať riziká (závislosť) vyplývajúce z nadmerného používania informačných technológií (internet, chat, telefonovanie, esemeskovanie, hranie hier, pozeranie TV, počúvanie mp3) |
II. Interagovanie v heterogénnych skupinách
a) Nadviazať dobrý vzťah s inými
1.Vedieť budovať vzťahy s druhými | Rozumieť rozdielu medzi pojmami osoba,
osobnosť, charakter, temperament.
Vymenovať aspoň 5 dobrých a 5 zlých vlastností druhého
človeka Charakterizovať pojem. Vedieť popísať vlastnú individualitu. Charakterizovať pojem. Prejaviť empatiu k citom prežívaniu iných, Charakterizovať pojem. Definovať priateľstvo |
Osoba osobnosť charakter temperament Dobré vlastnosti osobnosti onálepkovanie individualita stres Príčiny stresu empatia, náladovosť priateľstvo |
Vzťahy individualít
Dobré vzťahy a utváranie priateľstiev |
2. Rešpektovať kultúrnu rôznorodosť a odlišnostiRešpektovať osobnosti rôznej rasy aich kultúrne tradície | Vymenovať a charakterizovať národnostné
menšiny na Slovensku.
Vymenovať a charakterizovať aspoň 2 náboženské menšiny na Slovensku. Pomenovať aspoň 3 spoločné kultúrne hodnoty národnostných a náboženských menšín s majoritou a 3 rozdielne hodnoty. Vymenovať aspoň 2 argumenty na ochranu menšín (argumentovať z pohľadu menšín) Charakterizovať nerovnocenné zaobchádzanie. Vymenovať a opísať jednotlivé rasy človeka. Popísať znaky každej rasy. |
Majorita Národnostné a náboženské menšiny
Kultúrne hodnoty
Rovnocennosť Rasa |
Všetci sme rovnakí a predsa každý iný |
3. Rešpektovať ľudské práva | Vymenovať a interpretovať aspoň 5 ľudských
práv.
Charakterizovať a zdôvodniť. Charakterizovať oblasť platnosti ľudských práv Pomenovať životné ťažkosti z pohľadu starých ľudí, fyzicky a duševne postihnutých Natrénovať úctivé ( a neúctivé) správanie Charakterizovať pojmy úcta, rešpekt, empatia Zdôvodniť význam vytvorenia deklarácie o právach detí Vymenovať , rozumieť a interpretovať aspoň 5 práv detí. Popísať stav, keď je dieťa týrané Zhodnotiť a popísať psychické následky na dieťati týrania a zneužitia Charakterizovať zmysel výchovy Pomenovať riešenie náhradnej starostlivosti o deti s nezvládnutou výchovou Zhodnotiť a pomenovať ciele reedukačných domov Pomenovať problémy náhradnej výchovy Určiť príčiny problémov náhradnej výchovy Vymenovať riešenia náhradnej výchovy |
Ľudské práva Základné ľudské práva a slobody Nositeľ práv Prirodzené práva Zodpovednosť Všeobecne platný právny status ľudských práv Diskriminácia Staroba Deklarácia práv dieťaťa Týrané dieťa Psychické následky zneužívania a týrania detí Výchova Zlá výchova Reedukačné domovy pre zneužívané deti Náhradná výchova Detské domovy |
Ľudské práva
Život človeka je plný zdolávania prekážok
Práva dieťaťa
Násilie a jeho formy
Zabráňme násiliu na deťoch
Náhradná výchova |
4. Rešpektovať opačné pohlavie | Charakterizovať právo na rovnosť. Zdôvodniť potrebu formulácie práva na rovnosť (diskriminácia, necitlivá dominancia) Charakterizovať pojem Charakterizovať domáce násilie Pomenovať pocity žien, na korých je páchané domáce násilie Charakterizovať pojmy Rozumieť odlišnostiam medzi sexizmom, rodovým stereotypom, rodovo necitlivým prístupom, rodovo necitilivým používaním jazyka prístupu. Uviesť príklad na sexizmus, rodový stereotyp, rodovo necitlivý jazyk, prístup vo svojom okolí. Pomenovať riešenie spomenutých problémov Vymenovať aspoň 2 prirodzené práva mužov a žien (prirodzené práva človeka) Vymenovať aspoň 2 občianske práva žien, o ktoré museli bojovať Charakterizovať pojem Zdôvodniť vznik feminizmu Vymenovať aspoň 2 pozitívne dôsledky vzniku feminizmu Charakterizovať osobnosť muža a ženy Pomenovať apoň 2 odlišnosti medzi mužom a ženou v v psychike, prejave emócií Pomenovať špecifické fyzické znaky ženy a muža Identifikovať vhodné a nevhodné správanie voči opačnému pohlaviu. Vedieť vymenovať, popísať život a zhodnotiť význam aspoň 1 významnej slovenskej ženy a 1 ženy svetového významu. |
