Rámcový vzdelávací plán - Jazyk a komunikácia
Zámer
Pohotová, funkčne primeraná a kultivovaná komunikácia ako prostriedok na verbálne vyjadrovanie, na kontakt a dorozumievanie s inými nositeľmi jazyka.
Všeobecné ciele
Vzdelávacia oblasť prepája jednotlivé jazykové roviny a vyúsťuje do tvorby konkrétneho textu (v ústnej a písomnej podobe) tým, že rozvíja a zdokonaľuje:
· schopnosť spoznávať jazyk ako vnútorne štruktúrovaný a ucelený systém, ovládaním normy spisovného jazyka zvyšovať jazykovú kultúru vo verbálnych i neverbálnych prejavoch,
· schopnosť čítať s porozumením, t. j. odhaľovať vzťahy významu a formy v rozličných textoch (literárnych i neliterárnych),
· schopnosť funkčne využívať jazykové i mimojazykové prostriedky v rozličných komunikačných situáciách, hľadať a spracovať informácie pri príprave vlastných prejavov,
· schopnosť vyjadriť svoj názor, kriticky myslieť, schopnosť tvoriť, analyzovať a upraviť jazykové prejavy,
· schopnosť chápať kultúrnu a jazykovú odlišnosť, tolerovať a orientovať sa v multikultúrnom prostredí, usmerňovať žiakov k prosociálnemu správaniu, k uvedomovaniu si podstaty a významu ľudských hodnôt.
Štruktúra vzdelávacej oblasti
Vzdelávaciu oblasť rozdelíme na dva cykly:
a) príma - kvarta
b) kvinta - oktáva
V prvom cykle sa do popredia dostáva funkčné používanie jazyka v rozličných komunikačných situáciách.
Rozvíjajú sa základné jazykové zručnosti
· čítanie (čítanie s porozumením a čitateľská gramotnosť žiakov),
· počúvanie (schopnosť porozumieť počutému, viesť dialóg, vyjadriť svoj názor a pod. ),
· písanie (dôsledné ovládanie pravopisných pravidiel, tvorenie jednoduchých textov v písomnej i ústnej podobe s prihliadnutím na jazykovú variabilitu, tréning praktických zručností pre život a pod.),
· hovorenie (reprodukovať text, vytvoriť krátke rečnícke prejavy, vyjadriť svoj postoj s uplatnením demokratizujúceho a humanizujúceho aspektu a pod.).
Získané jazykové kompetencie prirodzene prechádzajú do získavania životných zručností: sebareflexie, sebahodnotenia, tvorivosti, aktívneho počúvania a spolupráce.
Rozvojom tvorivých schopností sa podporí učebná motivácia, čo prispeje k zmierňovaniu stresogénnych faktorov a zlepší sa sociálna klíma v triede.
Druhý cyklus sa zameriava na rozšírenie jazykovej kompetencie žiakov tak, aby im získané jazykové zručnosti zvýšili šance uplatniť sa na pracovnom trhu. V centre pozornosti oblasti ostáva komunikačný princíp, funkčné využívanie jazyka s oporou o elementárne poznanie jazykového systému. Žiak sa naučí formulovať svoje myšlienky, kreatívne pristupovať k riešeniu problémových situácií, správne používať gramatické tvary a pravopisné pravidlá. Rozvíja sa jeho kritické myslenie, ktoré bude môcť uplatniť v rôznych oblastiach života a práce. Vzdelávacia oblasť Jazyk a komunikácia čiastočne pracuje s prvkami učiva iných vzdelávacích oblastí a súčasných predmetov, najmä literatúra, dejepis, občianska náuka, estetická výchova, zemepis, umenie a pod.
Špecifické ciele oblasti
· Cieľom je, aby sa žiaci vyjadrovali kultivovane a adekvátne komunikačnej situácii, aby sa formoval ich pozitívny vzťah k spisovnému jazyku ako základnému prostriedku dorozumievania medzi ľuďmi.
· Cieľom je, aby žiaci čítali s porozumením, odhaľovali vzťahy významu a formy v rozličných textoch (literárnych i neliterárnych).
· Cieľom je, aby žiaci vedeli tvoriť a upraviť vlastné jazykové prejavy s prihliadnutím na jazykovú variabilitu, vyjadriť v nich svoj názor a rozvíjať kritické myslenie.
· Cieľom je, aby žiaci funkčne využívali jazykové i mimojazykové prostriedky v rozličných komunikačných situáciách.
· Cieľom je, aby žiaci spoznali jazyk ako znak národnej a individuálnej identity, ako prostriedok komunikácie i prostriedok na vyjadrovanie citov a pocitov.