Právo na rovnosť
Diskriminácia na základe pohlavia Domáce násilie sexizmus Prirodzené požiadavky žien Občianske požiadavky žien Feminizmus Osobnosť ženy Psychické, emočné a fyzické znaky ženy a muža Nevhodné správanie sa voči opačnému pohlaviu Dejinné postavenie žien v spoločnosti Významné ženy v svetovej a slovenskej histórii |
Základným vzťahom ľudí je spolupráca,
nie dominancia
Rozdielnosť pohlaví
Postavenie žien v minulosti a v súčasnosti
|
5. Rešpektovať každého člena rodiny chápať a vážiť si funkciu rodiny ako základnú bunku spoločnosti | Vymenovať aspoň 3 funkcie rodiny
Charakterizovať úplnú a neúplnú rodinu Zhodnotiť význam rodiny pre jedinca Identifikovať vlastné podoby v správaní sa podľa iného člena rodiny Pomenovať vlastné vzťahy a pravidlá v rodine Identifikovať korene nezhôd vo svojej rodine Identifikovať a charakterizovať rozdielne životné hodnoty jednotlivých generácií v rodine Vysvetliť príčinu rozdielnej výchovy v rodinách |
Funkcia rodiny Zloženie rodiny Sobáš. Úplná rodina Vplyv rodiny na jedinca Vzory správania sa Rodinná teritorialita. Dôvody nezhôd v rodine Medzigeneračné rozdiely Individuálne rozdiely rodičov |
V rodine by malo byť dobre všetkým, nielen niektorým |
b) Kooperovať, pracovať v tímoch
1.Schopnosť podieľať sa na práci tímu a akceptovať všetkých členov skupiny | Vymenovať a charakterizovať
aspoň 4 formy spolupráce v skupine
Identifikovať vlastné slabiny spolupráce Rozumieť rozdielom medzi jednotlivými formami Parafrázovať výrok člena skupiny Vymenovať apoň 3 pravidlá zebezpečujúce dobrú spoluprácu Pomenovať časť svoj zodpovednosti v skupine Rozumieť pojmu Charakterizovať sabotáž Rozumieť pojmu Pomenovať strategickú výhodu vlastnej skupiny na základe rôznorodých členov Zhodnotiť význam súdržnosti skupiny Charakterizovať a porovnať prácu a výsledky súdržnej a nesúdržnej skupiny Pomenovať pocity zo spolupráce iného člena skupiny Vyjadriť vlastná názor jako dosiahnuž cieľ skupiny Identifikovať vlastnú zodpovednosť v najbližšom okolí (škola, obec) Vyhľadať problém na stanovenie a uplatnenie vlastnej zodpovednosti v svojom okolí Vyhľadať v slovenských dejinách udalosti , ktorá bola výsledkom skupiny aktívnych ľudí Analyzovať výslednú udalosť a priradiť zásluhy jednotlivcom Pretransformovať udalosť do podoby udalosti bez prispeni jedného člena skupiny (keby nebol Štúr..) Porovnať výsledky historickej a domyslenej udalosti Zhodnotiť význam jednotlivcov v historickej udalosti Charakterizovať cieľ politických strán Pomenovať formu spolupráce v politických stranách |
Tím spolupráca formy spolupráce - rozhodnutie väčšiny dominancia vodcovstvo v skupine partnerstvo kompromis
pravidlá pre dobrú spoluprácu
spoluzodpovednosť
rola
sabotáž
indivíduum
rôznorodosť - odlišnosť (skupiny)
Súdržnosť skupiny Empatia
Asertivita spoluzodpovednosť za svoje okolie
Politický program, (príklad - sformovanie slovenského politického programu 1848-49, vznik ČSR, apod.)
politické strany
aktivizmus |
Spolupráca
Politická a občianska spolupráca
|
2. Zaujímať sa aktívne o veci verejné a zodpovedne konať | Rozlišovať súkromnú a verejnú
sféru. Zaradiť problém k správnemu verejnému úradu. Poznať a pomenovať občianske kompetencie. Charakterizovať Rozumieť zmyslu občianskeho aktivizmu, rozumiet zmyslu tretieho sektoru Nájsť občianske združenie (na internete), ktoré sa zaoberá problémami, ktoré ma trápia Charakterizovať vlastnú časť spoluzodpovednosti za věci
verejné. Pomenovať a zhodnotiť výhodu z aktívneho občianstva pre spoločnosť i konkrétneho jednotlivca Vedieť nájsť informácie o riešenom probléme. Charakterizovať pojem Identifikovať hodnotu rozmanitosti pre život na Zemi Zhodnotiť význam ochranu prírodnej rozmanitosti Pomenovať viaceré hľadiská na zachovanie rozmanitosti Pomenovať spôsoby zachovania rozmanitosti spoločnosťou Charakterizovať Vyhodnotiť získané informácie z hľadiska kritéria efektivity a prínosu pre jednotlivca. Vymenovať aspoň 3 situácie vhodné pre aktivizáciu občanov a ochrancov prírody Pomenovať a charakterizovať problémy ohrozujúce jednotlivcov, spoločnosť i prírodu Nájsť z novín a na internete príklady riešení
uvedených problémov Vyhodnotiť mieru splnenia - nesplnenia riešenia minimálne jedného z problémov Vyjadriť spokojnosť - nespokojnosť s riešením problému. |
Verejné Súkromné Právo na pravdivé informácie Miestny úrad Obecný úrad
občianstvo
aktivizmus
občiansky aktivizmus
Občianske združenie
Zodpovednosť za veci verejné.
Prírodná rozmanitosť Hľadiská zachovania rozmanitosti života - ekonomické, etické, vedecké.