· Cieľom je, aby žiaci spoznávali jazykovú a kultúrnu pestrosť a odlišnosť v rámci Európy a sveta, ale aj v rámci jednotlivých sociálnych prostredí, a tak sa v nich pestovalo etické a estetické cítenie.
Štruktúra oblasti
Členenie vzdelávacej oblasti podľa kľúčových jazykových kompetencií, t. j. podľa procesov, ktoré sa nimi rozvíjajú:
Všetky 4 kľúčové jazykové kompetencie sa rozvíjajú vo vyučovacom procese rovnomerne a veľmi často sa navzájom kombinujú.
· Čítanie
· Písanie
· Počúvanie
· Komunikácia (hovorenie)
Ciele jednotlivých častí jazykových kompetencií
Čítanie:
Poznať a rozlišovať texty (umelecký a vecný) po obsahovej i formálnej stránke. Zovšeobecniť určité momenty vecných a niektorých umeleckých textov. Vedieť vyjadriť svoj estetický zážitok z prečítaného i emocionálneho prežívania.
Čítať s porozumením umelecké a vecné texty. Chápať podstatu textu, identifikovať kľúčové slová. Mať záujem v texte hľadať problém, pomenovať ho a riešiť - aplikovať získané teoretické poznatky a praktické zručnosti z čítania s porozumením na skutočné životné situácie.
Schopnosť spracovať text - urobiť z neho konspekt, osnovu. Analyzovať text (rozpoznať myšlienky - hlavné od vedľajších; vedieť vyjadriť hlavnú myšlienku textu.
Schopnosť pracovať s textom - analyzovať ho i zhodnotiť. Posúdiť text z hľadiska obsahového i formálneho, analyzovať ho, zdôvodniť svoje stanovisko.
Schopnosť nezávisle myslieť a byť otvorený novým myšlienkam, čo vedie žiakov k tomu, že vedia zhodnotiť - posúdiť informačné zdroje, na základe ktorých bol text tvorený.
Porovnávať konkrétny text s inými textami.
Zhodnotiť text z hľadiska jazykovej kultúry.
Analyzovať a dávať do súvisu gramatické javy, určiť ich funkciu v závislosti od kontextu.
Zdokonaľovať sa v technike čítania a uvedomovať si dôležitosť efektívneho čítania ako základu sebavzdelávania - celoživotného učenia sa.
Písanie:
Ovládať jazykové normy. Primerane (vhodne) využívať jazykové prostriedky. V písaných prejavoch dodržiavať pravidlá pravopisu.
Tvoriť písaný prejav (od určenia témy a získania informácií, cez osnovu, tvorbu konceptu až k čistopisu) s prihliadnutím na jazykovú variabilitu. Schopnosť tvorivo spracovať autentický zážitok.
Analyzovať text z hľadiska obsahového i formálneho. Pri tvorbe i analýze textu využívať logické operácie a uplatňovať logickú nadväznosť slov a viet.
Napísať ucelenú slohovú prácu podľa zákonitostí jednotlivých slohových postupov, slohových útvarov a štýlov. V reálnom živote schopnosť vytvoriť praktické písomnosti - žiadosť, objednávku, životopis, pozvánku, oznámenie a pod.
Prispôsobiť písaný prejav komunikačnej situácii (stratégia a tón komunikácie).
Poznať rozdiely medzi ústnym a písaným prejavom; medzi subjektívnym a objektívnym spracovaním témy.
Počúvanie:
Schopnosť porozumieť počutému, t. j. zachytiť hlavnú myšlienku textu, prípadne kľúčové slová.
Rozpoznať kontext komunikačnej situácie.
Rozoznať cieľ komunikácie.
Pochopiť a roztriediť vypočuté informácie.
Byť schopný rozoznať jazykovú pestrosť a variabilitu v rámci sociálneho a regionálneho prostredia (slang, nárečie).
Rozpoznať nesprávnosť použitých slov, resp. slovných spojení v ústnom jazykovom prejave v bežných situáciách i v rámci masmediálnej kultúry.
Byť schopný identifikovať suprasegmentálne javy v komunikácii.
Komunikácia (hovorenie):
Schopnosť pohotovo sa zorientovať v danej komunikačnej situácii.
Schopnosť presne reagovať na počutý text jasnou a zrozumiteľnou odpoveďou alebo otázkou. Osvojiť si pravidlá asertívneho správania, ktoré tvorí základ úspechu žiaka v komunikácii.
Pri ústnom prejave používať vhodné jazykové a mimojazykové prostriedky.
Schopnosť adekvátne komunikovať - plynulo a zrozumiteľne vyjadrovať svoje myšlienky a názory v súlade s cieľom prejavu v každodenných situáciách.
Schopnosť vhodne začať, viesť a ukončiť komunikáciu na určitú tému.