Recyklovanie Spoločne chrániť prírodu životným štýlom Využívanie aktivizmu na ochranu vlastného života a hodnôt Nebezpečná skládka |
Starostlivosť o veci verejné
Aktívne občianstvo
Hľadiská zachovania rozmanitosti života - ekonomické, etické, vedecké, environmentálne, biologické
Recyklovanie
|
c) Zvládať a vyriešiť konflikty
1.Žiak sa učí nájsť príčinu konfliktu a nájsť riešenie | Rozumieť, že spoločnosť sa skladá z
mnohých jednotlivcov
Identifikovať vlastné predstavy o ideálnom usporiadaní spoločnosti (aby vyhovovala mne i všetkým) Pomenovať odlišnosti v predstavách o ideálnom usporiadaní spoločnosti |
Jedinečnosť jedinca Spoločnosť jednotlivcov Predstavy jednotlivca o ideálnom usporiadaní spoločnosti |
Konflikt pod kontrolou štátu |
2.Žiak sa učí riešiť konflikty nenásilným spôsobom. | Pomenovať riešenia konfliktov predstáv
jednotlivcov
Rozumieť nutnosti kompromisov pre utvorenie a usporiadania spoločnosti |
Násilné riešenia Nenásilné riešenie Usporiadaná spoločnosť |
Násilná diskriminácia |
3.Žiak sa učí vyhýbať násilným konfliktom. | Charakterizovať usporiadanie slovenskej
spoločnosti
Nájsť v dejinách aspoň 4 príklady usporiadania společnosti Charakterizovať Vyhodnotiť najvýhodnejšie usporiadanie a pomenovať argumenty Pomenovať nástroje demokracie Charakterizovať pojmy Zhodnotiť vplyv nedemokratických režimov na život človeka Pomenovať aspoň 5 negatívnych následkov vojny pre jednotlivca Rozumieť rozdielom medzi vojnou, revolúcou a povstaním Vymenovať aspoň 1 príklad na revolúciu, 1 na povstanie zo slovenských dejín Charakterizovať pojmy Pomenovať aspoň 3 následky fyzického útoku Odlíšiť fyzické a psychické následky fyzického útoku Charakterizovať Určiť nepríspustné správanie voči spolužiakovi Pomenovať a popísať aspoň 2 psychické následky šikanovania Pomenovať spôsoby sebaobrany pre šikanou Vytvoriť chartu proti šikanovaniu, vytvoriť žiacke hliadky proti šikanovaniu, nájsť schránku dôvery, Identifikovať aspoň 2 situácie smerujúce k fyzickému konfliktu Určiť najlepšiu stratégiu vyhnutia sa fyzickému útoku Charakterizovať Uviesť príklady z vlastnej skúsenosti Zhodnotiť význam zásahu okolia do náhodného fyzického konfliktu Charakterizovať Určiť úlohu svedka Zhodnotiť význam svedka Porovnať dôsledky zasiahnutia a nezasiahnutia do násilia Opísať postup ohlasovania násilia |
spôsob usporiadania spoločnosti a štátu SR Absolutizmus
demokratické nástroje pre zmenu antisemitizmus,
diskriminácia, vysťahovalectvo, vojna, Nevyhnutná zmena Sebaovládanie
Fyzické a psychické následky fyzického útoku Šikanovanie Psychické následky šikanovania Sebaobrana Spôsob vyhnutia sa fyzickému konfliktu
Zmierenie
Zodpovednosť okolia za ignorovanie násilia Povinnosť oznámenia a pomoci svedok. |
Vyhnutie sa konfliktom Riešenie konfliktov Kompromis |
III. Autonómne konanie
a) Konať v rámci veľkého obrazu/kontextu
1.Schopnosť sebaidentifikácie sa v prostredí | Charakterizovať pojmy Určiť svoju identitu |
rodová, identita sexuálna identita kultúrna identita náboženská identita historická identita mravná identita občianska identita |
Moje hodnotové pozície |
2. Schopnosť rozlíšiť viaceré úrovne svojho životného okolia. | Vymenovať aspoň 3 problémy školy a 3
problémy obce (okolia)(environmentálneho, kultúrneho, spoločenského a
politického charakteru)