Tvoriť ústny prejav, pripraviť si a predniesť kratší prejav.
Uplatňovať v prejavoch logickú nadväznosť a komunikatívnu funkčnosť slov a viet.
Pristupovať kriticky k danej komunikačnej situácii. Vážiť si všetkých účastníkov komunikácie.
Byť tolerantným a interkultúrnym, t. j. byť schopným rešpektovať iné názory, postoje, svetonázor a vo svojej budúcnosti uplatňovať humánne vzťahy k iným.
Poznať jednotlivé jazykové roviny a vedieť ich správne využiť vo svojich ústnych prejavoch.
Neustále si rozširovať aktívnu slovnú zásobu a zároveň efektívne využívať mimojazykové prostriedky.
Obsahový vzdelávací štandard vymedzuje sústavu kľúčových kompetencií, t. j. sústavu poznávacích, rečových a jazykových zručností, ktoré v časovom úseku vymedzenom týmito vzdelávacími štandardmi, sú zaradené do obsahu vzdelávania príslušného ročníka.
Do popredia sa dostávajú komunikačné spôsobilosti. Faktograficky presýtený obsah sa zredukoval v prospech aktivít žiakov, ktorí budú v čo najväčšom rozsahu pracovať s jazykovými komunikátmi.
Výkonový vzdelávací štandard vymedzuje úroveň ovládania učebného obsahu na dvoch úrovniach: optimálnej (výborný) a minimálnej (dostatočný).
Zámer
· Rozvíjať jazykové kompetencie žiaka.
· Aktívna slovotvorba je priamo založená na princípe motivácie.
· Primerane vyberať a používať motivačné pomenovania v konkrétnom prehovore.
· Reprodukovať texty (doslovne, podrobne, stručne).
· Tvoriť vlastné texty zodpovedajúce komunikačnému zámeru v ústnej aj písomnej podobe.
· Tvoriť kultivované jazykové prejavy s dôrazom na odlišovanie štylisticky primeraných prostriedkov od štylisticky neprimeraných prostriedkov.
· Plynulo a samostatne sa vyjadrovať v štandardných komunikačných situáciách, používať základné ortoepické pravidlá, vyjadrovať sa spisovne a uplatňovať prozodické vlastnosti jazyka.
· Tvoriť zrozumiteľné texty podľa požiadaviek textovej syntaxe.
· Efektívne používať vo svojich jazykových prejavoch slová z rôznych vrstiev slovnej zásoby.
· Vyhľadávať v textoch slovné druhy a vetné členy, správne uplatňovať gramatické kategórie, tvoriť zmysluplné vety.
· Poznať základné črty jazykových štýlov, slohových postupov a tvorivo ich uplatňovať v krátkych slohových útvaroch.
· Porozumieť z obsahovej stránky súvislým i nesúvislým textom, schopnosť interpretovať text primeranými jazykovými prostriedkami.
· Vyjadriť názor na subjektívnosť či objektívnosť spracovania témy.
· Využívať jednoduché myšlienkové operácie.
· Dodržiavať základné komunikačné pravidlá.
· Poznať základné funkcie jazyka, vedieť ich používať v písaných i hovorených útvaroch.
· Vyjadrovať sa prostredníctvom jazykových i mimojazykových prostriedkov.
· Samostatne pracovať s odbornou literatúrou, získavať informácie prostredníctvom informačno-komunikačných technológií.
1. Interaktívne využívanie nástrojov.
1.A Schopnosť interaktívne využívať jazyk, symboly a texty.
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie výkonový štandard optimálna úroveň (výborný) minimálna úroveň (dostatočný) |
Obsahový štandard | |
Pojmy | Tematické celky | ||
1. Vedieť komunikovať adekvátne komunikačnej situácii. | |||
1.1 Vedieť rozprávať adekvátne komunikačnej situácii (vhodná forma a obsah). | · Vyjadrovať sa plynulo a
samostatne v štandardných komunikačných situáciách.
· Používať základné ortoepické a ortografické pravidlá pri tvorbe ústnych a písomných prejavov. · Správne artikulovať a spisovne vyslovovať. Ovládať pravidlo o rytmickom krátení a jeho výnimky. · Pri ústnych slohových útvaroch uplatňovať prozodické vlastnosti jazyka. · Správne intonovať svoju reč v bežných komunikačných situáciách. · Vysvetliť základné pravidlá jazykovej normy. · Definovať prozodické vlastnosti jazyka. · Správne vyslovovať slová, v ktorých dochádza k spodobovaniu. · V ústnych jazykových prejavoch využívať pravidlo o rytmickom krátení. |
· Autor, adresát, komunikačná situácia,
dialóg.