Navrhnúť riešenie vybraných problémov Určiť konkrétny postup vyriešenia vybraných problémov Interpretovať vybraný lokálny problém v globálnom kontexte a vyjadriť svoj postoj. Určiť dôsledky vlastného konania pre okolitý svet Uvedomiť si svoje konanie v kontexte s okolitým svetom i vlastnou hodnotovou hierarchiou. Charakterizovať pojmy Vymenovať spoň 3 občianske práva Zaradiť seba a SR do svetových štruktúr Pomenovať výhody členstva SR v EÚ Charakterizovať Opísať vlastný životný štýl Identifikovať hlavné hodnoty môjho okolia Charakterizovať planetárne vedomie |
Problémy školy Návrh riešenia Problémy obce Návrh riešenia Problémy regiónu Návrh riešenia Vlasť
Štát Občianske práva SR Svetoobčianstvo Životný štýl Hodnotový rebríček okolia Vlastná zodpovednosť planetárne vedomie |
Moje hodnotové pozície
Problémy okolia
Aktívne Občianstvo
Životný štýl a vplyv na svet život vo všetkých jeho formách
|
b) Brániť a presadzovať svoje práva a záujmy
1.Schopnosť pochopiť svoje záujmy, obmedzenia a potreby | Pomenovať hodnoty svojej rodiny
Pomenovať hodnoty svojho náboženstva, civilizácie, okolia Identifikovať vlastné hodnoty Stanoviť vlastnú zodpovednosť vyplývajúcu z môjho rebríčka Nájsť podobný hodnotoý rebríček ako svoj Poznať pôvod a výnam mravných a niektorých dôležitých právnych noriem Sformulovať a vysloviť svoj názor i postoj |
Hodnoty mojej rodiny Hodnoty môjho náboženstva Hodnoty mojej civilizácie Hodnoty môjho okolia Osobný hodnotový rebríček Identifikácia podobných hodnotových rebríčkov Mravné normy |
Moje hodnoty |
2.Schopnosť pochopiť svoje obmedzenia | Rozumieť obmedzeniu absolútnej slobody Definovať hranice osobnej slobody Uviesť príklad pomýlenej slobody Chápať spravodlivosť ako prirodzené obmedzenie slobody Definovať trestnú zodpovednosť vo vzťahzu k maloletým Vymenovať a charakterizovať prirodzené práva
vzchádzajúce zo slobody Charakterizovať Pomenovať hlavných činiteľov znečiťovania Pomenovať aspoň 2 dôsledky znečistenia vody, vzduchu, pôdy Charakterizovať Charakterizovať Charakterizovať Rozumieť súvislosti medzi zdravím obyvateľstva a zdravím ich ŽP,. Charakterizovať Charakterizovať Rozumieť rozdielu medzi materiálnymi a nemateriálnymi hodnotami. Popísať súvis medzi ekologickou krízou a konzumným spôsobom života, Charakterizovať Porovnať kvalitu vybraných výrobkov a zhodnotiť ich hodnotu Popísať ekologickú zopdovednosť jednotlivca. Vymenovať chránené územia v okolí a pomenovať príčinu Vedieť vyhľadať a vedieť opísať aktuálny stav Zhodnotiť stav chránených živočíchov, vôd a pôdy v okolí Poznať a charakterizovať spôsob ochrany objektov v okolí |
osobná sloboda absolútna sloboda pomýlená sloboda sloboda obmedzená slobodou druhých spravodlivosť trestná zodpovednosť, Právo na život Znečistenie Znečisťovanie továrňami Znečistenie vody Toxický odpad Spracovanie odpadu Populačná explózia Chudoba krajín tretieho sveta Konzumná kultúra Dobrovoľná skromnosť Zodpovednosť jednotlivca chránené územia a objekty v okolí, stav chránených živočíchov v okolí, |
Sloboda jednotlivca
Práva a obmedzenia jednotlivca
Kde končí moja osobná sloboda?
Právo na zdravé životné prostredie
Globálne ekologické problémy
Ekologické limity
Súvisiace globálne problémy
Potreba chrániť svoje životné okolie.
|
3.chopnosť správať sa asertívne | Natrénovať odmietnutie akejkoľvek drogy.