· Jazyková norma, spoločenská norma. · Základné pravidlá správnej výslovnosti. · Spodobovanie spoluhlások, splývavá výslovnosť. · Pravidlo o rytmickom krátení. · Melódia vety, slovný prízvuk, vetný prízvuk, dôraz, tempo, intenzita hlasu. · Ortoepia, ortografia, pravopis. · Výslovnosť spoluhláskových skupín, dvojhlások, spoluhláskových skupín, cudzích slov. |
Sloh a komunikácia
Jazyková kultúra Zvuková rovina jazyka a pravopis |
1.2 Vedieť sa adekvátne komunikačnej situácii vyjadrovať písomne. | · Vytvoriť kompozične
zrozumiteľný text.
· Vo vlastných jazykových prejavoch uplatňovať členenie textu podľa požiadaviek textovej syntaxe. · Funkčne využívať vo vlastných jazykových prejavoch prvky kohéznosti (súdržnosti) textu. · Rozlíšiť gramatický a lexikálny význam slova. · Funkčne použiť vo svojich jazykových prejavoch slová z rôznych vrstiev slovnej zásoby. · V procese obohacovania individuálnej slovnej zásoby využívať všetky spôsoby slovotvorby. · Vytvoriť nadpis textu, rozčleniť text na odseky. · Rozlíšiť v texte úvod, jadro, záver. · Vysvetliť lexikálny význam slova. · Charakterizovať synonymá, homonymá, antonymá. · Rozoznať v texte jednovýznamové a viacvýznamové slová a viacslovné pomenovania. · Ovládať tvorenie slov skladaním. |
· Nadpis, kapitola, odsek.
· Úvod, jadro, záver. · Súdržnosť textu, slovosled. · Lexikálny význam slova. · Jednovýznamové a viacvýznamové slová. · Synonymá, homonymá, antonymá. · Gramatický a vecný význam slova. · Jednoslovné, viacslovné. pomenovania, nepriame pomenovania · Systém SZ, slovotvorba. |
Sloh a komunikácia
Lexikálna rovina jazyka |
· Definovať frazeologické
jednotky.
· Využívať frazeologické jednotky v komunikačnom kontexte i pri tvorbe písomných prejavov. · Variovať ústne a písomné prejavy z hľadiska lexiky. · Zhodnotiť text z lexikálneho hľadiska. · Rozdeliť slovné druhy z 3 hľadísk - vecný význam, ohybnosť, vetnočlenská platnosť. · Charakterizovať slovné druhy. · Vyhľadať slovné druhy v rôznych textoch určiť neohybné slovné druhy vo vete. · Tvoriť vlastný text s využitím ohybných a neohybných slovných druhov. · Skloňovať ohybné slovné druhy podľa vzorov. · Uviesť príklad na ľudový frazeologizmus. · Vyhľadať frazeologickú jednotku v literárnom texte. · Uviesť definície slovných druhov. · Rozdeliť slovné druhy na ohybné a neohybné. · Priradiť skloňovacie vzory k slovným druhom. |
· Frazeologizmus, príslovie, porekadlo,
pranostika, prirovnanie.
· Tri hľadiská slovných druhov: vecný význam, ohybnosť, vetnočlenská platnosť. · Slovný druh: podstatné mená, prídavné mená, zámená, číslovky, slovesá, príslovky, predložky (väzba s pádom, vokalizácia), spojky, častice, citoslovcia. · Skloňovacie vzory: podstatné mená, prídavné mená, zámená, číslovky. |
Lexikálna rovina jazyka
Morfologická rovina jazyka |
|
· Kategorizovať ohybné a
neohybné slovné druhy.
· Charakterizovať slovné druhy. · Uviesť príklad na konkrétne, abstraktné,vlastné a všeobecné podstatné meno. · Vyhľadať frazeologickú jednotku vliterárnom texte. · Vyhľadať akostné, vzťahové a privlastňovacie zámená v texte. · Ovládať základné delenie zámen, číslovieka slovies. · Využívať tykanie a vykanie v komunikačných situáciách. |
· Triedenie substantív: konkrétne,
abstraktné, vlastné, všeobecné.
· Triedenie adjektív: akostné, vzťahové, privlastňovacie. · Triedenie zámen: osobné - základné, privlastňovacie, zvratné, opytovacie, ukazovacie, neurčité, vymedzovacie, vzťažné. · Triedenie čísloviek: určité, neurčité, základné, radové, násobné, skupinové, druhové. · Triedenie slovies: činnostné, stavové, pomocné (byť), slovesá - plnovýznamové, neplnovýznamové, jednoduchý a zložený slovesný tvar, neurčitok, slovesá - zvratné, nezvratné, tykanie, vykanie. · Triedenie prísloviek: miesta, času, spôsobu, príčiny, stupňovanie prísloviek. · Triedenie spojok: priraďovacie (zlučovacie, stupňovacie, vylučovacie, odporovacie), podraďovacie, interpunkcia spojok. |
Morfologická rovina jazyka | |
· Určiť gramatické kategórie
slovných druhov.
· Uplatňovať gramatické kategórie slovných druhov pri tvorbe zmysluplných viet. · Určiť gramatické kategórie ohybných slov v jednoduchej vete. · Charakterizovať jednoduchú vetu. · Ovládať interpunkciu jednoduchej vety. · Vymenovať základné a rozvíjacie vetné členy. · Identifikovať a určovať ich v texte. · Vedieť tvoriť a určovať vety podľa obsahu a členitosti. · Uviesť príklad na zvláštnosti vetnej stavby, napr. polovetné konštrukcie. · Vyhľadať jednočlennú a dvojčlennú vetuv texte. · Vytvoriť rôzne typy vie a určiť v nich hlavnévetné členy. |
· Gramatické kategórie: menné - mužský,
ženský, stredný rod,pád - nominatív, genitív, datív, akuzatív, lokál,
inštrumentál,slovesné - osoba - 1.,2.,3.,číslo - jednotné, množné,čas
- prítomný, minulý, budúci,rod - činný, trpný,spôsob - oznamovací,
rozkazovací, podmieňovací,vid - dokonavý, nedokonavý.
· Historický prézent. · Veta: jednoduchá - holá, rozvitá,súvetie.· Vetné členy: základné, rozvíjacie. · Jednočlenná, dvojčlenná veta. · Vety podľa: obsahu, zloženia, členitosti. · Polovetná konštrukcia - s prechodníkom, príčastím, neurčitkom. |
Morfologická rovina jazykaSyntaktická rovina jazykaZvuková rovina jazyka a pravopis | |
· Charakterizovať a určovať
vetné sklady.
· Určiť vzťah medzi hlavnými a vedľajšími vetnými členmi syntagmy. · Odlíšiť jednoduchú vetu od súvetia. · Ovládať delenie jednoduchého súvetia na priraďovacie a podraďovacie. · Určiť vety v jednoduchom priraďovacom a podraďovacom súvetí. · Upraviť poradie viet v texte. · Vytvoriť prisudzovací sklad. · Rozlíšiť v texte jednoduchú vetua priraďovacie a podraďovacie súvetie. · Charakterizovať jazykové štýly. · Zaradiť literárne a neliterárne texty k rozličným jazykovým štýlom. · Charakterizovať slohové postupy. · Vysvetliť uplatnenie slohových postupov v jazykových štýloch. · Určiť funkčný jazykový štýl textu. · Identifikovať v texte. |
· Vetný sklad: prisudzovací, priraďovací,
podraďovací (určovací)
· Spôsob spájania členov syntagmy: zhoda, väzba. · Súvetie: priraďovacie, podraďovacie. · Funkčný jazykový štýl: hovorový, umelecký, administratívny, náučný, publicistický, rečnícky. · Slohové postupy: informačný, rozprávací, opisný, výkladový. |
Syntaktická rovina jazyka
Sloh a komunikácia |
|
· Prakticky zvládnuť základné
slohové útvary v požadovanom jazykovom štýle.
· Rozlišovať medzi písanými a hovorenými slohovými útvarmi. · Vytvoriť jednoduché útvary - súkromný list,životopis, opis a charakteristika osoby, úvaha, prejav. · Vypísať jednoduché tlačivá. · Vytvoriť základné útvary administratívneho štýlu. · Vypísať tlačivá podľa vzoru. · Uviesť odlišné znaky súkromného a úradného listu. |
· Slohové útvary: oznámenie, správa,
interview, súkromný list, životopis, štruktúrovaný životopis, rozprávanie,
opis - obrázka, predmetu, osoby, opis statický - dynamický, opis
pracovného postupu, charakteristika, výklad, úvaha, príležitostný
prejav.
· Vzťah slohový útvar - žáner. · Úradný list: objednávka, žiadosť, prihláška, dotazník. |
Sloh a komunikácia | |
1.3 Vedieť aktívne počúvať. | · Využívať v komunikačných
situáciách zásady spoločenskej rétoriky.
· Pripraviť krátke útvary rečníckeho štýlu.Rozlišovať spisovnú a nespisovnú výslovnosť. · Na základe analýzy komunikačných situácií zlepšovať individuálne jazykové prejavy. · Využívať mimojazykové výrazové prostriedky v bežných situáciách. · V pripravenom prejave uplatniť prvkyneverbálnej komunikácie. Vymenovať základné zásady spoločenskej rétoriky. · Vytvoriť jednoduchý príhovor. |
· Zásady spoločenskej rétoriky.