Charakterizovať správanie cloveka pod vplyvom alkoholu a iných drog, pomenovať dôsledky straty zábran, uvoľnenhoé správania. |
Asertivita Odmietnutie Zdravotná škodlivosť alkoholu a drog |
Chráňme si vlastné zdravie. |
4.Vedieť si vážiť seba samého - pestovať zdravé sebavedomie | Charakterizovať
Rozlišovať ľahké a ťažké drogy Rozumieť súvislosti medzi ľahkými a ťažkými drogami Pomenovať aspoň 2 dôvody pre začínanie s drogami Zhodnotiť negatívne následky Pomenovať aspoň 3 následky užívania drog Minimálne 2 negatívne vplyvy alkoholu a drog na
fyzický stav človeka Rozumieť súvislosti medzi drogami a psychickými chorobami Charakterizovať duševné zdravie, Zhodnotiť význam
duševného zdravia Popísať efektívnu prevenciu pred psychickými chorobami Charakterizovať Charakterizovať Charakterizovať anorexiu a bulímiu. Charakterizovať znevažovanie iných |
Droga Ľahké drogy Ťažké drogy Tabak Marihuana Hašiš Alkohol Heroín Pervitín Kokaín Extáza Návykovosť Následky závislosti
Duševné zdravie Poruchy duševného zdravia Psychohygiena jedinca zdravie Krása
Anorexia Znevažovanie |
Samopoškodzovanie
Chráňme si vlastné zdravie
Hodnota a krása človeka
|
c) Utvárať a riadiť životné plány a projekty
1. Schopnosť sebaregulovať sa a cieľavedome riadiť vlastný život | Charakterizovať Opísať životný štýl vedúci k zachovaniu zdravia človeka Charakterizovať Charakterizovať Charakterizovať Rozlíšiť prejavy zdravého a nezdravého sebavedomia Zhodnotiť výšku vlastného sebavedomia Vymenovať aspoň 2 prínosy kritiky pre vlastný rozvoj Priradiť aspoň 2 vzorce vlastného správania k úsiliu o samostatnosť Zdôvodniť vlastné úsilie o samostastnosť Mať predstavu o nadobúdaní vlastnej samostatnosti Priradiť k jednotlivým štádiám vlastnej samostatnosti konkrétnu vlastnú zodpovednosť a definovať ju. Identifikovať príčiny svojho strachu, obáv. Opísať vznik ľudského života Popísať spôsob života v jednotlivých štádiách života Identifikovať hlavné priority ľudí v rôznych životných štádiách Vymenovať špecifiká jednotlivých pohlaví Rozlíšiť ženské a mužské fyzické prejavy pohlavných znakov Charakterizovať Pomenovať cieľ ľudskej sexuality Pomenovať iné funkcie sexuality Charakterizovať Charakterizovať Rozumieť interrupcii jako zabráneniu života Popísať aspoň 2 negatívne dôsledky na psychiku ženy Popísať aspoň 1 negatívny dôsledok na psychiku ženy Poznať aspoň 2 názory na interrupciu Popísať situáciu keď má interrupcia morálne opodstatnenie Pomenovať jednotlivé sexuálne orientácie Definovať Rozumieť predčasnému pohlavnému životu ako nesúlad pohlavnej a psychosociálnej zrelosti Poznať aspoň 2 dôsledky odtrhnutia sexu od osobného vzťahu Pomenovať aspoň 2 príčiny nakazenia sa pohlavnou chorobou Vymenovať aspoň 3 pohlavné choroby a popísať ich prejavy vedieť základné informácie o prevencii AIDS Charakterizovať Poznať legislastívne normy týkajúce sa sexuality mladých Vymenovať aspoň 2 dôsledky vplyvu návykových látok na sexuálne správanie Charakterizovať Pomenovať znaky násilného sexuálneho správania Opísať aspoň 1 spôsob obrany a 1 prevencie pre sexuálnym násilím Charakterizovať Poznať ako reagovať a pomôcť zneužívanému