· Príhovor, slávnostný, príležitostný prejav. · Ortografické, ortoepické pravidlá. · Verbálna, neverbálna komunikácia. |
Sloh a komunikácia
Zvuková rovina jazyka a pravopis |
1.4 Čítať s porozumením súvislé aj nesúvislé texty (grafy, diagramy, tabuľky ap.). | · Výrazne čítať,
reprodukovať, predniesť text.
· Vyhľadať v literárnych i neliterárnych textoch kľúčové slová a hlavnú myšlienku. · Na základe vlastných poznámok interpretovať text primeranými výrazovými prostriedkami. · Vyhľadať kľúčové slová v texte. · Reprodukovať jednoduché súvislé i nesúvislé texty. |
· Text: obsah textu, forma textu, súvislé
texty, umelecké texty, vecné texty.
· Hlavná myšlienka. · Kľúčové slová. |
Sloh a komunikácia |
2. Vedieť funkčne využívať matematické poznatky a zručnosti. | · Pracovať s
nástrojmi logického myslenia pri čítaní a reprodukcii neliterárnych
textov.
· Vyhľadať základné informácie v nesúvislýchtextoch. |
· Druhy nesúvislých textov:
grafy, tabuľky, diagramy.
· Algoritmy: vecný význam, ohybnosť (určovanie vzorov), vetnočlenská platnosť slovných druhov. |
Sloh a komunikácia
Morfologická rovina jazyka Syntaktická rovina jazyka |
1.B Interaktívne používať poznatky a informácie.
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie výkonový štandard optimálna úroveň (výborný) minimálna úroveň (dostatočný) |
Obsahový štandard | |
Pojmy | Tematické celky | ||
1. Vedieť vyhľadávať, zatrieďovať a využívať informácie. | · Vyhľadať základné
informácie v textoch jednotlivých štýlov.
· Zaznamenať získané informácie rôznym spôsobom. · Pri tvorbe vlastných prejavov využívať systematicky zapísané informácie. · Transformovať text do iného jazykového štýlu, do inej formy. · Poznať rôzne spôsoby spracovania informácií. · Spracovať text vo forme osnovy a konspektu. · Vymenovať základné znaky administratívneho štýlu. |
· Informácia.
· Spôsoby spracovania informácií. · Kľúčové slová. · Zdroje informácií. · Nadpis, nápis. · Titulok. · Osnova. · Konspekt. · Koncept. · Komunikačná situácia. · "On forma", "ja forma" rozprávania. · Písomnosti administratívneho štýlu s uplatnením slovenskej štátnej normy. · Pozvánka. · Vizitka. |
Sloh a komunikácia |
2. Kriticky myslieť, vedieť vyjadriť svoj názor. | · Rozlišovať medzi subjektívnym
a objektívnym spracovaním témy slohového útvaru.Vyjadriť svoj názor
na subjektívnosť a objektívnosť spracovania témy.
· Vyhľadať subjektívne a objektívne spracované texty. · Spracovať text vo forme osnovy a konspektu. · Vymenovať základné znaky administratívneho štýlu. |
· Hybridizácia slohového útvaru.
· Reklama. · Reportáž . |
Sloh a komunikácia |
3. Uplatňovať myšlienkové logické operácie. | · Uviesť príklady na
jednoduché logické operácie.
· Využívať metódy logického myslenia pri tvorbe jazykových prejavov. · Porovnať dva texty z hľadiska obsahu a formy. · Uviesť príklad na podporu svojich tvrdení. |
· Komparácia.
· Analógia. · Dokazovanie tvrdenia pomocou príkladu. |
Sloh a komunikácia |
4. Byť schopný riešiť problémy. | · Zaujať stanovisko k problémovej
situácii.
· Polemizovať o aktuálnych problémoch a hľadať spôsoby ich riešenia. · Navrhnúť rôzne spôsoby riešenia konfliktnej situácie. · Vyjadriť názor. · Uviesť jednoduché riešenie problému. |
· Kľúčové slová.
· Názor. · Pokus o polemiku. · Zásady riešenia konfliktných situácií. · Vhodné formy riešenia. |
Sloh a komunikácia |
1.C Schopnosť interaktívne využívať techniku.
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie výkonový štandard optimálna úroveň (výborný) minimálna úroveň (dostatočný) |
Obsahový štandard | |
Pojmy | Tematické celky | ||
1. Vedieť využívať informačno-komunikačné technológie a médiá. | · Samostatne pracovať s
odbornou a slovníkovou literatúrou. Korigovať vlastné texty s využitím
jazykových príručiek a slovníkov.
· Uchovávať získané informácie pre ich opakované využitie. · Charakterizovať druhy slovníkov. · Pri písaní vlastných textov používať slovníky a príručky. |
· Výkladový slovník.
· Pravidlá slovenského pravopisu. · Synonymický slovník. · Frazeologický slovník. · Slovník cudzích slov. · Masmediálne informačné prostriedky. · Reprodukcia textu. |
Lexikálna rovina jazyka
Sloh a komunikácia |
2. Byť schopný využívať vymoženosti techniky v každodennom živote. | · Vie získať jednoduché
informácie prostredníctvom informačno-komunikačných technológií a
použiť ich v živote.
· Napísať sms a mejl. |
· Sms.
· Internet. · Mejly. · Vzdelávacie portály. · Power point prezentácie. |
Sloh a komunikácia |
2. Interagovanie v heterogén-nych skupinách.
2.A Schopnosť nadviazať dobrý vzťah s ostatnými.
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie výkonový štandard optimálna úroveň (výborný) minimálna úroveň (dostatočný) |
Obsahový štandard | |
Pojmy | Tematické celky | ||
1. Vedieť budovať vzťahy s druhými. | · Používať pravidlá
efektívnej komunikácie v súlade s princípmi asertivity.
· Viesť dialóg s ostatnými členmi skupiny. |
· Efektívna komunikácia.
· Asertívna komunikácia. |
Sloh a komunikácia |
2. Rešpektovať kultúrnu rôznorodosť a odlišnosti. | · Identifikovať vplyvy iných
jazykov nanárodný jazyk.
· Poznať historické a sociálne faktoryovplyvňujúce jazyk. · Vysvetliť pojmy úradný jazyk, cudzí jazyka jazyk národnostnej menšiny. Vyhľadať nárečové slová v texte. |
· Národný jazyk.
· Cudzí jazyk. · Nárečia. · Úradný (štátny) jazyk. · Jazyky národnostných menšín. |
Lexikálna rovina jazyka
Jazyková kultúra |
3. Rešpektovať ľudské práva. | · V polemikách a
diskusiách rešpektovať ľudské práva.
· Diskutovať o spoločenských problémoch. |
· Pokus o polemiku.
· Pokus o diskusiu. |
Sloh a komunikácia |
2.B Schopnosť spolupracovať, pracovať v tímoch.
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie výkonový štandard optimálna úroveň (výborný) minimálna úroveň (dostatočný) |
Obsahový štandard | |
Pojmy | Tematické celky | ||
1. Schopnosť podieľať sa na práci tímu. | · V tímovej i bežnej
komunikačnej situácii dodržiavať základné komunikačné pravidlá.
· Pracovať v tíme. · Primerane komunikovať s rozličnými osobami. |
· Práca v kolektíve.
· Princípy dialógu. · Efektívna komunikácia. · Asertívna komunikácia. · Dramatizácia textu. |
Sloh a komunikácia |
2. Zaujímať sa aktívne o veci verejné a zodpovedne konať. | · Vyhľadávať aktuálne
spoločenské témy a diskutovať o nich.
· Pracovať v tíme. · Primerane komunikovať s rozličnými osobami. |
· Úvahy a pokusy o diskusné príspevky na aktuálne témy. | Sloh a komunikácia |
2.C Schopnosť zvládať a riešiť konflikty.
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie výkonový štandard optimálna úroveň (výborný) minimálna úroveň (dostatočný) |
Obsahový štandard | |
Pojmy | Tematické celky | ||
1. Schopnosť analyzovať problém s cieľom prijateľného riešenia. | · Pri analýze textu vyhľadať
základný konflikt a vyjadriť svoj názor na spôsob jeho riešenia.
· Vysvetliť sféru pôsobenia jednotlivých slohotvorných činiteľov pri tvorbe a hodnotení jednotlivých žánrov. · Posúdiť text z pohľadu pôsobenia štýlotvorných činiteľov. |
· Analýza textu.
· Interpretácia textu. · Štýlotvorné činitele: téma, autor, situácia, funkcia, adresát. · Jazykové, mimojazykové prostriedky. |
Sloh a komunikácia |
2. Vedieť kooperatívne riešiť konflikty a vyjednávať. | · Zhodnotiť situáciu a
vyjadriť názor.
· Uplatniť právo nesúhlasu v bežnej i simulovanej situácii vhodnou formou. · Vyjadriť svoj postoj v simulovanej situácii. |
· Vyjadrenie svojho názoru.
· Vyjadrenie nesúhlasu vhodnou formou. · Simulovanie situácií. |
Sloh a komunikácia |
3. Autonómne správanie.
3.A Schopnosť nadviazať dobrý vzťah s ostatnými.