Pomenovať aspoň 10 vlastností, aké by mal mať môj partner Pomenovať aspoň 3 veci, ktoré by môjmu potenciálnemu partnerovi na mne určite vadili Pomenovať aspoň 3 kritériá pre výber partnera Rozumieť partnerstvu jako dlhodobému vzťahu Charakterizovať partnerstvo jako rovnocenný vzťah Pomenovať aspoň 2 príklady na nerovnocennosť v partnerstve Popísať aspoň 2 negatívne dôsledky nerovnocenného vzťahu . Zhodnotiť ktoré talenty je možné vyzužiť pre budúce zamestanie Vymenovať aspoň 3 typy práce, ktoré nemám rád Rozlišovať medzi povolaním a zamestnaním Odlíšiť podnikanie od zamestania Plánovať (vyrobiť plán) splnenia svojho kariérneho sna Zhodnotiť efektivitu využitia voľného času pre sebaprospešné činnosti a rozvoj |
fyzická a duševná hygiena Zdravý životný štýl normálnosť zvláštnosť vnútorný duševný život
osobnosť človeka,
Sebavedomie
Úsilie o samostatnosť
vznik ľudského života Prenatálne štádium puberta, dospievanie, pohlavie menštruácia, sexualita Rozmnožovanie hedonistická funkcia ľudskej sexuality (uspokojovanie) Plánované rodičovstvo Interrupcia
Nevyhnutná interrupcia
sexuálna orientácia sexuálna identita a integrita, sexuálny styk Predčasný pohlavný život odtrhnutie
sexu od osobného vzťahu, pohlavné choroby Promiskuita prevencia AIDS sexuálna zdržanlivosť Mechanická antikoncepcia normy o sexualite kultúrne normy a
vzory sexuálneho správania, vplyv návykových látok na sexuálne správanie Sexuálne násilie
sexuálne zneužívanie prostitúcia, detská
prostitúcia výber partnera,
fázy rodinného cyklu materstvo a otcovstvo Talent zamestnanie podnikanie Kariéra voľný čas, |
Ako zostať zdravý
Moja osobnosť
Štádiá ľudského života
Ľudské telo
Sexuálny život Láska medzi ženou a mužom
Sexuálne násilie
Výber životného partnera
Čím chcem byť |
2. Schopnosť byť zvedavý | Vymenovať aspoň 3 svoje talenty
Vymenovať aspoň 3 oblasti, v ktorých som šikovný Vymenovať aspoň 3 záľuby Vymenovať aspoň 3 oblasti, v ktorých nie nadaný Vymenovať aspoň 5 zručnosti, ktoré ovládam Vymenovať aspoň 5 zručností, v ktorých sa chcem alebo potrebujem zlepšiť Poznať dobré vlastnosti, ktoré na mne našli iní Zhodnotiť reflexiu môjho charakteru od druhých Pomenovať aspoň 5 oblasti, v ktorých mám potenciál Vymenovať aspoň 2 oblasti, ktoré je potrebné sledovať v médiách, lebo ovplyvňujú môj život Vymenovať aspoň 2 plánované zmeny v mojej obci v najbližšom roku Vymenovať aspoň 2 plánované zmeny v mojom okolí v najbližšom roku Vyjadriť vlastný názor na tieto zmenu Vyjadriť dôsledky udalosti pre môj život Vyjadriť súhlas - nesúhlas s vybranými plánovanými udalosťami Vymenovať aspoň 2 plánované udalosti v SR a vo svete Zhodnotiť, ako ovplyvnia môj život Charakterizovať Pomenovať svoje slabé zdravotné stránky Zhodnotiť svoju kondíciu Poznať dedičné riziká z rodiny Pomenovať aspoň 3 dôsledky nezdravého životného štýlu
Pomenovať aspoň 2 nástroje pre udržanie si zdravia (pomenovať
prevenciu pred ochorením) Pohyb a
zdravie.Tanec. |
Talent
Zručnosti
Povaha Charakter
Potenciál Budúcnosť môjho okolia
Zdravie
Zdravý životný štýl
pohyb a šport Odievanie a móda Prevencia chorôb |
Moja budúcnosť
Ako zostať zdravý?. |