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie výkonový štandard optimálna úroveň (výborný) minimálna úroveň (dostatočný) |
Obsahový štandard | |
Pojmy | Tematické celky | ||
1. Schopnosť učiť sa učiť. | · Samostatne sa učiť a
zaujímať sa o podnety na učenie z rôznych zdrojov, poznať svoj učebný
typ.
· Využívať svoje vedomosti na zlepšenie vzťahov s ostatnými. · Využívať rôzne spôsoby učenia. |
· Opakovanie pri učení.
· Denník. · Základné učebné typy. · Dezinformácia. |
Sloh a komunikácia |
2. Schopnosť uplatňovať rôzne stratégie učenia a efektívne si osvojovať poznatky. | · Poznať základné funkcie
jazyka. Používať jazyk na vyjadrenie svojich postojov a pocitov v písaných
i hovorených útvaroch.
· Rozlišovať medzi písanými a hovorenými slohovými útvarmi. · Chápať jazyk ako znak národnej a individuálnej identity, ako prostriedok komunikácie a profesionálnej realizácie človeka, prostriedok vyjadrovania citov a pocitov, ako znakový systém. · Informovať o vývine jazyka a zaradiť ho skupiny slovanských jazykov. · Poznať funkcie jazyka Zaradiť slovenčinu do skupiny slovanských jazykov. · Stručne uviesť snahy o úpravu pravopisnejnormy. Definovať jazyk, reč a písmo. |
· Spoločné a rozdielne znaky textu.
· Jazyk ako znakový systém. · Komunikatívna funkcia jazyka. · Expresívna funkcia jazyka. · Indoeurópsky prajazyk, indoeurópske jazyky. · Praslovančina, staroslovienčina. · Rozdelenie slovanských jazykov. · Norma, kodifikácia spisovnej slovenčiny. · Úpravy spisovnej normy: A. Bernolák - kultúrna západoslovenčina, Ľ. Štúr - stredoslovenské nárečie, štúrovčina, M. Hattala - reforma štúrovskej podoby, 90.roky 20. storočia, kodifikačné príručky. · Kultúra hovoreného slova. · Reč. |
Sloh a komunikácia
Lexikálna rovina jazyka Jazyková kultúra |
3.B Schopnosť utvárať a riadiť životné plány a osobné projekty.
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie výkonový štandard optimálna úroveň (výborný) minimálna úroveň (dostatočný) |
Obsahový štandard | |
Pojmy | Tematické celky | ||
1. Schopnosť sebaregulovať sa a cieľavedome riadiť vlastný život. | · Vytvoriť jednoduchý plán
svojej činnosti a kontrolovať ho.
· Klásť zvedavé otázky pri plánovaní svojej činnosti. · Pri tvorbe slohových útvarov postupovať podľa etáp slohotvorného procesu. · Postupovať podľa vopred pripraveného plánu. |
· Plánovanie činnosti.
· Kontrola plnenia plánu. · Životné plány. · Projektovanie vlastnej budúcnosti. |
Sloh a komunikácia |
2. Schopnosť byť zvedavý. | · Požiadať o vysvetlenie
niečoho.
· Vedieť počúvať iných a vedieť vypočuté informácie ďalej využiť. · V dialógu využívať rôzne druhy otázok. · V ústnych prejavoch využívať melódiu reči. |
· Druhy otázok: opytovacie a želacie vety.
· Melódia opytovacích a želacích viet. |
Zvuková rovina jazyka a pravopis |
3.C Schopnosť brániť sa a presadzo-vať svoje práva, záujmy, obmedzenia a potreby.
Špecifické ciele vzdelávacej oblasti | Oblastné kompetencie výkonový štandard optimálna úroveň (výborný) minimálna úroveň (dostatočný) |
Obsahový štandard | |
Pojmy | Tematické celky | ||
1. Schopnosť pochopiť svoje záujmy, obmedzenia a potreby. | · Uplatňovať etapy
slohotvornej činnosti pri tvorbe vlastných textov.
· Vyjadriť, prezentovať svoju predstavu, svoj nápad, svoju mienku. Opísať svoje skúsenosti. · Viesť dialóg o spôsoboch riešenia problému. · Pripraviť jednoduchú prezentáciu. |
· Slohotvorný proces.
· Prezentácia prejavu. |
Sloh a komunikácia |
2. Schopnosť správať sa asertívne. | · Preberať iniciatívu počas
rozhovoru - najmä pre nás nepríjemného.
· Adekvátne reagovať na iný slovný podnet - príjemný i menej príjemný. · Pozná činitele, vplývajúce na bezbariérový rozhovor. |
· Efektívna komunikácia.
· Asertívna komunikácia. |
Sloh a komunikácia |
Autorky: Jana Tomášková, Iveta Šurinová
Odborná garantka: Katarína Hincová